چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
تصاویر/ جشن فارغ التحفیظ طلاب مدرسه تخصصی حفظ قرآن طباطبائی نژاد اصفهان

نماینده ولی فقیه در اصفهان با تأکید بر این که قرآن ریشه درس و بحث طلبگی است، تصریح کرد: علم دین برای آخرت مفید است، زیرا فردی که آن را یاد می گیرند و به دیگران یاد می دهد، کار پیامبران را انجام می دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه سمنان با اشاره به وجود برخی علمای تراز اول شیعه در طول تاریخ و به ویژه وجود مدفن برخی از این علما در تخت پولاد اصفهان اظهار داشت: تخت پولاد اصفهان دومین قبرستان بزرگ شیعه از نظر عظمت معنوی است که علما و رفای بزرگی در این منطقه مدفون می باشند و اکنون نیز که شهدا در آن مدفون شده اند بر مزیت آن افزوده و سبب عظمت بیشتر آن شده است.

امام جمعه اصفهان در ادامه با بیان اهمیت و جایگاه تحصیل علوم دینی گفت: درباره علم روحانی و علم طلبگی باید گفت این علم تنها علمی است که با صراحت، خداوند در قرآن کریم درباره آن فرموده باید از هر گروهی آن را بیاموزند.

وی افزود: اسلام علوم دیگر را نیز خوب می داند زیرا جامعه به دیگر علوم نیز نیاز دارد، اما علمی که قرآن کریم به آن سفارش کرده است که باید هر قبیله و قومی فهم دینی پیدا کنند همان درس طلبگی است و در این باره می فرماید:" فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ".

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: شاید برخی بگویند درس طلبگی را روحانیت از خود درآورده است، اما این گونه نبوده، بلکه بر اساس آیه شریفه، منشاء این مسئله قرآن است و واجب کفایی می باشد.

نماینده ولی فقیه در اصفهان با تأکید بر این که هیچ علمی بالاتر از علم دین نیست تصریح کرد: علم دین برای آخرت مفید است، زیرا فردی که آن را یاد می گیرد و به دیگران یاد می دهد، کار پیامبران را انجام می دهد، در روایت نیز داریم " مَن تَعَلَّمَ للّه‏ و عَمِلَ للّه‏ و عَلَّمَ للّه‏ دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما " هر که برای خدا علم بیاموزد و برای خدا عمل کند و برای خدا به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها از او به بزرگی یاد شود.

وی خاطر نشان کرد: هیچ علمی به این اندازه ارزش ندارد و روایت از امام رضا است که فرمودند" رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ "و سپس فرمودند اگر مردم زیبایی کلام ما را بفهمند از ما تبعیت می کنند .

آیت الله طباطبایی نژاد کار برای خدا و به ویژه تحصیل علم و آموختن آن به دیگران را پرسودترین معامله دانست و افزود: امیرمؤمنان(ع) به این مضمون می فرماید زمانی که مرکب عمر انسان شب و روز است و عمر و مال نیز تمام شدنی است، بهتر است که امر تمام شدنی را با امری دائمی معاوضه کرد و این معاوضه زیبایی است، زیرا امر از دست رفتنی را داده اید و یک امر دائمی گرفته اید.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اهمیت داشتن نیت خدایی در طول دوران طلبگی و تحصیل و تحمل سختی ها گفت: از این فرصت استفاده کنید و اگر رفیق انتخاب می کنید رفیقی درس خوان باشد، چرا که رفیق روی انسان بسیار اثر دارد.

گفتنی است در این دیدار که با حضور اساتید و ۴۰ نفر از طلاب سطح یک حوزه علمیه علی بن موسی الرضا(ع) سمنان همراه بود، نماینده طلاب حاضر در جلسه هدف از حضور در اصفهان را بازدید از امکان تاریخی و تاثیرگذار اصفهان بر مکتب تشیع و بهره مندی از محضر علمای این خطه عنوان کرد و افزود: در مجموع تعداد ۷۰۰ نفر طلبه در استان سمنان مشغول به تحصیل می باشند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha