یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
تصاویر/ اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم

حوزه/ اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای به مساله حجاب» در جامعه الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای به مساله حجاب» در جامعه الزهرا (س) برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین حسین سوزنچی در رابطه با «بازخوانی حیا به عنوان بن‌مایه فطری زن» عنوان کرد: حجاب را می‌توان در سه سطح مطرح کرد؛ سطح اول سطح رفتاری است که قانون با آن کار دارد و قانون نمی‌تواند بالاتر از آن عمل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) ادامه داد: اشتباه ما این است که حجاب را در افق قانون کیفری فهمیدیم در حالی که باید در قالب قانون مدنی فهم می‌شد.

وی با بیان اینکه سطح دوم تجربه زیست بودن حجاب است؛ یعنی خود فرد از درون اقدام کند، تصریح کرد: در این سطح فرد باید یک نوع تجربه زیستی در ذهن داشته باشد و با چرایی خوب بودن آن آشنا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سوزنچی با اشاره به اینکه حجاب باید به مفهوم کنش گری تبدیل شود، گفت: در وقایع اخیر بی حجابی علامت کنش گری شده بود در حالی که می‌تواند حجاب علامت کنشگری باشد. در کشورهای غربی حجاب کنشگری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) با بیان اینکه سطح سوم به معنای تجربه ایمانی است و به معنای حیا بر می‌گردد، تصریح کرد: می‎توان بیان کرد که در طول تاریخ، قرائت‌های مردانه شده است البته این امر به معنای قرائت‌های مردانه‌ای که فمنیست‌ها مطرح می‌کنند، نیست.

وی با بیان اینکه قرآن کریم از تعبیر زوجیت استفاده می‌کند و همه چیز دوگانه است و مکمل یکدیگر هستند و فقط خداوند زوج نیست، اضافه کرد: زن و مرد در انسانیت مشترک هستند اما تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) ادامه داد: بیان می‌شود که مرد و زن دوگانه عقل و عشق هستند اما این تعبیر فلاسفه و عرفان است و عمده فلاسفه و عرفا نیز مرد بودند. فرضیه من این است دوگانه زن و مرد، دوگانه عشق و عقل نیست، بلکه دوگانه عقل و حیا است و این به معنای این نیست که مرد حیا ندارد یا زن عقل ندارد؛ زیرا حیا و عقل به هم گره خورده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین سوزنچی افزود: در جلد یک اصول کافی بیان شده است:« جبرئیل بر آدم علیه السلام فرود آمد و گفت: ای آدم! من مأمور شده ام که تو را میان سه چیز، مخیّر سازم. یکی را برگزین و دو تا را رها کن. آدم گفت: «ای جبرئیل! آن سه چیست ؟». گفت: عقل، حیا و دین . آدم گفت: «عقل را برگزیدم». آن گاه جبرئیل ، به حیا و دین ، رو کرد و گفت: بروید و او را رها کنید. آن دو گفتند: ای جبرئیل! ما مأموریم که همیشه با عقل همراه باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) بیان کرد: امری که در این حدیث مطرح نشده است این که اگر دین یا حیا را انتخاب می‌کرد آن دو می‌رفتند؟ میان حیا، دین و ایمان گره وجود دارد و به این امر در احادیث گوناگون به آن اشاره شده است.

وی اظهار کرد: ادبیات رایج، حیا را همراه با عفاف می‌آورد و در و در حوزه اخلاق قرار می‌دهد، در حالی که بر اساس احادیث در کنار عقل و ایمان است؛ البته حیا در حوزه اخلاق نیز هست.

حجت الاسلام و المسلمین سوزنچی با اشاره به اینکه حیا، چشم عقل است، عنوان کرد: در کتاب کافی جلد ۵ بیان می‌شود خداوند شهوت را ده سهم قرار داده است که ۹ سهم آن در زن است و یک سهم در مردان است همچنین حیا نیز ده بخش دارد و ۹ بخش آن سهم زنان و یک بخش آن سهم مردان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع) اظهار کرد: پوشش کامل‌ با حیا تناسب دارد. بن مایه فطری زن، حیا است و اگر ما حیا را به درستی بفهمیم، حجاب به دنبال آن می‌آید.

گزارشی از اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم

لزوم توجه به پاکدامنی

فریبا علاسوند، عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده، در این مراسم در رابطه با «زیست عفیفانه با رویکرد تاریخی تمدنی» عنوان کرد: نگاه به مقوله عفت و پاکدامنی در کشور یک نگاه مردانه است و این نگرش ضربه زده است.

وی ادامه داد: اگر به مجموعه فعالیت‌هایی که در چهار دهه اخیر در کشور صورت گرفته است، دقت شود می‌بینیم این برنامه ریزی‌ها و کارها در مدار امر پوشش است در حالی که سکان اصلی این مساله در دست عفت و پاکدامنی است و رخدادهایی در این سال‌ها اتفاق افتاده است که نتیجه و میوه تلخ آن بد پوششی شده است.

علاسوند افزود: در کتاب فلسفه کاپلستون در رابطه با جریان سوفیست بیان می‌شود که مساله اصلی سوفیست‌های اولیه چرخش در زندگی انسان‌ها بر مدار عفت و پاکدامنی است و شعارشان این بود که همه مساله ما در زن، شراب و طبیعت خلاصه می‌شود، آن‌ها سنگ بنایی متفاوت گذاشتند که شواهد تاریخی آن زمان نشان می‌دهد که چهره شهر آتن از یک شهری با مباحثات علمی تبدیل به شهری سراسر از فساد و فحشا شد.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه هر وقت خواستند جهان را با یک جهش بزرگ مواجه کنند نقطه شروع آن مساله پاکدامنی بوده است، گفت: نقش اول رمان «گذر از رنج ها» اثر تولستوی روایتی از یک زن متفاوت است که اهل بسیاری از مسائل نیست و نگرانی پاکدامنی پیش از ازدواج دارد و نویسنده روی این مساله دست می‌گذارد.

علاسوند تاکید کرد: عرصه هنر فاش می‎کند که نقطه مهم تحول در جوامع که آن‎ها را مبتنی بر آزادی می کند با جوامعی که مبتنی بر قیود هستند، پاکدامنی زنان است.

وی بیان کرد: در تحولات قرن بیستم، یکی از عمده جریان‌ها، جریان فمنیستی است و مفاهیم بنیادی که فمنیست روی آن کار می‌کند متاثر از این امر هستند؛ مثلا در سال ۱۹۴۹ در اعلامیه حقوق بشر بیان می‌شود که حلال زادگی اهمیت گذشته را ندارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: بعد از این تحول، تحول در کلمه gender (جندر) را داریم و تنها زبانی که آن را تغییر دارد زبان فارسی بود که این یک خطای استراتژیک بود؛ زیرا gender یک مفهوم و واژه نیست و یک تبار۷۰ ساله دارد و اگر به واژه‌ای تبدیل شود که این تبار را ندارد از فضای اصلی آن دور شدیم.

وی اظهار کرد: تولد این واژه بر این اساس بوده است که اولا تفاوت‌های زن و مرد زیاد نیستند و دوما با اهمیت نیستند و مقدار تفاوت هایی که وجود دارد تفاوت‌های معنا دار با پیوست های اخلاقی نیستند.

علاسوند افزود: به دنبال تغییر و محوریت قرار دادن واژه gender مفهوم سازی‌ها و واژه سازی هایی کردند که ما از کنار آن‌ها راحت عبور می‌کنیم، مثلا واژه مرد و زن برای ما ایدئولوژیک است و واژه‌ای قرآنی و کتاب‌های مقدس است اما جریان‌های فمنیستی به جای استفاده از واژه woman و men از واژه male و female استفاده کردند.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: واژه male و female برای از بین بردن پیوست‌های اخلاقی مرد بودن و زن بودن به عنوان گونه انسانی که دارای پیامبران، اخلاق و دستور العمل است استفاده شده است.

علاسوند عنوان کرد: دو دهه است که با این مساله مواجه هستیم که وقتی از واژه gender استفاده می‌کنند منظور انواع جنسیت‌ها است و ال‌جی‌بی‌تی نیز ماموریت جدید برای واژه جندر است.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده اضافه کرد: این مساله آنقدر در دنیا مسلط است که اگر کمترین واکنشی در کشورهای غربی و حتی بخش عمده‌ای از کشورهای شرقی نشان بدهید، انگار مهم ترین اصل حقوق بشر را زیر پا گذاشتید و الان در حقوق بشر مساله ال‌جی‌بی‌تی از مساله زنان مهم تر است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: این پروژه اینقدر هدفمند پیش رفته که اگر در سازمان‌های بین المللی و اسناد و اجلاس‌های ملی و بین المللی، بندی ناظر به ال‌جی‌بی‌تی نباشد، آن سند ناقص است و اگر کمترین واکنشی نسبت به جریان ال‌جی‌بی‌تی‌ها نشان دهیم، مانند این است که مهم ترین اصل حقوق بشر را نقض کردیم.

علاسوند با اشاره به اقدامات فراوان برای عادی کردن این امر، بیان کرد: آن ها بیان می‌کنند به قدری باید این آموزش‌ها داده شود و این مساله عادی باشد که اگر کودکی در مهد کودک گفت من دو پدر یا دو مادر دارم نباید واکنش منفی بگیرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده با تاکید بر اینکه سوار نظام عظیمی در حال کار در این موضوع است، گفت: از سال ۲۰۰۰ به بعد کمپانی‌های بزرگ فیلم سازی و انیمه سازی نیز به این مساله پرداختند و در آثار خود به همجنسگرایی اشاره کردند و با سریال های خوش ساخت به گونه‌ای قصه های درام و دردناک از زندگی های همجنسگرا می‌سازند که انسان متوجه نمی‌شود چگونه با آن همزاد پنداری می کند.

علاسوند با بیان اینکه در کنار این مسائلی که در فیلم ها انجام می‌دهند به حیا زدایی از ادبیات انسان‌ها پرداختند، تصریح کرد: انسان همواره خودخواهی داشته است و ادیان سعی کردند که انسان را از خودخواهی دور کنند؛ زیرا خودخواهی منشا بسیاری مشکلات است و آن ها به شدت به yourself تمرکز کردند.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده در رابطه با پیش‌رونده‌ها در حوزه عفت و پاک دامنی گفت: برای اینکه یک جریان بی عفتی در جامعه تسهیل شود اتفاقاتی باید رخ بدهد مثلا در روایات بیان شده است بین غنا و رفتارهای غلط رابطه وجود دارد.

علاسوند ادامه داد: در عصر حاضر مخدرهای صنعتی بزرگترین پیش‌روندهای جریان بی عفتی هستند امروزه کسی درباره عفاف و حجاب شبهه‌ای ایجاد نمی‌کند و یک دهه است از این امر فاصله گرفتیم بلکه مسائلی مانند مواد مخدر نقش دارند.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده یادآور شد: امروزه پاکدامنی و به صورت جدی مورد مخاطره قرار گرفته است برخی از کارهای سطحی به حجاب موثر نخواهد بود.

وی بیان کرد: پول و درآمد ناشی از صنایع مرتبط با ضدیت پاک‌دامنی صدها برابر درآمدهای مالیاتی و انرژی‌های فسیلی است و صاحبان سرمایه و صاحبان قدرت حاضر نیستند این را کنار بگذارند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: در فضای تیک تاک خانم غیر مسلمانی گفت که می دانید چرا جهان و استعمار با مسلمانان مخالف است؟ چون اگر ۶ میلیارد از این ۸ میلیارد جمعیت جهان مسلمان شوند، شراب، معاملات ربوی و قمار از بین می‌رود.

علاسوند بیان کرد: مساله پاک دامنی بسیار مهم است و اسلام بر عفت تاکید می‌کند؛ زیرا اگر قوانین عفت از احکام برداشته شود، قوانین ارث، خانواده و.. از بین می‌رود و بی معنا می‌شود؛ زیرا مساله عفت است که باعث می‌شود نسب شناخته شود.

وی یادآور شد: نگاه اسلام این است که تمدنی مبتی بر خانواده یک تمدن متفاوت است و دال مرکزی این امر عفت و پادامنی است. عفت و پاکدامنی اگر برای جامعه‌ای مهم باشد فرهنگ، سیاست، صنایع، خانه سازی و... مبتنی بر پاک دامنی می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه امکان ندارد جامعه در سایه بد پوشی و بد حجابی سالم بماند، تاکید کرد: در ۲۱ آیه اول سوره نور فقط درباره پاک سازی زبانی صحبت می‌شود که انسان‌ها عادت نکنند تهمت های ناموسی بزنند و زنان باید فضای ایمنی داشته باشند؛ زیرا اگر زن احساس کند پاک نگریسته نمی‌شود تا آخرش می‌رود.

اسلام معتقد است آزادی زن در حجاب و پوشش اوست

مریم میرزاده، پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت، به صورت ویدئوکنفرانس با اشاره به فلسفه حجاب، عنوان کرد: در ادیان آسمانی مانند مسیحیت، یهودیت و اسلام می‌بینیم که حجاب همواره یک وظیفه شرعی واجب بر زن بوده است و ادیان الهی در نوع نگاه به زن با یکدیگر اشتراک دارند. در قرآن کریم می‌بینیم که حجاب یک امر واجبی است که زن مسلمان باید بدان ملتزم باشد.

وی با بیان اینکه پوشش یک منبع هست که فلسفه حجاب را برای ما تاکید می‌کند، گفت: امروز زنان باید آگاه باشند و به حجاب از روی معرفت ملتزم باشند. ما معرفت نسبت به فلسفه حجاب و دلایل این فریضه را می‌توانیم با خواندن تاریخ ادیان آسمانی و از راه بحث‌های روانشناسی، مطالعه روایات، احادیث، سخنرانی‌ها و کتاب‌هایی درباره این موضوع اثبات کنیم.

وی با بیان اینکه دختران از ۹ سالگی باید حجاب داشته باشند، به اهمیت تربیت والدین در خودسازی و پرورش عفت و حیا در کودکان اشاره کرد و افزود: ما در دورانی هستیم که فرهنگ غربی در ابعاد گوناگون به جنگ با اسلام آمده است و می‌کوشد از طریق ضربه زدن به حجاب به هویت اسلامی ما آسیب برساند.

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت با اشاره به اینکه جامعه غربی، جامعه سرمایه داری مصرف گرا و لیبرال است، تصریح کرد: لازمه سرمایه داری این است که زن از هرچه مانع از پیشرفتش در جامعه می‌شود، آزاد باشد و غرب معمولا به حجاب به عنوان مانعی برای آزادی نگاه می‌کند.

میرزاده تأکید کرد: اسلام معتقد است آزادی زن در حجاب و پوشش اوست؛ زیرا زن محجبه به عنوان یک انسان و به عنوان یک شخصیت که مورد احترام همه است، در جامعه حاضر می‌شود. اما زن غیرمحجبه در معرض نگاه خاصی در جامعه است. زیرا اولین و بارزترین جنبه ای که از خودش به جامعه نشان می‌دهد، ظاهرش است.

وی بیان کرد: اسلام درباره رابطه زن و مرد خارج از چارچوب خانه و محارم، نظامی وضع کرده که از طریق فریضه حجاب است تا زن را از مرد بیگانه ایمن نگاه دارد و رابطه این دو را تنظیم می‌کند.

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت گفت: مارسی کپتر عضو سابق کنگره آمریکا در یکی از جلسات کنگره گفته بود لباس زنان نوعی از دعوت به آزار و اذیت جنسی است که این مسئله با واکنش‌هایی روبرو بود. همچنین امانوئل کانت فیلسوف و متفکر غربی معتقد است زن از این جنبه که توجه‌ها را جلب کند، بیشتر در معرض اهانت است؛ او می‌گوید زن موجود زیبایی است که جذابیت‌هایی دارد و دوست دارد مورد تحسین دیگران قرار گیرد، به همین خاطر بیشتر در معرض پدیده کالا شدن و شیء شدن است و از او برای اهداف جنسی و اهداف سودجویانه سوء استفاده می‌شود.

میرزاده عنوان کرد: هدف از فریضه حجاب در اسلام، صیانت و حراست از زن است، حجاب پوششی بر ظاهر زن است اما در واقع، تفکر و شخصیت زن را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر مقایسه ای بین تفکر فلسفی و تفکر نقادی در مورد این پدیده و بین حجاب یا پوشش به عنوان یک فریضه دینی برقرار کنیم، تطابق بسیار زیبایی می‌یابیم و درون خودمان قانع شدن و اعتقادی راسخ و محکمی در مورد این فریضه می‌یابیم.

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت خاطرنشان کرد: در ایران قبل از نظام جمهوری اسلامی مثلا در زمان قاجار می‌بینیم که زن محجبه، سراسر بدنش از سر تا پا را می‌پوشاند بدون آنکه فلسفه حجاب را بداند و در نتیجه در معرض این بود که در مواجهه با اولین چالش، حجاب از سر بردارد. یعنی التزام زن به حجاب در دوره قاجار از روی معرفت حقیقی نبوده است.

وی اضافه کرد: در زمان پهلوی مدرنیسم آمد و می‌خواست زن را آزاد کند، محمدرضا پهلوی مدرنیسم غربی را به ایران وارد و بر جامعه ایرانی مذهبی تحمیل کرد. در نتیجه در جامعه ای که زنانش دارای فطرت و حیا بودند، گسست اخلاقی شایع شد و می‌بینیم که سینمای ایرانی یک سینمای مبتذل در زمان پهلوی بود.

میرزاده یادآور شد: حضرت امام خمینی(ره) هدف از پیروزی انقلاب اسلامی را پیاده کردن عرفان عملی دانستند تا عرفان نظری را در حیات انسانی و حیات جامعه ایرانی به عرفان عملی تبدیل کند. هدف حضرت امام خمینی (ره)، بازگرداندن هویت گم شده زن مسلمان بود، زن مسلمانی که از جاهلیت قاجاری به سمت مدرنیسم غربی و سرمایه داری لیبرال رفته بود.

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت اظهار کرد: حضرت امام (ره) هویت اصیل اسلامی را به زن مسلمان ایرانی بازگرداند تا بانوان مسلمان با حجاب و هویت اسلامی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: فلسفه حجاب طولانی است، اما نکته اصلی تربیت دختران از کودکی و توجه آنها به عفت و حیا است. حجاب از درون به بیرون می‌آید، اگر احساس حیا در دختران ما نباشد، نمی توانیم سلامتشان در جامعه را تضمین کنیم.

گزارشی از اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم

لزوم توجه به الگو

سیده زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا(س)، عنوان کرد: همت و اهتمام به موضوع عفاف و حجاب در قالب رویداد ملی و نگرش چند رشته با اساتید و داخلی و خارجی قابل توجه است.

وی بیان کرد: همه می‌دانیم الگوی، وزنه سازندگی در زندگی است و بسیاری از بی هدفی‌ها از بی الگویی و الگوهای نامناسب است. نتیجه الگو رفتاری ماندگارتر از الگو گفتاری است.

مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: در ادیان الهی انسان ها نقش الگو را دارند و الگوها شاخص و متعالی بیان شده است و انسان‌ها دعوت به عمل به سیره آن‌ها شدند. اگر در مکاتب ساخته بشر الگویی وجود ندارد و باید به دنبال ایده آلیستی بروند اما در مکتب تشیع این الگوها فراوان هستند.

برقعی ادامه داد: دامنه تأثیرگذاری اسوه‌ها و الگوها تنها حوزه فردی نیست، بلکه حوزه فردی، اجتماعی و تاریخی را شامل می‌شود و در عرصه تاریخی، تأثیر اسوه‌ها به تغییر و تحول در جهت گیری‌های تاریخی ارتباط پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: حضرت زهرا (س) نه تنها الگوی زنان بلکه الگو مردان و نه تنها الگو مسلمانان بلکه الگو همه انسان‌ها هستند. حضرت زهرا (س) به خاطر دارا بودن کمالات انسانی الگو است، وقتی قرآن کریم، پیامبر (ص) را به عنوان الگو معرفی می‌کند، آن حضرت برای همه انسان‌ها الگو هستند.

مدیر جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: پیامبر (ص) متعلق به عالم انسانیت است و ارزش های انسانی اختصاص به زن و مرد ندارد به همین خاطر اسوه اختصاص به قشر خاصی ندارند.

برقعی افزود: چقدر اسوه‌ها و الگوهای انسانی را به مخاطبان خود شناساندیم؟ چقدر حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را به عنوان الگوی کارآمد و قابل دستیابی به جوانان معرفی کردیم؟ چه مقدار از ابزار چند رسانه‌ای برای معرفی اسوه‌ها استفاده کردیم و کتاب‌های فاخر خود را به کتاب‌های خوش خوان مطالعه در یک دقیقه‌های اثربخش تبدیل کردیم؟.

مدیر جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: باید پسارویداد را در رویدادها جدی گرفته شود و به دنبال کار شبکه‌ای باشیم. در بحث عفاف و حجاب، باید دستاوردهای رویداد به عملکرد افراد منجر شود.

برقعی بیان کرد: نباید مبحث عفاف و حجاب را به دولت و سیاست گره بزنیم بلکه باید این امر به نهادهای مردمی گره زده شود و آن زمان می‌توانیم نتیجه بگیریم.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: باید کارگروه‌هایی بین حوزه و دانشگاه تشکیل شود و جامعه الزهرا (س) اعلام آمادگی می‌کند که در کارگروه‌های مشترک حوزه و دانشگاه حضور فعال داشته باشد.

گزارشی از اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم

حجاب معرف زن مسلمان است

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور،عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در رابطه با «زمینه‌های فرهنگ سازی پوشش اسلامی» عنوان کرد: بین عفاف با حجاب یا پوشش اسلامی تفاوت است و اشتباهی که می‌شود این است که این دو واژه باهم استفاده میشود.

وی ادامه داد: در قرآن دو جریان داریم که یک جریان به فرهنگ سازی پاکدامنی و یک جریان به پوشش اسلامی اشاره دارد. پوشش اسلامی پس از هجرت اتفاق افتاده است و تلاش برای پاکدامنی از سوره‌های ابتدایی و مکی قرآن است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: هدفی که از مساله پاکدامنی تعقیب شده است این بوده که جامعه پالایش و طهارت داشته باشد و فضا برای فعالیت‌های جدی آماده باشد. در مسئله پوشش، تمرکز در معرفی زنان وابسته به جامعه اسلامی است، برای اینکه مشخص شود که این زن از جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های بانوی جامعه اسلامی این است که پاکدامن است، اظهار کرد: یکی از کلیدی ترین و اصلی ترین آیات برای حجاب، آیه ۵۹ سوره احزاب است که پنج سال بعد از حضور پیامبر (ص) در مدینه نازل شده است و سوره ۹۰ قرآن است و در قبل از آن سکوت معناداری دارد و اگر آیه حجاب سوره نور را حساب کنیم، سوره نور، صد و سومین سوره نازل شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور گفت: خداوند متعال از یک زمانی دستور به پوشش اسلامی می‌دهد که زمینه‌های این پوشش فراهم شده است. یعنی ما هم باید زمینه‌های حجاب و انتقال آن به نسل‌های بعدی را فراهم کنیم تا پوشش یک امر مستمر شود و در جامعه پایدار باشد.

وی عنوان کرد: ما در دستیابی به عناصر معرف و مؤلفه‌های شخصیت جامعه اسلامی که زمینه را برای پوشش اسلامی فراهم می‌کنند باید یک برگشت به گذشته داشته باشیم. یعنی به این مسئله توجه کنیم که جامعه مؤمنان با چه ویژگی‌هایی معرفی شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: باید ویژگی های مومنان که در قرآن بیان شده است را شناسایی کنیم. خداوند متعال در آیه ۳۵ سوره احزاب، ۱۰ ویژگی برای جامعه مؤمنان بیان کرده است که این ویژگی‎ها، زمینه را برای پوشش اسلامی در جامعه مهیا می‌کند.

وی با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت باید تلاش کنیم که ابتدا مردم تسلیم امر خداوند متعال شوند، گفت: این ۱۰ ویژگی باید پیگیری شوند، در جامعه اشراق شوند و جامعه این‌ها را درونی کند و آن زمان امر پوشش اسلامی و حجاب پذیرفتنی خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه حجاب معرف زن مسلمان است، گفت: اگر مسئله حجاب حل نشود، ناشی از حوزه تعلیم و تربیت است که باید هوشمندانه شکل بگیرد، برنامه ریزی شود و مورد عمل قرار بگیرد تا هزینه‌های پیگیری این واجب در جامعه تقلیل پیدا کند.

گزارشی از اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم

شایان ذکر است در این مراسم از کتاب «بنیادهای خشونت علیه زنان» نوشته مهدی عنایت زاده رونمایی شد.

این کتاب ضمن طرح گونه ها، انگاره‌ها، نظریه‌ها، عوامل بنیادین و راهکارهای مواجهه در مسئله خشونت علیه زنان، بر آن است تا نقدی مبنایی و تحلیلی از دیدگاه اسلام ناب بر جنبش فمینیسم رادیکال معاصر که به نام حمایت از حقوق زن، تلاش بر فروپاشی ارکان و کاستن مقام او به ابزار سیاسی و اقتصادی دارد، ارائه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام. مقالات و اثاری که در این همایش ارائه شده رو کجا میشه دسترسی پیدا کرد؟