دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
آیت الله ملکوتی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برگزاری انتخابات گوناگون نمادی از تحقق جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملکوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است و جمهوریت به معنای متکی به آرای مردم بودن است و اسلامیت نیز به معنای این است که ملتزم نظام احکام الهی را در همه شئون اعمال و اجرا کند.

وی با بیان اینکه جمهوریت و مردمی بودن به وسیله چند نهاد محقق می‌شود، تصریح کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از نمادهایی است که جمهوریت با آن تحقق پیدا می کند؛ زیرا مجلس با آرای مردم تشکیل می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با تفاوت نمایندگان مجلس در دوران طاغوت و جمهوری اسلامی گفت: در دوران طاغوت، نمایندگانی از طرف حکومت برای شهرها مشخص می‌شد و مردم آن شهر حتی نماینده را نمی‌شناختند در حالی که اکنون مردم خودشان رای می دهند و واجدین شرایطی که کاندیدا شدند را انتخاب می‌کنند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه بیان کرد: در همه دنیا برای کاندیدا شرایطی وجود دارد؛ زیرا زمام امور مملکت در امور تقنین و نظارت باید به دست آدم‌های درستی باشد.

وی با بیان این که انتخابات شوراهای شهر و روستا دیگر نماد جمهوریت است، اضافه کرد: رئیس جمهوری نیز منتخب مردم است و در رأس قوه مجریه قرار می‌گیرد که عمده مسئولیت‌های کشور به او محول می‌شود و باید شرایطی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکوتی اظهار کرد: مهم‌ترین و حساس‌ترین جایی که جمهوریت متبلور می‌شود انتخاب رهبری است که در ایران به دست مردم انتخاب می‌شود اما چون انتخاب و تعیین رهبری امری تخصصی است و باید متخصصین تشخیص بودند و مردم عده‌ای از متخصصین را برای این کار انتخاب می‌کنند.

وی تاکید کرد: چون مسئله تخصصی است مردم خبرگانی را انتخاب می‌کنند تا این افراد رهبری که دارای شرایطی مانند فقیه، مدیر، مدبر و... هست را طبق قانون اساسی انتخاب کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رکن رکین نظام به وسیله مجلس خبرگانی مشخص می‌شود که شرایطی مانند فقیه شناس بودن و... را دارند، افزود: وظیفه خبرگان انتخاب رهبری و نظارت به امور رهبر است که این امر نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی جوسازی‌هایی علیه خبرگان می‌شود که قطعا سخن افراد معتقد و مومن به قیامت نیست و کسانی این سخنان را می‌گویند که یا اطلاع ندارند و یا به دنبال تضعیف نظام هستند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه بیان کرد: مجلس خبرگان کمیسیون های متعددی دارد که یکی از کمیسیون‌ها موظف به بررسی اوصاف رهبری است و اگر خدایی نکرده برخی از صلاحیت ها مفقود شد به مجلس اعلام می‌کنند و مجلس نیز تصمیم گیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب رهبر، ستون این نظام است و استواری، استحکام، عظمت و اعتلای مملکت وابسته به او است، یادآور شد: حضور مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری امری لازم، ضروری و در راستای منافع ملی و نظم جمهوری اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مجلس خبرگان وظیفه کارهای اجرایی ندارد و برخی این مسئولیت را به اشتباه به خبرگان نسبت می‌دهند؛ مجلس خبرگان فقط می‌تواند به عنوان ریش سفید تقاضا کند.

وی بیان کرد: چند سال قبل، رهبر معظم انقلاب در دیداری که با اعضای مجلس خبرگان رهبری داشتند، از آن‌ها خواستند که بر امور قوای سه گانه و حتی خود ایشان نظارت داشته باشند و توصیه‌ها و پیشنهادهایی را ارائه کنند و در راستای این امر نیز جلساتی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکوتی اظهار کرد: برای مثال از قوای سه گانه و نهادهای مختلف دعوت می‌کنیم و پیشنهادها، انتقادات و مشکلات را منتقل می‌کنیم که تاثیرگذار نیز بوده است اما این ها وظیفه قانونی شورای نگهبان نیست بلکه ریش سفیدی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha