پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 1146464
۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
قرآن

حوزه/ در قرآن احدی‌الحسنیین یعنی در این عهد مؤمنین یا به شهادت می رسند و حسنه در کارنامه‌ آنها ثبت می‌شود و یا اینکه وعده پیروزی و فتح را تجربه می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات منتخب از جزء بیست و یکم قرآن کریم، آیه ۲۳ سوره مبارکه احزاب است.

در این آیه از طرف منافقون این طور بیان می ‌شود: «وَإِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا ﴿١٢﴾ / و نیز در آن هنگام منافقان و آنان که در دلهاشان مرض (شک و ریب) بود (با یکدیگر) می‌گفتند: آن وعده (فتح و نصرتی) که خدا و رسول به ما دادند غرور و فریبی بیش نبود».

در ادامه حتی این رویکرد فرهنگی را هم داشتند که به اهل یثرب می گفتند: «وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ یَا أَهْلَ یَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا ۚ وَیَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِّنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِیَ بِعَوْرَةٍ ۖ إِن یُرِیدُونَ إِلَّا فِرَارًا ﴿١٣﴾ / و در آن وقت طایفه‌ای از آن کفار و منافقان دین گفتند: ای یثربیان، دیگر شما را (در اردوگاه) جای ماندن نیست (که همه کشته خواهید شد، از گرد پیغمبر متفرق شوید و به مدینه) باز گردید. و در آن حال گروهی از آنها (برای رفتن) از پیغمبر اجازه خواسته و می‌گفتند: خانه‌های ما دیوار و حفاظی ندارد، در صورتی که (دروغ می‌گفتند و) خانه‌هاشان بی‌حفاظ نبود، و مقصودشان جز فرار (از جبهه جنگ) نبود».

از این طرف مؤمنین چنین مواجهه ای با جنگ احزاب داشتند که: «وَلَمَّا رَأَی الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَـٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا ﴿ ٢٢ ﴾ / و مؤمنان چون لشکر و نیروهای کفار را به چشم دیدند گفتند: این همان (جنگی) است که خدا و رسول (از پیش) ما را وعده دادند و خدا و رسول راست گفتند، و این دیدار دشمن جز بر ایمان و تسلیمشان نیفزود».

تا به آیه محل بحث ما می‌رسد که می‌فرماید: «مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ﴿٢٣﴾ / از مومنین که چنین مواجهه ای با جنگ احزاب داشتند که وقتی جنگ احزاب را می‌دیدند نه تنها تردید و تزلزلی در رویکردشان اتفاق نمی افتاد، بلکه حتی این پدیده، ایمان و تسلیم آنها را دو چندان می کرد.

در این سوره، حضرت حق جنگ احزاب و رویکردها و مواجهه اهل مدینه با این واقعه را به تصویر می‌کشد. یک جبهه، جبهه‌ی منافقین در خود مدینه بودند و جبهه دیگر، جبهه ی مومنین بودند که با جنگ احزاب چه نوع مواجهه‌ای داشتند؟

از این گروه یک عده‌ای بودند که به عهدی که با خداوند متعال بسته بودند، وفا کردند و با همان استقامت، بصیرت، روحیه، و ایمان به شهادت رسیدند. این افراد عهد الهی را نهایتا با خون خودشان امضا کردند و این صداقت رفتاری را تا لحظه آخر از خودشان نشان دادند.

گروه دیگر، تعدادی از آن‌ها به شهادت رسیدند و تعداد دیگر همچنان منتظرند و پیمانی که با حضرت حق بسته بودند را هیچ وقت تغییر ندادند، بدون هیچ تزلزل و تردیدی همچنان در مسیر خود استقامت کرده‌اند.

این افراد منتظر وعده و آرمان الهی هستند که با وعده و آرمان، پیروزی و ساخت جامعه‌ی آرمانی را خواهند دید و یا اینکه منتظر شهادت خواهند بود. احدی‌الحسنیین که قرآن در مقابل جبهه‌ی مؤمنین باز کرده یا به شهادت می رسند و حسنه در کارنامه‌ آنها ثبت می‌شود و یا اینکه وعده پیروزی و فتح را تجربه می کنند.

در تفاسیر روایی این آیه شریفه، «وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، به حضرت امیر أمیرالمؤمنین علی علیه السلام علیه السلام تطبیق شده است و «رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ»، به حمزه‌ی سیدالشهدا و جعفر بن ابی طالب علیهم السلام و تعدادی از اصحاب خالص رسول اکرم صلی الله علیه و اله که قبل از جنگ احزاب به شهادت رسیده بودند تطبیق داده شده است.

أمیرالمؤمنین علی علیه السلام بعد از واقعه احزاب همچنان با ثبات قدم و استقامت در مسیر انتظار احدی‌الحسنیین بود، یا وعده فتح و پیروزی جبهه‌ی مؤمنین یا وعده شهادت و دیدار خالصانه حضرت.

امروز روز بیست یکم ماه مبارک رمضان، روز شهادت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام علیه‌السلام است و امید داریم که ان شاءالله جزء مؤمنین و معتقدین قلبی به ولایت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام علیه السلام باشیم و بمانیم و با همین ولایت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام علیه السلام ان شاءالله محشور شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha