پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 1146741
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
قران

حوزه/ جامعه با وجود رسول اکرم (ص) و اولیا امر می تواند با محبت ایمانی و تزیین ایمان در قلوبشان به سمت رشد و سعادت حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات منتخب از جزء بیست‌ و ششم قرآن کریم، آیه ۷ سوره مبارکه «حجرات» است.

حضرت حق در این آیه می‌فرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ ۚ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِّنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَـٰکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ ۚ أُولَـٰئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ/ بدانید رسول خدا در میان شماست، که اگر در بسیاری از امور رأی شما را پیروی کند خود به رنج و زحمت می‌افتید و لیکن خدا مقام ایمان را محبوب شما گردانید و در دلهاتان نیکو بیاراست و کفر و فسق و معصیت را زشت و منفور در نظرتان ساخت. اینان به حقیقت اهل صواب و هدایتند».

آیه در توصیف مؤمنین بیان شده، نکته ای که از این آیه می‌توان درس گرفت این است که زبان فطرت انسان‌ها و قلب سرشته شده‌ توسط حضرت حق، ایمان را کاملا دوست دارد و دلداده به ایمان است.

ایمان تصویر زیبایی در دل مؤمنین ایجاد می‌کند.

گروه مؤمنین در همان فطرت، میثاق، پیوند و عهد ابتدای خلقت خودشان باقی مانده‌اند و فطرت در نزد عموم مؤمنین محجوب نشده و حجاب نگرفته و غبار و زنگار این دل سرشته شده را محجوب نکرده است.

زبان فطرت همچنان می‌تواند عامه جامعه و عموم انسان‌ها را به میثاق و عهد اولیه برگرداند، لذا اگر جامعه ببیند که انسانی خودساخته آنها را به فطرت اولیه خودشان دعوت می کند، ایمان و محبت مفتور اولیه، کاملا به ندا و دعوت او لبیک می‌گوید و جامعه مسیر هدایت را می تواند پیدا بکنند.

از طرفی هر چقدر انسان کفر و عصیان در دلش زینت شده باشد و معاذ الله آن فضا را دوست داشته باشد، نشان‌دهنده آن است که از فطرت و سرشت اولیه خودش دور شده و چه بسا در اثر این حجاب، قلب انسان کافر و انسان منافق قلب معکوسی شود و دیگر حتی صدای هدایت و دعوت داعیان الی الله نتواند در او تاثیری بگذارد.

در آیات دیگری داریم که برای کفار و منافقین خود همان کفر و نفاق ممکن است تزیین شده باشد. در این حالت تصویر زیبا و دلربایی از کفر و عصیان در دل آنها ایجاد می‌شود که در آنجا آن ندا و دعوت داعیان الی الله ممکن است که جواب ندهد.

این آیه در صدد توصیف قلب و فطرت ایمانی مؤمنین است و می‌گوید این ایمان را منِ حضرت حق در دل شما تزیین می کردم و قلب شما را محب ایمان قرار دادم، لذا شما از رسول و ولی امر می پذیرید و به گفته او ایمان دارید.

جامعه با وجود رسول اکرم (ص) و اولیا امر می تواند با این محبت ایمانی و تزیین ایمان در قلوبشان به جامعه رشد یافته و سعادتمند تبدیل شود و به آن سمت حرکت کند.

ان‌شاءالله که روز به روز در دلهایمان معرفتِ ایمان، محبتِ ایمان و رشد اجتماعی روزافزون شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha