دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر/ حال و هوای بخش حوزوی در دهمین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

تنی چند از مشاوران بخش حوزوی نمایشگاه با اشاره به این که پاسخ به سوالات و شبهات مردم، رسالت جدی حوزویان است، گفتند: حضور مشاوران حوزوی در نمایشگاه قرآن، فرصتی برای هدایت جامعه و کاستن از مشکلات مردم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در یکی از روزهای برپایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با برخی از مشاوران بخش حوزوی نمایشگاه در خصوص میزان استقبال مردم از این بخش و به خصوص ظرفیت های موجود در بحث مشاوره در راستای حل و کاهش مشکلات مردم و خانواده ها، گفت و گویی داشته ایم که مشروح آن را در ادامه ملاحظه می فرمایید؛

لزوم اهتمام حوزویان در پاسخ به شبهات جامعه

حجت الاسلام و المسلمین حسن رضا رضایی، مشاور فعال در بخش حوزوی که به طور تخصصی در رشته علوم قرآن و حدیث فعالیت دارد و به گفته خودش بیش از ۲۳ سال در زمینه پاسخگویی به سوالات به شکل تلفنی و مکتوب فعال است، اظهار داشت: بنده در طول این سال ها به حول و قوه الهی این توفیق را داشتم که به بیش از ۱۵۰۰ شبهه به شکل مکتوب پاسخ داده ام.

وی افزود: بر اساس آموزه های اسلامی و ناظر به آیات قرآنی، پاسخ به سوال و شبهه برای ما واجب است، کما این که در قرآن بر این نکته اشاره می شود که حتی خود سوال کردن نیز واجب است.

وی همچنین گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که در رابطه با هر مساله ای باید از متخصص آن، سوال مربوطه را مطرح کرد کما این که در بحث قرآن و حدیث نیز روحانیونی که در این رابطه کار کرده اند متخصص امر هستند و حال آن که متأسفانه گاهی می بینیم که برخی خود را متخصص در این امور می دانند در حالی که صلاحیت آن را به لحاظ علمی ندارند.

شبهه پراکنی؛ شگرد دشمنان دین خدا

این مشاور حوزوی بیان داشت: به تعبیر آیات قرآنی، برخی می خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند که امام رضا(ع) درباره این آیه فرمودند آن ها با القای شبهات و شبهه پراکنی به دنبال این مساله هستند که البته امروز هم شاهد این موضوع هستیم و عده ای می خواهند با شبهه پراکنی، نور دین را در جامعه خاموش کنند در حالی که خدا نمی خواهد و نمی گذارد این طور شود.

وی افزود: توسعه نور دین و گسترش چتر هدایت الهی به این معناست که حوزه و حوزویان و دانشگاهیان و دغدغه مندان عرصه پاسخگویی بیش از پیش می بایست وارد این میدان شوند و گرنه شبهه مثل آتش فتنه در قلب و ذهن و روح افراد اثر می گذارد.

وی تأکیدکرد: بر این اساس، پاسخ به سوال و شبهه رسالت حوزویان است، ضمن آن که باید توجه داشت اصل سوال و شبهه بد نیست و باید به آن پاسخ داد.

فرصتی که باید قدر بدانیم

حجت الاسلام والمسلمین رضایی افزود: از اهل بیت(ع) نقل شده که سوال و شک و شبهه اول یقین است و کسی که به دنبال آن باشد به لطف الهی راه حق و حقیقت را پیدا می کند. البته باید توجه داشت کسانی که شبهه می کنند بعضاً بین حق و باطل مخلوط می کنند و شبهه پراکنی هدف کسانی است که مغرض هستند و می دانند چه می کنند، اما با این حال اگر جامعه ای به جایی برسد که جواب سوال و شبهه را پیدا کند ما از این قضیه ترسی نداریم و این ها تهدید نیست بلکه فرصتی است که باید در مسیر هدایت جامعه قدردان آن هم باشیم.

وی یادآور شد: در همین نمایشگاه قرآن افرادی به عنوان مراجعه کننده به بخش مشاوران حوزوی داشتیم که دست دختر و پسر خود را گرفته و به نمایشگاه آمده بودند و سوال پرسیده و این نشان می دهد که ذهنشان درگیر است و اگر درست پاسخ بدهیم دل جوان و نوجوان پذیرای حق و حقیقت است. بنابر این مسلم است که حوزویان و دانشگاهیان باید جواب سوالات و شبهات را با منطق و استدلال بدهند.

وی گفت: از سویی ما باید در پارک ها و معابر عمومی و مترو و صداوسیما و البته مسجد هم حضور داشته باشیم و طبیب دوار بطبه باشیم و به سراغ مردم و نسل جوان برویم، کما این که سیره اهل بیت(ع) و شخص رسول الله (ص) نیز این طور بوده و ما باید بر این اساس عمل کنیم.

گلایه از موقعیت مکانی بخش حوزوی نمایشگاه قرآن

خانم رقیه وزیری، مشاور کودک و نوجوان بخش حوزوی نمایشگاه قرآن نیز با بیان این که انتظار داشتم خانواده ها استقبال بهتر و بیشتری از بخش حوزوی نمایشگاه داشته باشند، اظهار داشت: البته موقعیت بخش حوزوی به گونه ای است که کمتر در معرض دید و بازدید مردم و خانواده هاست و لذا برای سال های آینده بهتر است که برای حل این مشکل چاره ای اندیشیده شود.

وی افزود: بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه نسبت به کارکردها و فواید بخش مشاوره حوزوی اطلاعات و آشنایی چندانی ندارند و این در حالی است که معمولاً کسانی که برای مشاوره به ما مراجعه کرده و می کنند به لطف الهی از روند کار رضایت داشتند و تمایل نشان می دادند که راه های ارتباطی را با مشاورین حفظ و بلکه تقویت کنند.

عدم وجود روابط عمیق و صمیمی در خانواده؛ ریشه بسیاری از مشکلات

وی همچنین گفت: یکی از مشکلاتی که خانواده ها در مراجعه به اینجا مطرح می کردند این بود که فرزندان ما دچار استرس و اضطراب هستند و یکی از زمینه های ایجاد و تشدید این قبیل مشکلات، عدم وجود روابط عمیق و صمیمی میان اعضای خانواده به خصوص میان والدین و فرزندان است، ضمن آن متأسفانه شرایط حاصل شده از فضای مجازی نیز به این مساله دامن زده است.

این مشاور مسایل خانواده بیان داشت: نخستین و مهم ترین راهکار برای حل این مشکل، ارتقای کیفیت رابطه اعضای خانواده و ارتقای سطح مهارت های زندگی است. متأسفانه برخی والدین که سر کار هستند و یا به هر علتی به مسایل و مشکلات و نیازهای فرزندانشان توجهی ندارند و طبعاً در تأمین نیازهای عاطفی بچه های خود ناتوان هستند و همین مساله زمینه ساز مسایل و مشکلات دیگر می شود.

نقش مهم خدمات مشاوره ای حوزویان

حجت الاسلام سید محمدعلی آیت از مشاورین حوزه علمیه قم که با مرکز مشاوره سماح و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی نیز همکاری دارد با اشاره به این که رشته تخصصی او، روانشناسی است، گفت: استقبال مردم از بخش مشاوران حوزوی نسبتاً خوب بوده اما به طور کلی باید توجه داشت که مردم در نمایشگاه برای بازدید و عبور از غرفه ها می آیند ولی در مجموع، این که حوزه توانمندی های خود به خصوص در عرصه مشاوره را عرضه می کند خیلی ارزشمند است

وی افزود: ما با مواردی مواجه می شویم که افراد نیازهای فوری و حیاتی دارندبدون آن که اطلاع لازم برای علاج آن نیاز و مشکل خود داشته باشند. از سویی برخی افراد از صحبت هایشان مشخص است که چالش عمیق خانوادگی دارند اما یک بار هم به مشاوره مراجعه نکرده اند و گویا کسی هم آنان را راهنمایی نکرده است و لذا از برکات حضور مشاوران حوزوی و دانشگاهی همین است که زمینه آشنایی افراد با ضرورت این مساله فراهم می شود اما خود افراد باید در ادامه پیگیر باشند.

ارتقای کیفیت زندگی؛ دغدغه برخی زوجین

حجت الاسلام آیت ادامه داد: همچنین برخی زوجین نیز مراجعه داشته اند و گفته اند ما تعارض در زندگی نداریم اما برای ارتقای کیفیت روابط و مهارتهای زندگی به اینجا آمده ایم واین یک فرصت است که باید از آن بهره ببریم، چرا که گاهی اوقات ظرفیت مشاوره برای حل مشکلات مطرح نیست بلکه ارتقای کیفی و اصلاح امور مدنظر می باشد.

هیچ کس در زندگی کامل نیست

خانم صدیقه اجتهادی، مشاور رشته روانشناسی بخش حوزوی نمایشگاه قرآن نیز اظهار داشت: بیشتر مراجعه کنندگان به این بخش، مساله کمال گرایی و بحث اضطراب و استرس را با ما مطرح می کردند که این مساله البته ریشه در برخی خطاهای شناختی و انتظارات صفر و صدی فرد از خود دارد.

وی افزود: برخی افراد یا اساساً وارد کاری نمی شوند و یا اگر می شوند می خواهند آن را به نحو احسن و در کمال مطلق انجام دهند. البته میل به کمال فی نفسه خوب است اما باید توجه داشت که هیچ کس کامل نیست.

وی در عین حال یک پیشنهاد هم داشت و آن هم این که جای مناسبی برای مشاوران حوزوی در نظر گرفته شود به نحوی که هم مکان مناسب باشد و هم کمتر آلودگی صوتی وجود داشته باشد چرا که در این صورت مراجعه کنندگان احساس رضایت و امنیت بیشتری هم خواهند داشت.

گفت و گو از: سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha