چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
کد خبر: 1147859
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
تصاویر / مراسم احیای شب بیست و سوم در مسجد یازهرا (س) ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام شامی گفت: انسان جز با قرآن به بهشت نمی رود و البته ما دو نوع قرآن داریم؛ قرآن صامت که این کتاب الهی است و قرآن ناطق که اهل بیت و حضرات معصومین علیهم‌السلام هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حسن شامی شامگاه سه شنبه در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در مسجد یازهرا (س) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: پیامبر مکرم اسلام در خطبه شعبانیه که در واقع خطبه ماه رمضان است، جایگاه ماه مبارک رمضان و تکالیف بندگان را تبیین کرده است؛ در آخرین جمعه ماه شعبان پیامبر اصحاب خود را دور خود جمع کرده و به آن ها خطبه خواند و حضرت در قسمتی از آن می فرمایند؛ ای مردم خدا را با نیات صادقه و قلب های پاک بخوانید تا شما را به روزه گرفتن و تلاوت قرآن در ماه رمضان موفق بدارد و معلوم می شود برای گرفتن روزه و تلاوت کتاب الهی هم باید از خدا توفیق خواست.

وی افزود: باید در کارهایمان خلوص باشد و عملی که در آن غل و غش باشد، خداوند قبول نمی کند، این روایت را که اَخْلِصِ الْعَمَلَ فَاِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ کار و عمل را خالص ساز، چرا که ارزیاب، بیناست. ، مرحوم آیت الله بروجردی خیلی تکرار می کردند و ناقد به کسی می گویند که خالصی را از نا خالصی ترجیح می دهند.

کارشناس مذهبی گفت: نزول دفعی قرآن به قلب مبارک پیامبر در ماه رمضان صورت گرفته است و قران می فرماید؛ ما قران را در شب قدر نازل کردیم و خدای متعال در ادامه آیه به پیامبر می فرماید؛ تو چه می‌دانی شب قدر چیست و در چنین شب و ماهی قرآن نازل شده و قرآن باید محور زندگی است و به بهشت رفتن انسان در گرو قرآن است و امام علی (ع) می فرمایند؛ اَلْبَیْتُ اَلَّذِی یُقْرَأُ فِیهِ اَلْقُرْآنُ وَ یُذْکَرُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ تَکْثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ اَلْمَلاَئِکَةُ وَ تَهْجُرُهُ اَلشَّیَاطِینُ وَ یُضِیءُ لِأَهْلِ اَلسَّمَاءِ کَمَا تُضِیءُ اَلْکَوَاکِبُ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ وَ إِنَّ اَلْبَیْتَ اَلَّذِی لاَ یُقْرَأُ فِیهِ اَلْقُرْآنُ وَ لاَ یُذْکَرُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِ تَقِلُّ بَرَکَتُهُ وَ تَهْجُرُهُ اَلْمَلاَئِکَةُ وَ تَحْضُرُهُ اَلشَّیَاطِینُ.خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خدای عز و جل (و یاد او) در آن بشود، برکتش بسیار گردد، و فرشتگان در آن بیایند و شیاطین از آن دور شوند، و برای اهل آسمان می‌درخشد چنانچه ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند، و خانه‌ای که در آن قرآن خوانده نشود و ذکر خدای عز و جل در آن نشود برکتش کم شود، و فرشتگان از آن دور شوند و شیاطین در آن حاضر گردند.

وی تصریح کرد: بسیاری از بیماری های ما در جامعه جسمی نیست و دلیلش حضور شیاطین و جن می باشد و اگر در منزل خود احساس حضور شیاطین می کنید در آن سوره بقره بخوانید و تلاوت کنید، اذان را بلند تلاوت کنید و در سه منزل ملائکه وارد نمی شوند؛ خانه ای که در آن سگ نگهداری شود، منزلی که مجسمه در آن نگهداری می شود و سومی منزلی که در آن آشغال زیاد باشد.

حجت الاسلام شامی گفت: فلسفه این که در شب های قدر قرآن به سر می گذاریم برای این که انسان به جز با قرآن به بهشت نمی رود و البته دو نو ع قرآن داریم؛ قرآن صامتکه این کتاب الهی و قرآن ناطق که اهل بیت علیهم السلام است و در روایات بیان شده قرآن یکی از سه چیزی می باشد که روز قیامت از انسان سوال خواهد کرد، و گاهی قرآن جزو اشیاء و لوازم جهزیه تهیه می شود، و یا به عنوان تبرکا در منزل و ماشین و .... استفاده می کنیم و حال آن که این کتاب، کتاب هدایت است.

وی یادآور شد؛ امام علی (ع) می فرمایند؛ إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَی عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُکشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه. قرآن ظاهرش زیبا، و باطنش عمیق و ناپیداست، شگفتی هایش تمام نمی شود و غرائبش به پایان نمی رسد، و تاریکی ها جز با قرآن از فضای حیات زدوده نمی شود. بزرگان و علما در این ماه به تلاوت قران اهتمام بیشتری داشتند و امام راحل در این ماه کارهای اضافه را جهت تلاوت این کتاب هدایت تعطیل می کرد.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: با قرآن مانوس باشیم که در این صورت زندگی ما برکت پیدا می کند و اشرار از زندگی ما دفع می شود و امام صادق (ع ) می فرمایند؛ اِنَّ الدَّواویـنَ یـَوْمَ الْقـِیـامـَةِ ثـَلاثـَةٌ: دیوانٌ فیهِ النِّعَمُ، وَ دیواٌن فیهِ الْحَسَناتُ وَ دیوانٌ فیهِ السَّیِّئاتُ. در روز قـیـامـت ، سـه نـوع دفـتـر وجود دارد. دفتری که نعمت ها در آن ثبت شده است . دفتری که کارهای نیک در آن است و دفتری که کارهای زشت در آن نوشته شده است.

وی گفت: باید انسان به اموال خود خط و خطوط نشان دهد تا کجا هزینه شود در حالی که خیلی ها را مال و ثروت فریب داده و آن ها را از خدا باز می دارد. هر کس به پست و مقامی برسد و یا ثروتی به دست او بدون ظرفیت برسد ساقط خواهند شد و امام حسین فرمودند؛ مردم بنده دنیا هستند. انجام اعمال صالحه خوب است اما باید آن را حفظ کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha