پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
تصاویر / اقامه نماز جمعه شهرستان تکاب

حوزه/ حجت الاسلام کوهی گفت: شهرستان تکاب با وجود داشتن معادن متعدد از دریافت حق آلایندگی محروم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مصطفی کوهی امروز در خطبه های نماز جمعه شهرستسان تکاب که در مصلای بقیة الله این شهر برگزار شد، اظهار داشت: دین اسلام به حفظ محیط زیست و آلوده نکردن طبیعت و بیابان ها و کوه ها و رودخانه ها و ... توجه کرده تا جایی که فرموده مستحب است ناخن و مو دفن شود چون اینها در آلودگی محیط زیست تاثیر دارند.

وی ادامه داد: محیط زیست از ارکان توسعه پایدار در هر کشوری است. بدون توجه به مسئله محیط زیست پیامدهای ناگواری در زندگی انسان و محیط پیرامون آن رخ خواهد داد و شهرستان تکاب به علت وجود معادن فراوان به ویژه دو معدن طلا در بحث محیط زیست باید با حساسیت مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه تکاب خاطرنشان کرد: هیچگونه عملیات معدنکاری اعم از فلزی و غیر فلزی بدون اثرات جانبی زیست محیطی نمی باشد، طلا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در بردارنده اثرات زیست محیطی فیزیکی و شیمیایی می باشد که اثرات فیزیکی آن شامل تخریب سطحی، ایجاد حفره های سطحی، از بین رفتن پوشش آلی سطحی خاک، ایجاد گردو غبار در حین استخراج و اثرات شیمیایی که در اثر استفاده از جیوه، سیانور، آمونیاک، اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن که در بر دارنده آلودگی های آب های سطحی و زیرزمینی و زمینه ساز خطر برای موجودات گیاهی و جانوری می باشند، بروز می کند.

حجت الاسلام کوهی گفت: یک بحث هم دریافت حق آلایندگی شهرستان تکاب به خاطر وجود معادن می باشد و بنده در این هفته جاری با اداره محیط زیست شهرستان و استان و مسئولین دارایی و شورا و فرماندار شهرستان صحبت کردم و جالبه متوجه شدم معدن زرشوران و پویازرکان و سایر معادن حق آلایندگی به تکاب نداده اند. جالب‌تر از این این است که نامه را مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در تاریخ ۱۸ /۱ /۱۴۰۳ نامه ای به رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان غربی نوشته و گفته شهرستان تکاب واحد دارای آلایندگی مستمر در بخش هوا منابع ثابت ندارد.

وی عنوان کرد: مسئولان محیط زیستی چرا تکاب این شهر محروم صاحب سرمایه، حق آلایندگی از وجود معادن را نگیرد. اگر معادن تکاب آلاینده محسوب نمی شوند پس چرا سایر معادن شهرها آلاینده محسوب می‌شوند؟ محیط زیست و اداره دارایی به مردم اعلام کنند در این چند سال اخیر به خاطر وجود آلایندگی معدن تکاب آیا حقش را دریافت کرده است؟

امام جمعه تکاب اضافه گرد: گرد و خاک حاصل از فعالیت های معدنی بر روی برگ درختان و محصولات و گندم این منطقه می نشیند و روزنه های تنفسی آن ها را می بندد و به روستاهای منطقه آسیب می‌زند. انفجارها و گرد وخاک ها آیا آلایندگی فیزیکی محسوب نمی‌شوند.؟ طبق قانون و مقررات یک درصد از درآمد این معادن باید بابت عوارض آلایندگی به آن منطقه و شهرستان پرداخت شود.

وی با گلایه از مسئولین معدن زرشوران گفت: معدن زرشوران، ۵ همت درآمد یا ۱۰ همت درآمد داشته باشد. یک درصد آن می شود ۵۰ میلیارد یا ۱۰۰ میلیارد تومان، بعد مردم روستای زرشوران به خاطر احداث یک مسجد با وجود تعهد مدیرعامل سابق بر احداث باید همچنان منتظر کرامت ایمیدرو بمانند.!

حجت الاسلام کوهی در ادامه به دوم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸، سالروز صدور فرمان امام خمینی برای تاسیس اشاره کرد و گفت: سپاه نیرویی است که در طول چهل سال گذشته مهمترین و بیشترین نقش ها را در حراست از انقلاب اسلامی ایفا کرده است و بسان شجره ی طیبه ای در جای جای ایران اسلامی و منطقه سایه افکنده است.

وی ادامه داد: آفرین بر رزمندگان و پاسداران غیور و دلیر مرد سپاه که در هفته جاری "بزرگترین عملیات پهپادی تاریخ بشریت را علیه جرثونه فساد یعنی رژیم پست و پلید صهیونیستی برگزار کرد و سیلی محکمی به صورت صهیونیست و اربابانش زد و در ابعاد عظمت عملیات وعده صادق اگر تعمق و فکر کنیم متوجه می شویم چه کار با عظمتی صورت گرفت و غرب با وجود آگاهی از حملات و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در رهگیری پرتابه‌های ایران ناکام ماند درحالی‌که تهران بخش محدودی از قدرت آتش خود را آن هم در سطح فناوری‌های پایین به کار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha