دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
بی بی سی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

انگلیس در برابر سپاه عقب نشینی کرد

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس گفت: افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی باعث قطع روابط دیپلماتیک با ایران شده و به سود انگلیس نیست. وی افزود: وقتی از پلیس، سرویس‌های اطلاعاتی و دیگران می‌پرسم که آیا اقدام بیشتر علیه سپاه ضروری است، پاسخ منفی است.

منبع:تسنیم

اسناد فوق محرمانه بی بی سی جعلی از آب درآمد

بی‌بی‌سی مدعی شد به اسناد فوق‌محرمانه‌ای درباره خانم نیکا شاکرمی دست پیدا کرده است؛ این شبکه در ابتدا اعلام نکرده بود که اسناد باسازی شده است و خبر منتشره به نحوی بود که گویا خودِ اسناد را در معرض دید عموم قرار داده است! اسنادی که با ادعاهای پرطمطراقی مثل «اختصاصی» و «فوق‌محرمانه»! منتشر می‌شد.از همان ابتدای انتشار این اسناد، کاربران بسیاری با کمی بررسی آنها، به بی‌بی‌سی یادآوری کردند که حتی فونت نوشته‌های این سند هم کاملاً آشکارا ساختگی و غیرواقعی است و با فونتهایی که در ایران و در مکاتبات استفاده می‌شود تفاوت دارد.بدون تاریخ و بدون شماره بودن سندی، آنهم فوق‌محرمانه، یکی دیگر از نشانه‌های جعلی بودن این اسناد بود. ضمن اینکه بی‌بی‌سی تلاش بسیاری کرده بود تا از طریق فوتوشاپ، برخی خط‌های این سند ادعایی را کم‌رنگ کند که مثلاً موضوع اسکن‌بودن آنها را تداعی کند، اما حتی همین فوتوشاپهای مبتدی هم از دید کاربران دور نماند.پس از چند ساعت تمسخر این اسناد توسط تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی، بی‌بی‌سی نهایتاً نوشت که اسناد را خودش بازسازی کرده است! و البته این نکته باز هم با تمسخر مضاعف روبرو شد؛ چه آنکه همچنانکه بسیاری نوشته‌اند، اگر قرار باشد چنین ادعایی را باور کنیم، به نحو بسیار ساده‌ای هر کسی می‌تواند اسنادی را با فوتوشاپ، و البته حرفه‌ای‌تر از بی‌بی‌سی، جعل کند و بگوید که برای حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رسانده‌اند آنها را بازسازی کرده است!

منبع: تسنیم

ادعای ارزش پاشی تکذیب شد

بانک مرکزی در واکنش به ادعای اخیرا مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر کسری در تأمین ارز ۲۸۵۰۰ برای واردات کالاهای اساسی شده و انتقاد از افزایش نیافتن سقف نرخ ارز در مرکز مبادله، پاسخ داد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره‌ای به ارز حمایتی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی نشده و صرفاً در تصویب‌نامه شماره ۳۳۱۰۷ مورخ ۱۴۰۲.۰۶.۱۱ هیات وزیران سقف مصارف ارز حمایتی ۱۸.۵ میلیارد دلار منظور تعیین شده است.برخلاف ادعای طرح شده از سوی مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عملکرد مصارف ارز حمایتی در سال ۱۴۰۲ کمتر از سقف تعیین شده در تصویب‌نامه هیات وزیران بوده است.کل تأمین ارز انجام شده با احتساب مبلغ اختصاص یافته برای گندم حدود ۶.۱۷ میلیارد دلار بوده که در این راستا معادل ۱.۱۶ میلیارد دلار پرداخت شده و از این مبلغ حدود ۵.۱ میلیارد دلار به واردات گندم برای تأمین ذخایر استراتژیک اختصاص یافته که دارای مجوز خاص از مراجع قانونی بوده است.

منبع:ایرنا

خشکسالی پانتابانگان را کشف کرد

گرمای شدید هوا و خشکسالی در فیلیپین، یک سد بزرگ را تقریبا خشک کرد و ویرانه‌های یک شهر حدود۳۰۰ ساله از کف این سد بیرون آمد .شهر «پانتابانگان» در دهه ۱۹۷۰ برای ساختن یک سد زیر آب رفت اما در موارد نادری که هوا خشک و گرم است، بخش‌هایی از آن از آب خارج می شود.تقریبا نیمی از فیلیپین دچار خشکسالی است و دمای هوا در برخی نقاط به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

منبع:ایسنا

هلال احمر به حالت آماده باش درآمد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار شدید باران و رعد و برق در ۲۴ استان کشور و احتمال وقوع سیلاب از آماده‌باش امدادگران تا پایان هفته خبر داد. بابک محمودی در تشریح جزئیات این خبر گفت: سازمان هواشناسی با صدور نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت سامانه در ۲۴ استان کشور تا پایان هفته خبر داد و اعلام کرده است که فعالیت این سامانه منجر به وقوع رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گرد و خاک و رخداد تگرگ خواهد شد. بر این اساس این وضعیت برای امروز در استان‌های ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان و غرب لرستان پیش‌بینی شده است. در روز چهارشنبه نیز در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، غرب همدان، جنوب مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، نیمه جنوبی فارس و بوشهر وضعیت مشابه پیش‌بینی شده است.وی ادامه داد:‌ در روز پنج‌شنبه؛ ۱۳ اردیبهشت ماه نیز در خوزستان، لرستان، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی کرمان، یزد و جنوب مرکزی و در روز جمعه هم در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه غربی سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های البرز و تهران رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گرد و خاک و رخداد تگرگ پیش‌بینی شده است.

منبع:ایسنا

بوکسور مراغه‌ای طلسم را شکست

بوکسور مراغه‌ای تیم‌ملی با راهیابی به نیمه نهایی مسابقات قهرمانی امید و جوانان آسیا، اولین مدال آسیایی بوکس آذربایجان‌شرقی بعد از انقلاب را قطعی کرد.رقابت‌های قهرمانی جوانان و امید بوکس آسیا، به میزبانی قزاقستان در حال برگزاری است و تاکنون ایرانی‌ها کسب ۲ مدال برنز را قطعی کرده‌اند.محمد محشری‌، بوکسور ملی پوش مراغه‌ای، در وزن ۷۵ کیلوگرم (سه شنبه) گورپاد هندی را ۲ بار ناک دان کرد و در هر ۳ راند به پیروزی رسید تا ضمن صعود به نیمه نهایی برنزش را قطعی کند.این نخستین مدال بوکس آسیایی آذربایجان‌شرقی بعد از انقلاب است که محشری آن را بر گردن خواهد آویخت.بوکسور مراغه‌ای در نیمه‌نهایی‌ این رقابت‌ها، به مصاف "جواهر اوماتالیف‌" ازبکستانی و دارنده مدال طلای جهان و آسیا خواهد رفت.

منبع:ایسنا

تقلب های کنکور کشف شدند

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور امروز در حاشیه مراسم نکوداشت اساتید نمونه کشوری در گفتگو با خبرنگاران گفت: کنکور ۱۴۰۳ یکی از ایمن‌ترین آزمون‌های سراسری بود و با صحت کامل برگزار شد. واقعاً مردم خیلی خوب با سازمان سنجش همراهی کردند و فریب بازی شبکه‌های زیرزمینی که داوطلبان را اغفال می‌کنند نخوردند.وی ادامه داد: در مجموع ۲۵ مورد تقلب در ابتدای جلسه آزمون روز پنجشنبه صبح (۶ اردیبهشت) شناسایی شد که داوطلبان تلاش کرده بودند دستگاه‌های الکترونیکی با خود داخل جلسه ببرند و در لحظه شناسایی شدند.پورعباس گفت: این دستگاه‌ها در حد دستگاه‌های جاسوسی و پیچیده بود ولی تلاش‌های ما در مسیر اعمال امنیت به ثمر نشست، این افراد به نیروی پلیس امنیت تحویل داده شدند.رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بدون اشاره به اینکه داوطلبان از کدام شهرستان‌ها یا استان‌ها بودند یا جنسیت داوطلبان متقلب چه بود، گفت: این افراد به هیئت‌های بدوی و هیئت‌های تجدید نظر ارجاع می‌شوند و معمولاً برای این داوطلبان محرومیت کمتر از ۵ سال نداریم.وی در مورد زمان برگزاری مجدد آزمون سراسری نوبت اول برای آن دسته از داوطلبان سیل‌زده روز پنجشنبه گذشته نیز توضیح داد: آزمون فقط صبح روز پنجشنبه برای این شهرستان دوباره برگزار می‌شود.

منبع:شبکه خبر

گروسی راهی ایران شد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته ای» به ایران سفر خواهد کرد.قرار است، این کنفرانس از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار شود.گروسی قبل از رفتن به این کنفرانس، در تهران با مقامات ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

منبع:شبکه خبر

نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد

جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز سه‌شنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی با تصویب سه مصوبه برگزار شد.نخستین مصوبه این جلسه نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که با رای اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.این سند با وجود برخورداری از غنای مبنایی، فاقد نقشه راه اجرایی بود که با تلاش شش ماهه وزارت آموزش و پرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کلیات آن تدوین و در جلسه امروز این شورا تصویب شد.

منبع:شبکه خبر

هدیه معلمین واریز شد

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در مرکز سامد و پاسخگویی نهاد ریاست جمهوری به سوالات و گلایه‌های معلمان از طریق تماس تلفنی پاسخ داد.در یکی از این تماس‌های تلفنی، یکی از معلمان از حقوق و مزایای پایین معلمی و از پایین بودن فوق‌العاده ویژه معلمان گلایه کرد.وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این معلم با بیان اینکه معلمان باید محدودیت حقوق دریافتی خود را با اضافه کار و حق التدریس جبران کنند؛ گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان امشب پاداشی را به مناسبت روز معلم برای همه معلمان در نظر بگیریم.وزارت آموزش و پرورش در تلاش بود تا در ابتدای سال جدید، به مناسبت عیدی مبلغی به حساب معلمان واریز کند. با این حال با گذشت یک ماه به نظر می‌رسد دستگاه تعلیم و تربیت توانسته‌است مبلغی را این بار به عنوان بزرگداشت روز معلم برای معلمان در نظر بگیرد.شنیده‌ها حاکی از آن است که این مبلغ دو میلیون تومان خواهد بود و از امشب به حساب معلمان واریز خواهد شد.

منبع:شبکه خبر

ساختمان همیلتون تصرف شد

دانشجویان معترض حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا، ساختمان خوابگاه همیلتون در این دانشگاه را تسخیر کردند.در همین حال، ساعاتی قبل مقامات دانشگاه در یک اطلاعیه هشداردهنده از کارکنان و دانشجویانی که در این خوابگاه اقامت دارند، خواسته بودند از هرگونه تردد خودداری کنند.در این اطلاعیه آمده است: محدودیت دسترسی و منع تردد در این مکان تا زمانی که شرایط بهتر شود، برقرار است، امنیت هر یک از ساکنان این خوابگاه حایز اهمیت است، از صبر و شکیبایی، همکاری و درک شما سپاسگزاریم.

منبع:تسنیم

هیئت حماس از قاهره برگشت

رهبری حماس طی پیامی به گروههای مقاومت فلسطین موضع این جنبش درباره مذاکرات قاهره را تشریح کرد.رهبری حماس طی پیامی به گروههای مقاومت فلسطین به تشریح مواضع این جنبش درباره مذاکرات قاهره برای رسیدن به آتش بس در غزه پرداخت.در این پیام آمده است: هیئت حماس به قاهره رفت و در آخرین پیشنهادی که به جنبش ارائه شد، درباره چندین موضوع مشورت و رایزنی کرد.این هیئت به توضیحات و نقطه نظرات میانجیگران مصری و قطری در خصوص جزئیات پیشنهاد اخیر گوش فرا داد.هیئت حماس برای تکمیل رایزنی‌ها درباره پیشنهاد اخیر درباره آتش بس قاهره را ترک خواهد کرد.

منبع:تسنیم

زمان عرضه خودروهای وارداتی مشخص شد

رئیس سازمان توسعه تجارت از آغاز عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی خبر داد.مهدی ضیغمی گفت: برنامه‌ریزی شده از روز یکشنبه هفته آینده خودروهای وارداتی از جمله خودروهای برقی در سامانه فروش خودروهای وارداتی عرضه شود.وی افزود: تا زمانی که سامانه عرضه خودروهای برقی آماده شود، خودروهای برقی در همان سامانه اصلی عرضه خواهد شد. بنابراین در اولین عرضه خودروهای وارداتی در سال جاری، خودروهای برقی نیز عرضه می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

بازیگر قدیمی به کما رفت

علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که از چندی پیش در بیمارستان بستری شده بود، به کما رفت. این بازیگر، فعالیت بازیگری‌اش را از سال ۱۳۵۱ با بازی در فیلم سرگروهبان ساخته سعید مطلبی آغاز کرد.او در بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کرد. فیلم هایی، چون برخورد، روزی که خواستگار آمد، معصوم و ... از فعالیت‌های او پس از انقلاب است.طوفان‌پناه از دوستان نزدیک مرحوم رضا صفایی کارگردان قدیمی و مرحوم منوچهر وثوق هنرپیشه سینمای پیش از انقلاب است. او در کنار بازیگری به عنوان مدیر تولید فیلم هم فعالیت داشت.علی‌اکبر طوفان‌پناه پیش از انقلاب در بیش از ۱۶ فیلم سینمایی بازی کرد. آخرین فیلمی که در آن ایفای نقش کرد، عروسی مامان در سال ۱۳۸۵ بود.

منبع: خبرنگاران جوان

ترامپ برای اوکراین شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد. رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

منبع: خبرنگاران جوان

دادگاه ترامپ را جریمه کرد

قاضی دادگاه نیویورک ترامپ را به دلیل اهانت به دادگاه به پرداخت ۹۰۰۰ دلار جریمه محکوم کرد.خبرگزاری آژانس فرانس پرس امروز سه شنبه در حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) از حکم دادگاه نیویورک برای جریمه ترامپ خبر داد.بر اساس اعلام این رسانه، دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا در جریان محاکمه اش در نیویورک به دلیل اهانت به دادگاه ۹ هزار دلار جریمه شده است.

منبع: مهر

واردات گندم نصف شد

صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی بوده است که با افزایش ۸.۳ درصدی در وزن رشد ۱۹.۴ درصدی در ارزش داشته، این در حالی است که واردات محصولات کشاورزی از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۱.۱ و ۵.۶ درصد کاهش یافته است.در این زمینه، با توجه به افزایش صادرات و در مقابل کاهش واردات، تراز تجاری ارزشی بخش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۵.۵ درصد بهبود پیدا کرده است.تراز وزنی تجارت بخش کشاورزی نیز ۵.۳ درصد بهتر شده و تراز تجاری ارزشی از منفی ۱۳.۲ میلیارد دلار به منفی ۱۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری وزنی در دوره مذکور از منفی ۱۷.۴ میلیون تن به منفی ۱۶.۵ میلیون تن رسیده است.موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در گزارش خود اعلام کرده است؛ به طور میانگین ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی بخش کشاورزی با رشد ۱۰.۳ درصدی از ۶۷ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۴ سنت در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، در حالی که ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی بخش کشاورزی با کاهش ۴.۵ درصدی از ۷۳ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۰ سنت در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.هندوانه، سیب، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، سیر و پیاز ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ وزنی، و پسته، سیب، خرما، گوجه‌فرنگی و شیرخشک ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ ارزشی در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.همچنین ذرت دامی، دانه سویا، گندم، جو و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی از لحاظ وزنی و ذرت دامی، دانه سویا، روغن نباتی، برنج و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی به لحاظ ارزشی در این دوره هستند. نکته قابل توجه این گزارش، کاهش واردات وزنی و ارزشی گندم به میزان ۴۳.۳ و ۵۰.۲ درصد، برنج ۳۷.۲ و ۳۸.۲ درصد و شکر به میزان ۴۲.۶ و ۳۰.۳ درصد بوده است که حکایت از کاهش وابستگی به این اقلام اساسی است.در این گزارش تاکید شده است؛ در سال ۱۴۰۲ عراق با سهم ۳۸.۶ درصدی، نخستین مقصد صادراتی کالاهای کشاورزی ایران بوده و امارات با سهم ۱۴.۵ درصدی در رتبه دوم و ۸ کشور باقیمانده هر کدام با سهم‌های کمتر از ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی ۱۰ کشور اول قرار داشتند. به عبارت دیگر از نظر مقداری بیش از ۸۸ درصد صادرات کالاهای کشاورزی به کشورهای عراق، امارات، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند، ترکمنستان، عمان و آذربایجان انجام شده و سهم سایر کشورها تنها ۱۱.۹ درصد بوده است.بر اساس این آمار، از نظر ارزشی نیز عراق با سهم ۳۱.۵ درصدی در رتبه اول و امارات و روسیه با سهم ۱۱.۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.همچنین کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، چین، ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و در مجموع بیش از ۸۳ درصد کالاهای صادراتی ایران از نظر ارزشی به مقصد این ۱۰ کشور بوده است.در سال ۱۴۰۲، از لحاظ وزنی امارات متحده عربی ۳۶.۷ درصد، ترکیه ۱۴.۳ درصد، روسیه ۱۱.۶ درصد، انگلستان ۷.۸ درصد و هلند ۵.۴ درصد در واردات بخش کشاورزی ایران سهم داشته‌اند.همچنین از لحاظ ارزشی امارات ۳۲.۹ درصد واردات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، پس از آن کشورهای ترکیه با ۱۴.۸ درصد، هند ۷.۴ درصد، روسیه ۷ درصد و انگلستان با ۵.۷ درصد سهم از واردات کشاورزی ایران در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

منبع:مهر

بلینکن وارد اراضی اشغالی شد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در چارچوب سفر منطقه‌ای خود و با هدف ادعایی بررسی مذاکرات آتش بس در غزه، وارد اراضی اشغالی شد.وزیر خارجه آمریکا پیشتر به اردن و ریاض سفر کرده بود.تا کنون اطلاعات بیشتری از برنامه دیدارهای وی در اراضی اشغالی فلسطین رسانه ای نشده است.

منبع:مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha