یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

متاسفانه با گذشت زمان نقش فرهنگی مساجد در بسیاری از مناطق کم‌رنگ‌تر شده تا آنجا که در بعضی از نقاط، مسجد فقط کانونی برای نماز بی‌روح به وسیله گروهی اندک شده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی به همایش خیرین مسجدساز، مسجد را کانون عبادت و فرهنگ مسلمین دانستند، مشروح این پیام به شرح ذیل می‌باشد.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

این گردهمایی را که در این ایام مبارک و در این مکان مقدس برای یک هدف بسیار مهم تشکیل داده‌اید، به همه شما عزیزان تبریک می‌گویم و امیدوارم گردهمایی شما از هر نظر پربار و برکت باشد، حقیقت این است که در طول تاریخ اسلام همیشه مساجد بزرگترین کانون عبادت و فرهنگ مسلمین بوده و تمام خدمات مهم اسلامی از مساجد سرچشمه گرفته است.

در آغاز اسلام پیغمبر‌(ص) مسجد را مبدل به کانون توحید، عبادت، آموزش و دانشگاه بزرگ اسلام کرد.

متاسفانه با گذشت زمان نقش فرهنگی مساجد در بسیاری از مناطق کم‌رنگ‌تر شده تا  آنجا که در بعضی از نقاط، مسجد فقط کانونی برای نماز بی‌روح به وسیله گروهی اندک شده است آنچه بر شما عزیزان لازم است این است که مسجد را به حالت اولیه عصر پیغمبر‌(ص) و عصر امیرالمومنین‌علی‌(ع) بازگردانید.

قبل از هر چیز باید مساجد در همه جا و به صورت آبرومند ساخته شود، مسجدی که چهره آن برای همه به خصوص برای نسل جوان جاذبه داشته باشد.

سپس به جاذبه‌های فرهنگی مسجد بپردازید که بسیار مهم است، ما در زمانی زندگی می‌کنیم که فرهنگ‌‌های شیطانی ویرانگر غربی به زیباترین شکل ظاهری در همه جا نفوذ کرده و دین، ایمان، اسلام، انقلاب و جوانان ما را تهدید می‌کند اگر غفلت کنیم و نسل جدید ما از دست رود بازگرداندن آن بسیار مشکل است.

نکته مهم دیگر این است که از هر گونه افراط و تفریط در این امر بپرهیزیم، نه مانند بعضی از افراد جامد و خشک با هر حرکت فرهنگی در مساجد مخالفت کنیم حتی با کتابخانه‌های مفید دینی، کلاس‌های آموزش عقاید، سخنرانی‌ها و گردهمایی‌ها و نه آنقدر دامنه را گسترش دهیم که مساجد مرکز ورزش و نشان دادن فیلم‌ها و مانند آن گردد.

مساجد باید بوسیله گروهی از مومنین بیدار و ‌آگاه اداره شود، گروهی برای عمران وآبادی و نظافت و جاذبه‌های ظاهری، و گروهی برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و جاذبه‌های معنوی و بدانید اینها بهترین ذخیره یوم‌المعاد شما و سبب برکت در زندگی دنیاست.

امیدوارم راهکارها را در جلساتتان روشن کنید و با توکل بر خدا و استمداد از ذات پاک او و کمک گرفتن از وجود مبارک حضرت بقیة‌الله(عج) کار خود را پیش ببرید، مخصوصا از شما می‌خواهم دعا کنید ما هم برنامه‌ ساختن یکصد و ده مسجد در مناطق محروم را که در سال مبارک مولا امیرالمومنین‌(ع) شروع کرده‌ایم به انجام برسانیم. بار دیگر از همه شما عزیزان و همه دست‌اندرکاران این امر مهم و از جناب حجت‌الاسلام آقای قرائتی و دوستان و همکاران گرامی ایشان تشکر می‌کنم و مزید توفیقاتشان را از خدای بزرگ خواهانم.

گفتنی است؛ همایش خیرین مسجد ساز امروز در اردوگاه یاوران مهدی (عج) جمکران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha