یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 222834
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین و معاون تهذیب و اخلاق حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، فعالیت های این معاونت را تشریح کرد.

وی در این گفتگو هدف از تأسیس معاونت تهذیب حوزه علمیه قم را سامان دهی مباحث اخلاق در حوزه و امور تربیتی طلاب و خانواده های آنان دانست و اظهار داشت: این معاونت در سال1373 تشکیل شد.

معاون تهذیب و اخلاق حوزه، تأسیس مرکز مشاوره حوزه علمیه قم را از فعالیت های این معاونت برشمرد و گفت: این مرکز با بهره مندی از 40 استاد از فرهیختگان حوزه و دانشگاه با حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته تخصصی خود در هشت موضوع اخلاقی، تربیتی، روانشناسی، روان پزشکی، حقوق، آموزشی، خانواده و کودک آماده خدمات دهی به طلاب و خانوادهایشان است.

وی از تدوین بیش از 70 جزوه، 80 بروشور و 600 نوار در موضوعات مختلف در مرکز مشاوره حوزه علمیه قم خبر داد و افزود: خدمات این مرکز از سه طریق حضوری، تلفنی و مکاتبه ای انجام می شود و تاکنون بیش از 15000 نفر از حوزویان و خانواده های آنها به این مرکز مراجعه داشته اند و بالغ بر50 هزار مشاوره برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی تشکیل کمیته های علمی از اساتید مشاوره در موضوعات مختلف برای آموزش های حضوری و غیر حضوری را از فعالیت های معاونت متبوع خود برشمرد و گفت: ایجاد سامانه ای در آسیب ها، عوامل و راه کارهای حوزویان و خانواده های طلاب، تشکیل برنامه های آموزشی اخلاقی خانواده برای طلاب جوان، ارزیابی اولیه از طلاب جدید الورود توسط کارشناسان مرکز مشاوره از دیگر برنامه های این معاونت است.

وی خاطرنشان کرد: این معاونت با توجه به تجاربی که کسب کرده است آمادگی دارد به 280 مدرسه علمیه برادران و 230 مدرسه علمیه خواهران سراسر کشور خدمات رسانی نماید.

معاون تهذیب و اخلاق حوزه، راه اندازی بخش واحد قرآن را نیز از فعالیت های این معاونت برشمرد و گفت: این واحد تاکنون 22 دوره کلاس های تربیت معلم قرآن کریم برگزار کرده که طی آن 4 هزار نفر گواهی نامه تدریس قرآن دریافت نموده اند.

وی همچنین به تشکیل کلاس های تجوید الصلواه اشاره کرد و گفت: این کلاس ها جهت قرائت صحیح نماز خصوصا برای طلابی که برای تبلیغ و اقامه نماز جماعت می روند به صورت آزاد و بعضا در مدارس علمیه شهرستان تشکیل شده که بسیار مفید و مؤثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی برگزاری هر ساله آزمون حافظان قرآن و نهج البلاغه سراسر کشور را از دیگر برنامه های معاونت تهذیب و اخلاق حوزه دانست و گفت: برگزاری این آزمون علاوه بر ایجاد انگیزه بیشتر برای حفظ، موجب آمارگیری دقیق از طلاب حافظ شده است و امسال نیز تا 19 مهر در مدارس علمیه از حافظان سراسر کشور ثبت نام به عمل می آید.

وی با اشاره به واحد تلبس به عنوان یکی دیگر از زیر مجموعه های معاونت تهذیب و اخلاق حوزه علمیه قم گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی حوزه در سال 79 طلاب محترمی که شرایط پوشیدن لباس روحانیت را دارند، باید حداقل 10 روز قبل، جهت تشکیل پرونده و انجام مراحل لازم به این واحد مراجعه کنند.

معاون تهذیب و اخلاق حوزه علمیه قم افزود: تاکنون 1615 نفر از طلاب با مراجعه به این واحد، مجوز پوشیدن لباس مقدس روحانیت را دریافت نموده اند.

وی به برگزاری دوره های آموزشی قرآن و معارف اسلامی ویژه خانواده های روحانیون اشاره کرد و گفت: در این دوره دو ساله مباحث احکام، اخلاق، قرآن و روانشناسی تربیتی تدریس می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی گفت: افرادی که دوره آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذارند و توانایی کلاسداری داشته باشند می توانند با تشکیل پرونده در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و احراز صلاحیت های لازم، همراه همسران خود جهت تبلیغ و بیان احکام اعزام شوند.

وی افزود: تاکنون 685 نفر از خانواده های طلاب در این دوره ها موفق به اخذ گواهینامه تدریس شده اند و به شورای عالی حوزه پیشنهاد داده ایم تا برنامه ای را برای اوقات فراغت فرزندان روحانی داشته باشیم.

معاون تهذیب و اخلاق حوزه با اشاره به بازنگری هر ساله نسبت به مباحث اخلاقی و دروس اخلاق حوزه گفت: از ویژگی های مهم و مؤثر در درس اخلاق، جاذبه و ایجاد انگیزه برای تزکیه و تهذیب نفس است.          

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha