سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024

میهمانان خارجی شرکت کننده در کنگره بین‌المللی علامه محمد جواد بلاغی با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلام (نور) با فعالیت‌های علمی و فرهنگی این مؤسسه آشنا شدند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام محسن مسچی معاون اطلاع‌رسانی و بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با تبیین دامنه فعالیت‌‌های علمی و تحقیقاتی این مرکز گفت: این مرکز تحقیقاتی از جمله مؤسسات وابسته به دفتر مقام معظم رهبری است که از بیست سال قبل فعالیت خود را آغاز کرد و خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به پژوهشگران ارائه می‌دهد.

وی افزود: از جمله فعالیت‌های این مرکز، تولید نود نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی است که شامل موضوعات فقه، تاریخ، فلسفه، منطق، عقاید، تفسیر، اخلاق و سایر علوم اسلامی است و بزرگترین کتابخانه دیجیتالی را تشکیل داده است.

حجت‌الاسلام مسچی تأسیس بانک‌های اطلاعات نرم‌افزارهای علوم اسلامی در ایران و خارج را از دیگر فعالیت‌های این مرکز برشمرد و گفت: این مرکز تاکنون 150 بانک اطلاعات نرم‌افزاری در سراسر کشور و 170 بانک اطلاعات نرم‌افزاری در 64 کشور جهان تأسیس کرده است.

وی با باین اینکه از دیگر عرصه‌های فعالیت این مرکز تولید کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و نشریه انفورماتیک است گفت: بیش از پانصد پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی در این مؤسسه فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام سیدجواد مظلومی، مدیر بخش حدیث مرکز تحقیقات مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نیز گفت: یکی از نرم‌افزارهای این مرکز جامع التفاسیر است که مشتمل بر چهارصد تفسیر قرآن در هزار و دویست جلد کتاب است.

وی افزود: ترجمه قرآن کریم به 25 زبان دنیا از جمله فارسی، انگلیسی و فرانسوی از قرن چهارم تا قرن اخیر جمع‌آوری و در این نرم‌افزار ارائه شده است.

حجت‌الاسلام مظلومی با اشاره به دیگر فعالیت‌های این مرکز یادآور شد: ترجمه نهج‌البلاغه مشتمل بر سی شرح به زبان‌های فارسی و عربی وجود دارد و نیز 1800 جلد کتاب پیرامون فقه و مذهب اهل بیت(ع) جمع‌آوری شده است.

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام شهریاری مسئول این مرکز طی سخنانی بر توجه به نشر معارف دینی و استفاده از ارزش‌های نوین در این مسیر تأکید کرد.

بر اساس این گزارش میهمانان خارجی شرکت کننده در کنگره علامه بلاغی از کتابخانه آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی دیدن کرده و با بخش‌های مختلف آن آشنا شدند.

در این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید محمود مرعشی نجفی با اشاره به جامعیت علمی مرحوم بلاغی از برگزاری این کنگره در قم استقبال کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha