جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

شیخ حسین نماینده مجلس اعلای شیعیان لبنان گفت: مرحوم بلاغی با بهره‌مندی از علوم و معارف اهل‌بیت(ع) به مقابله فکری و عقیدتی با ادیان و مذاهب مختلف قیام کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، شیخ حسین با اشاره به جایگاه علمی مرحوم علامه بلاغی و نقش او در تحول علمی نجف اشرف گفت: علامه محمد جواد بلاغی از پرچمداران علما در نهضت و رویکرد علمی و الهام بخش بسیاری از فرهیختگان حوزوی در سال‌‌های بعد از خود بود.

وی افزود: علامه بلاغی انسان زاهدی بود که در مجادله با دشمنان نیکو، سخن می‌گفت و با زبان تقوا با سایر ادیان و مذاهب به مناظره می‌پرداخت و به نشر معارف و حقایق اهتمام می‌ورزید، بدون اینکه به دیگران اهانت کند.

این اندیشمند دینی خاطرنشان کرد: مرحوم علامه بلاغی در روحانیت عظیم بود و در اوج قله زهد و معرفت قرار داشت و اخلاص را می‌توان از آثار و نوشته‌های او به خوبی درک کرد.

حسین صالح عایش، از علمای حجاز نیز در ادامه این کنگره گفت: علامه بلاغی را می‌توان از ابعاد مختلف تفسیری، کلامی و اجتماعی مورد توجه قرار داد.

وی افزود: نخستین ویژگی علامه بلاغی تأثیر عمیقی است که در علما و شخصیت‌های علمی بعد از خود گذاشت.

این متفکر حجاز بیان داشت: او پایه‌گذار تفکر نوین و شیوه‌های جدید مناظره بود و اهتمام ویژه‌ای به مباحث عقلی و بررسی علمی آراء و نظرات علمای سایر ادیان داشت.

وی یادآور شد: مرحوم علامه بلاغی براساس معارفی که از اهل‌بیت(ع) فراگرفته بود، طریق مقبولی را در رشد و تعالی علمی طرح ریزی کرد و کتب و نوشته‌های ایشان محدود به زمان خاصی نیست بلکه قابل بهره‌برداری در زمان‌های آینده نیز می‌باشد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha