سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

کرسی شبکه معرفت دینی با ارائه حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، سردبیر مجله ذهن و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سوی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی به مقام نظریه دست یافت.

به گزارش مرکزخبرحوزه، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، امروز با اعلام این خبر، گفت: از دیدگاه این نظریه شبکه معرفت دینی از زیرمجموعه‌های گوناگون کلامی، فقهی، اخلاقی و... شکل گرفته؛ به گونه‌ای که هر یک از این مجموعه‌ها برای حل مسایل مرتبط تشکیل شده‌اند و همه با هم یک کل منسجم را فراهم می‌‌آورند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه خاطرنشان کرد: این نظریه، توصیفی است و هر توصیفی، تبیین و توصیه‌ای را هم به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه معرفت دینی از دو جهت بسط پیدا می‌کند ، ابراز داشت: معرفت دینی یکی در اثر فعالیت درونی، و دیگری در اثر ورود معارف بیرونی متناسب با درون شبکه بسط پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: منبع معرفت دینی، تنها نصوص دینی هستند و عقل بدین معنا منبع معرفت دینی نیست.

وی یادآور شد: پیدایش دلالت‌های (مصداقی و معنایی، طولی و عرضی، جدید) برای نصوص دینی، کشف روابط درون نصی جدید، کشف روابط بین متنی تغییر و تحول در معرفت دینی در آنها امکان‌پذیر است.

سردبیر مجله ذهن ابراز داشت: کل‌گرایی معرفتی، مبنا‌گرایی و انسجام‌گرایی (رابطه نا‌متقارن) را در خود جمع می‌کند.

 براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی دفتر قم، وی بیان داشت: هیچ ضرورت معرفتی درکار نیست که همه حوزه‌های معرفت بشری ساختار واحدی داشته باشد، بلکه تفاوت حوزه‌ای، مستلزم آن است که ساختار هر حوزه‌‌ای با توجه به معارف آن شکل بگیرد.

گفتنی است، کرسی شبکه معرفت دینی با داوری حجج اسلام علی اکبر رشاد، هادی صادقی و آقایان دکتر نصری و سعیدی مهر و همچنین نقادی حجج اسلام سوزن چی، کیاشمشکی، و آقایان دکتر پور حسن و وکیلی پس از برگزاری چهار جلسه نقد و داوری به عنوان یک نظریه نوین به جامعه علمی کشور ارائه گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha