شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دلالی سودجویان در محصولات کشاورزی گفتند: عده‌ای مفت‌خور دست‌رنج کشاورزان زحمت‌کش را به یغما می‌برند که باید با آنان برخورد شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له، صبح امروز در دیدار وزیر و مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی اظهار داشتند: اسلام واقعا برای مسایل کشاورزی اهمیت بالایی قائل شده، تا آنجا که کشاورزان را گنج‌های الهی برشمرده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزودند: تعبیر گنج در اینجا نشان از آن دارد که درآمد‌های کلان از همین جا حاصل می‌شود؛ پیشوایان دین هم اهمیت بسیار بالایی برای این امر قائل شده‌اند، کما این که امام‌ علی‌(ع) علاوه بر سفارشات بسیار زیاد در مورد اهمیت کشاورزی و جایگاه کشاورزان و درآمد‌های حاصل از آن، هزار بنده را خرید و آزاد کرد.

* کشاورزی، گنجی که تمامی ندارد

ایشان خاطرنشان کردند: در قرآن بسیاری از مثال‌ها به کشاورزی نسبت داده شده است؛ چرا که کشاورزی گنجی است که تمامی ندارد؛ نفت و بسیاری از این انرژی‌ها تمام می‌شود، اما کشاورزی تمامی ندارد.

این مرجع تقلید اضافه کردند: هر کشوری باید بیشترین اهمیت و توجهش در عرصه مسایل اقتصادی، به کشاورزی معطوف باشد؛ زیرا چیزی که اولین نیاز‌های بشر امروز را برطرف می‌کند، کشاورزی است که از آن جمله می‌توان به دارو‌های گیاهی بسیاری که از این حرفه مقدس استخراج می‌شود، اشاره کرد.

معظم‌له گفتند: محرومیت کشاورزان از ارزش افزوده درآمدها مشکلی است که تا کنون برطرف نشده است؛ از مدت‌ها پیش عنوان شده است که این مشکل برطرف خواهد شد و ما فقط می‌توانیم ابراز امیدواری کنیم که این مشکل برطرف شود.

* گاهی 80 درصد نصیب دلالان می‌شود

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دلالی‌ سودجویان در محصولات کشاورزی گفتند: جای تاسف است که گاهی تنها 20 درصد از قیمت‌ها به کشاورزان می رسد و 80 درصد نصیب دلالان می‌شود، بر این اساس تا این مشکل حل نشود کشاورزی ما جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد.

ایشان خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفتند: این را جدی بگیرید اگر عده‌ای مفت خور دسترنج کشاروزان را با یغما نبرند؛ حکومت اسلامی در مسیر عدالت است و اولین مسئله عدالت همین‌جا روشن خواهد شد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی با وجود آنکه همین محصولات در کشور وجود دارد، گفتند: ایران کشوری است که در طول سال تمام مواد غذایی و انواع میوه‌ها را دارد.

ایشان افزودند: چرا این همه از خارج وارد می‌کنید، البته باید گفت این کار یک عده سودجوست که یک کشتی وارد می کنند و به حال کشاورزان هیچ توجهی ندارند، دولتی که اشراف به مسایل دارد مصالح را در نظر بگیرد حال چند میوه تجملی هم تولید نمی‌شود، نشود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به خود کفایی در گندم گفتند: یک زمانی وارد کننده گندم بودیم، اما الان به مرز خودکفایی رسیده‌ایم، این امر نشان از آن دارد که کشور ما استعداد رشد در مسئله کشاورزی و خود کفایی در تمام زمینه‌های را دارد.

ایشان افزودند: آب و خاک و نیروهای کاری فعالی در زمینه کشاورزی داریم که می‌توانند ما را در تمام زمینه‌ها خود کفا سازند.

* انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی

معظم‌له با انتقاد جدی از وارادات بی‌رویه محصولات کشاورزی گفتند: قطعا واردات بی‌رویه منجر به وابستگی‌های اقتصادی خواهد شد و نتیجه وابستگی‌های اقتصادی وابستگی‌های سیاسی و فرهنگی است؛ چرا که دول غربی فرهنگ خود را در سیاستشان جاسازی خواهند کرد.

این مرجع تقلید افزودند: بعضی چیزها را با قیمت بالا از کشور‌های دیگر می‌خرند، حال آنکه همان محصول را با یک سوم قیمت از کشاورزان داخلی می‌خرند؛ با هر قیمتی که از تولید کنندگان خارجی می‌خرید، باید همان قیمت را به کشاورزان داخلی بپردازیم.

* کشاورزان را با صنعت روز آشنا کنید

ایشان خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفتند: کشاورزان را با صنعت روز آشنا نمایید و از هر وجب خاک کشور به درستی استفاده کنید؛ کیفیت را بالا ببرید چرا که مشکل ما در کمیت نیست.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان گفتند: این امر محقق نمی‌شود، مگر این که کشاورزان آموزش ببينند و امکانات لازم در اختیارشان قرار گیرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha