شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از ورود تئوری‌های علمی تولید اروپا و آمریکا به کشور، گفت: کار به جایی رسیده است که تعریف علم هم باید غربی و اروپایی باشد!

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین پارسانیا، در نشست تخصصی تولید علم؛ علوم انسانی و حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت توجه به علوم انسانی اظهارداشت: ویژگی علوم انسانی این است که این علوم بر خلاف علوم طبیعی بر موضوع خود تاثیرگذار هستند، چون موضوع علوم انسانی ، انسان، رفتارها،  کنش ها و واکنش های او است و اموری را مورد بحث و بررسی قرار می دهد که با اراده انسان ایجاد می شود.

وی افزود: نحوه شناخت موضوع نیز در علوم انسانی تاثیرگذار است؛ به طوری که نحوه معرفت، به سرعت موضوع علوم انسانی را بسط و گسترش یا تضعیف و نابود می کند.

*علوم انسانی غربی وارد کشور شد

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: علوم انسانی بخش هایی دارد که در خارج از حوزه های علمیه تولید شده و دارای نظریه هایی است که متناسب با فضای فرهنگی و اجتماعی غرب است و در تعامل با محیط خاص خود به وجود آمده اند و همان جا مرجعیت یافته و متأسفانه بر اساس همان فرهنگ وارد کشور ما می شود.

وی تصریح کرد: تئوری های تولید یافته در اروپا و آمریکا، در سراسر دنیا به اسم علم معرفی می شود و کار به جایی رسیده که تعریف علم نیز باید غربی و اروپایی باشد و آنها تعیین می کنند که چه چیزی علمی و چه چیزی غیر علمی است و غالبا آنچه علم تعریف می کنند با فرهنگ جامعه اسلامی در تضاد است.

* در بسیاری از علوم سرآمد بودیم، اما...!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پارسانیا در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت علوم انسانی از دست ما خارج شده که باید بازنویسی کنیم، البته این علوم همه در دست ما بوده و حتی در بسیاری از علوم سرآمد بودیم، ولی آن را از دست ما خارج کرده اند و فرهنگ غلط و مسموم خود را به جامعه اسلامی تزریق کرده اند.

 گفتنی است، دوازدهمین نشست علمی-تخصصی تولید علم، علوم انسانی و حوزه های علمیه، صبح امروز در سالن شهید بهشتی جامعه الزهرا با حضور اساتید و بانوان طلبه برگزار شد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha