پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

همسران پیامبر اسلام‌(ص) حکم مادران معنوی و روحانی امت اسلام را دارند، البته این ارتباط و پیوند معنوی، تنها تاثیرش در حفظ احترام و حرمت ازدواج با زنان پیامبر‌(ص) است و ...

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبرحوزه اولین جلد از کتاب «پرسش‌ها و پاسخ‌ها– مباحث اعتقادی» اثر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شیخ حسین انصاریان در پیشخوان کتاب فروشی‌ها قرار گرفت.

این اثر، حاصل پاسخ به پرسش‌های اعتقادی است که از طریق پایگاه اینترنتی از حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، سؤال شده و تحت اشراف وی، توسط گروهی از محققین، بر اساس آیات و روایات و با توجه به دیگر مدارک معتبر شیعی و مصادر عامه پاسخ داده شده است.

برخی از فهرست مطالب کتاب شامل: «توحید، اثبات خدا، توحید در صفات و توحید افعالی)»،«اسما و صفات خداوند متعال»، «دلایل توقیفی بودن اسما‌الله»، «اقسام رویت ظاهری، مفهومی و شهودی»، «مسایلی پیرامون عدل الهی»، «مسایلی پیرامون نبوت عامه»، دلیل استغفار انبیا و ائمه‌(ع) با وجود عصمت آنان» و «مسایلی پیرامون نبوت خاصه» می‌باشد.

در قسمتی از این نوشتار، در پاسخ به این سوال که چرا ازدواج مسلمانان، با زنان پیامبر (ص) بعد از رحلت آن حضرت، حرام بوده است، می‌خوانیم: همسران پیامبر اسلام‌(ص) حکم مادران معنوی و روحانی امت اسلام را دارند، البته این ارتباط و پیوند معنوی، تنها تاثیرش در حفظ احترام و حرمت ازدواج با زنان پیامبر‌(ص)  است وگرنه از نظر ارث و سایر محرمات نسبی و سببی، تاثیری ندارد، یعنی مسلمانان حق داشتند با دختران پیامبر‌(ص) ازدواج کنند، در حالی که ازدواج، با دختر مادر جسمانی جایز نیست، همچنین همسران پیامبر‌(ص) حکم مادران مومنان را دارند و ازدواج با مادر جایز نیست، این کار، نوعی بی‌حرمتی به ساحت مقدس پیامبرمکرم‌(ص) است و باعث آزار و اذیت روحی آن حضرت می‌گردد، که آزار و اذیت پیامبر‌(ص) از بزرگترین گناهان است که آیه 53 سوره احزاب این موضوع را می‌رساند، نکته قابل توجه در این آیه زمانی روشن می‌شود که فرمایش اهل‌بیت‌(ع) را در ذیل این آیه می‌بینیم که می‌فرمایند: بعضی از کوردلان، سوگند یاد کرده بودند که بعد از رحلت پیامبر‌(ص) با همسران او ازدواج کنند و این سخن آنان نوعی آزار و اذیت نسبت به پیامبر‌(ص) محسوب می‌شد و به همین جهت آیه 53 سوره احزاب نازل شد.

مسایلی پیرامون امامت، امامت عامه و خاصه، علم و عصمت امام، ولایت تکوینی و ولایت تشریعی، فضایل و مناقب معصومین‌(ع)، تولی و تبری، توسل، زیارت، اهمیت عزاداری و گریه، مسایلی پیرامون معاد، برزخ و قبر،  قیامت، مجازات‌های جسمانی و روحانی، و روح چیست؟ از دیگر مطالب کتاب می‌باشد.

مولف در این نوشته در پاسخ به سوالی در مورد ولایت تکوینی و و لایت تشریعی و دلایل اثبات آن می‌نویسد: ولایت تکوینی به معنای سرپرستی و تصرف در نظام هستی و می‌باشد این نوع ولایت، اولا و بالذات متعلق به خداوند است. سپس خداوند از این ولایت خود، به پیامبر‌(ص) و جانشنیان به حق آن حضرت، عطا می‌فرماید و دلایل اثبات آن آیات 48 و 49سوره آل‌عمران، آیه 101 یوسف و آیه 40 از سوره نمل می‌باشد.

ولایت تشریعی، همان ولایت بر قانونگذاری و تشریع احکام است یعنی اینکه کسی سرپرست جعل قانون باشد و دلایل اثبات ولایت تشریعی، آیه 6 سوره احزاب و آیه 55 سوره مائده می‌باشد.

نخستین جلد از مجموعه «پرسش‌ها و پاسخ‌ها- مباحث اعتقادی» تحت اشراف حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، با شمارگان دو هزار نسخه، در 814 صفحه و با قیمت 10هزار تومان، از سوی انتشارات دارالعرفان به چاپ رسیده است.

عزیزان جهت اطلاع از نحوه توزیع کتاب به نشانی قم خیابان شهید فاطمی کوچه 19 پلاک 27 مراجعه کنند و یا با تلفن 7736390-0251 تماس بگیرند.

لازم به ذکر است پایگاه اینترنتی وwww.ansarian.ir  در دسترس علاقمندان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha