جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 249908
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۴

در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 40 تن از مسئولان پژوهشی و طلاب مدارس خواهران حوزه علمیه خراسان از این نمایشگاه بازديد كردند و...

*اشاره؛

در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 40 تن از مسئولان پژوهشی و طلاب مدارس خواهران حوزه علمیه خراسان از این نمایشگاه بازديد كردند و در این رابطه نظرات خویش را راجع به فضای نمایشگاه و بایسته های حضور حوزویان با خبرنگار سرویس استان های مرکز خبر حوزه در مشهد بیان نمودند. آن چه در ادامه می آید چکیده ای از این نظرات است؛

* اردویی علمی و انگیزشی

مسؤول واحد پژوهش دفتر امور  خواهران حوزه علميه خراسان در همین رابطه گفت: اين اردو از  14 تا 16 اردیبهشت، ويژه طلاب و اساتیدی که صاحب اثر پژوهشی بوده وآثارشان درسطح استان یا کشور حائز رتبه شده بود، برگزار شد.

خانم پژوهنده، همچنین ايجاد انگيزه و ارتقاء علمی وآگاهی بیشتر مسئولین پژوهشی، آشنایی بیشتر با کتب مختلف و استفاده از منابع غنی‌تر برای مکتوب کردن مقالات پژوهشی(علمی وکاربردی) را از اهداف اين اردو برشمرد.

* انتقاد از حضور کم رنگ حوزویان در نمایشگاه کتاب

خانم طالقانی، مسئول پژوهش مدرسه علمیه اسلام شناسی مشهد، نیز با بيان اين كه حضور حوزویان در اين نمايشگاه بسیار کمرنگ بوده است، ‌اذعان داشت: متأسفانه ما در کشور شاهد هستیم که بعضا کارهای فرهنگی توسط برخی افراد ضد فرهنگ و دین انجام مي شود و این مایه تاسف است.

وي افزود: انتظار می رود قشر فرهیخته و فرهنگی جامعه در نمایشگاه دچار حالت ضد فرهنگی نشده و به شئونات فرهنگي و اسلامي توجه داشته باشند.

*  فضای نمایشگاه کتاب را دینی و فرهنگی کنیم

خانم رئوف، استاد حوزه علميه خواهران مشهد، ضمن تأكيد بر اين كه انتظار مي رفت محیط اين نمايشگاه مناسب‌تر و حضور حوزویان پررنگ‌تر باشد، در عین حال ابراز داشت: متأسفانه بر خلاف فعاليت‌هاي تبليغاتي مربوط به کتاب‌های کنکور، ازکتابهای دینی و مذهبی همچون آثار شهدی مطهری و بنیاد نشر آثار امام خمینی(ره)، تبليغ نشده بود.

وي ضرورت حضور حوزویان را در نمایشگاه كتاب بسیار مناسب ارزيابي نمود و گفت: اين امر موجب مي شود كه تا آنها هرچه بیشتر برای بالا بردن سطح فرهنگ دینی تلاش کنند و به عنوان یک مبلغ در عرصه تبلیغ گام‌های بهتری در جهت اهداف جامعه اسلامی بردارند.

خانم رئوف در ادامه سخنان خود سطح نمایشگاه را از لحاظ علمی مطلوب دانست و افزود: تنوع کتاب‌ها در اين دوره از نمايشگاه، بسیار عالی و منابع پژوهشي و علمي بيشتري، وجود داشت.

*اندکی از دلایل حضور کم رنگ طلاب

خانم کاشکی، معاون پژوهش مدرسه علمیه نرجس(س) سبزوار نیز در بیان نظر شخصی خویش، حضور طلاب را در نمایشگاه کتاب پررنگ ارزيابي نكرد و البته عامل اصلی آن را کمبود بودجه و امکانات مورد نظر برای حضور طلاب در اين نمايشگاه دانست.

وي همچنین نرخ بالای کتاب‌ها، هزینه سفر و رفت وآمد و نداشتن بن تهیه کتاب را از جمله دلايل اين حضور كمرنگ برشمرد و اطلاع رساني ضعيف از نحوه برگزاری نمايشگاه و اتلاف وقت در جستجوی كتاب‌هاي مورد نظر و تهيه آن‌ها، از ديگر مشكلات اين نمايشگاه عنوان كرد.

*ضرورتی که نباید نادیده گرفت!

«بازديد از نمایشگاه کتاب تهران برای جامعه حوزوی بسیار حیاتی است ». خانم ندری، مسئول پژوهش دفتر امور خواهران حوزه علمیه خراسان نیز ضمن بیان جمله فوق بر نکته مهمی تاکید کرد و گفت: حضور حوزویان خواهر و برادر در چنین نمایشگاهی، ضمن آشنايي با محیط علمی و فرهنگی در سطح كشور، به ايجاد انگیزه و گسترش فرهنگ پژوهش در ميان طلاب علوم ديني کمک مي نمايد.

وي با تأكيد بر لزوم پاسخ‌گويي و رفع مشكل و نياز جوانان از طريق دين توسط حوزه هاي علميه خاطر نشان کرد: طلاب با حضور در نمايشگاه كتاب مي توانند نیاز جامعه را بهتر درک کرده و بر اساس آن به دنبال نوشتن مقالات و پروژه های مهم دینی و علمی به صورت کاربردی اقدام نمايند.

مسئول پژوهش دفتر امور خواهران حوزه علمیه خراسان در خاتمه ابراز امیدواری كرد: در سال های آتی برگزاري اين نمايشگاه، ظرفيت و امكانات بيشتري براي حضور طلاب خواهر حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه خراسان فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha