شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024

اشاره،« اِلهی اَتَرانی ما اَتَیتُکَ اِلاّ مِنْ حَیْثُ الْامال»، « خدایا! مرا ببین! تنها به خاطر آرزوها و امیدهایم به درگاه تو آمده‌ام» (بخشی از دعای صباح امیرالمومنین (ع) در مفاتیح الجنان)

سپاس، از آن ِپروردگار آرزوها و امیدهاست، خداوند مهربانی که هرقدر از او بخواهیم، خسته نمی‌شود و هرقدر عطا کند، از اقیانوس بی‌کران نعمت‌هایش کاسته نخواهد شد، خداوندا! درهای رحمت تو همواره به روی خواهندگان باز است و دست عطایت گشاده. بندگان تو هر زمان که صدایت کنند، پاسخ می‌دهی و اگر خالصانه آرزو کنند، ‌می‌بخشى.

امشب اما شب دیگری است؛ شب آرزوهاست. امشب، من تمام دعاها و آرزوهای عمرم را یک‌جا به درگاهت آورده‌ام. امشب، در پی آنم که به اندازه یک عمر از تو طلب کنم، امشب از هر کجای این دنیای بزرگ که در بزنی، صاحبخانه برای استقبال می آید.

امشب لیلة الرغائب است، مراقب آرزوهایمان باشیم.

آنچه پیش روست، گفت وگوی کوتاه و صمیمی خبرنگار مرکز خبر حوزه با برخی از بزرگان و اساتید سطوح عالی حوزه درباره اهمیت لیلة‌الرغائب و آرزوهای آن‌ها در این شب است که تقدیم خوانندگان ارجمند می‌گردد.

* از خداوند می‌خواهم کج فکری‌ها را معالجه کند

آیت الله ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت اولین شب جمعه ماه رجب اظهارداشت: شب لیلة الرغائب یکی از شب‌های نمونه سال است، شبی است که نبی اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت بر اهمیت آن تاکید کرده و آن را گرامی داشته‌اند و از دعاهایی که در این شب ذکر شده به خوبی می‌توان به عظمت آن پی برد.

لیله الرغائب شبی است که باید رغبت‌ها به سمت آن گسیل شود و هر شبی به این عنوان نامیده نمی‌شود، بنابراین می‌بایست مردم را به روزه داری و شب زنده داری در این شب و روز ترغیب نمود.

اساساً ماه رجب ماهی استثنایی است و از ماه‌هایی است که مورد توجه خاص اولیای خداوند در پیمودن سلوک و قرب الی الله است، شبی است که دعا در آن مستجاب، گرفتاری‌ها بر طرف و شیطنت‌ها و دشمنی‌ها در آن نابود می‌شود، بنابراین باید این شب را به مردم معرفی کرد و اعمال این شب، سهم عظیمی در درک فضائل ماه رمضان دارد.

باید در این شب برای مسلمانان جهان که درگیر آتش جنگ داخلی شده و برای مسلمانانی که علیه ظلم و جور انقلاب کرده و ایستادگی می‌کنند دعا کرد.

بنده در این شب از خداوند می‌خواهم، نفاق‌های داخلی، کج مداری‌ها و کج فکری‌ها و بد فهمی‌ها را معالجه کند و لطفش را شامل حال مردم نماید که اگر به خود نیاییم و به حال خود فکری نکنیم، دشمنان از این تفرقه و نفاق سوء استفاده می‌کنند.

*از خداوند تقویت روحیه مسلمانان منطقه را خواستارم

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی، عضو شورای عالی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به نیاز اساسی روح و روان انسان به معنویت و تاثیر دعا در جان آدمی اظهارداشت: همانطور که انسان برای رشد جسمی نیاز به غذا دارد، برای رشد و اعتلای روح نیاز مبرم به غذای معنوی یعنی عبادت، دعا، ارتباط با خدا و قرار گرفتن در مسیر معنویت دارد.

همانطور که بر اساس آموزه های دینی برخی از مکان ها مانند مسجد النبی و مسجد الحرام از نظر معنوی جایگاه و اهمیت بیشتری برای عبادت، دعا و تقرب به درگاه الهی دارد، برخی از زمان­ها نیز در میان ایام سال دارای چنین قرب و منزلتی است که یکی از آنها ماه رجب و شاه بیت آن 13 تا 15 و اولین شب جمعه ماه رجب است که عبادت در این شب ها دارای فضیلت فراوانی است.

باید قدر این شب ها و روزها را دانست و بهترین و بیشترین بهره های معنوی را از این ایام مبارک استفاده کرد و غافل شدن از این شب ها خسران عظیم محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معیارهای اهل بیت(ع) برای دعا در این شب ها ادامه داد: در روایاتی که از سوی اهل بیت عصمت و طهارت وارد شده و دستورالعملی که خودشان در نحوه دعا کردن به شیعیان ارائه داده اند، تاکید شده در دعا کردن بیشتر به دیگران توجه داشته باشید چرا که توجه به دیگران و دعا برای آنها تبعاً در زندگی شخصی تاثیرگذار است.

همچنین توجه به نیازهای جامعه اسلامی، مومنین و مومنات در سراسر دنیا، دعا برای ضعف دشمن، اقتدار مسلمین،  حاکمیت مسلمانان در جهان، تعجیل در ظهور امام زمان(ع) که فلسفه حرکت اسلامی است همه و همه از جمله مصادیقی است که در روایات برای دعا کردن به آن تصریح شده است.

همچنین توجه به نیازهای معنوی که مردم جهان دارند، غفران ذنوب که در روایات بر آن تکیه شده، نیازهای زمان و شرایط اجتماعی برادران مسلمان شیعه و سنی در منطقه و مشکلاتی که به واسطه این انقلاب ها برای آنها ایجاد شده، می تواند محورهای دعا در این شب باشد.

یکی از دعاهای مهم در این شب این است که به یاد مسلمانان و برادران مان در منطقه باشیم و تشدید مقاومت ها و تقویت روحیه آنها را در برابر استکبار جهانی از خداوند مسئلت کنیم.

*برای گسترش معنویت، خداشناسی و برقراری عدل در جهان دعا کنیم

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، از محققین برجسته حوزه علمیه قم، با مغتنم شماردن لیله الرغائب آن را فرصتی برای تحقق آمال دلسوزان اسلام دانست و اظهارداشت: این شب ها فرصتی است که باید مغتنم شمارد و قطعاً دعا در شرایط رغبت و میل به درگاه الهی موثرتر و و تاثیرگذارتر است و به اجابت مقرون است.

انسان فراخور دیدگاه و نوع نگاهش به دنیا، دعاهایش را تنظیم می کند، یکی از مهمترین دعاهایی که مورد تاکید روایات اهل بیت است، دعا برای مغفرت است، البته نباید به این دعا نگاه انحصارطلبانه و شخصی داشت، چون کسی که مورد مغفرت الهی قرار گیرد، انسانی صالح است و رفتار و گفتار انسان صالح بازتاب مثبتی در جامعه دارد و به نوعی خدمت به جامعه محسوب می شود بنابراین دعایی اجتماعی است.

بنده مهمترین دعای امروز را دعا برای جوامع اسلامی می دانم که تغییراتی را ایجاد کرده اند، از خدا می خواهم جهت گیری های این حرکت ها به نفع معنویت، رشد، خداشناسی، حرکت به سمت خدا، برقراری عدل در جامعه و سرزندگی اسلام به عنوان دین را هدایت‌گر باشد، این ها آرزوی دلسوزان اسلام و مسلمین است.

*از خداوند، خودش را مسلئت کنیم   

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، از اساتید سطوح عالی حوزه و مدیر مرکز تخصصی مهدویت، لیلة‌الرغائب را شب تضرع و دعا به درگاه الهی دانست و اظهارداشت: یکی از شب‌های بافضیلت برای دعا و تضرع به درگاه الهی اولین شب جمعه ماه رجب است و اعمال بسیاری در این شب وارد شده که عمل به آن‌ها توفیق الهی می‌خواهد.

شب لیلة‌الرغائب بر اساس آموزه‌های اسلامی، پیش از اسلام نیز به این نام مرسوم بوده و به نظر می‌رسد این شب از آیین ادیان الهی و حنیف بوده و در اسلام نیز تایید شده است، یعنی پیروان دین حنیف قبل از اسلام در این شب به درگاه خداوند دعا کرده و از او نیازهای مادی و معنوی خود را مسئلت می‌کردند.

در این شب عمده مطلب بیدار ماندن برای عبادت و خواندن دعای کمیل و قرآن و دعاهای دیگر است و همان طور که از نامش بر می­آید این شب مخصوص کسانی است که به سوی خداوند رغبت کرده‌اند.

البته هر کسی حوائج و نیازهایی دارد و الزاماً نباید فقط یک دعا در این شب داشت، ولی بنده مهم‌ترین دعایی که به نظرم می‌رسد در این شب از خداوند مسئلت کنیم، از او بخواهیم که خود را به او نزدیک‌تر کنیم، چرا که بالاترین خسارت‌ها، دوری و فاصله گرفتن انسان از خداوند است.

*خداوندا! ارتباط قوی مردم با ولایت فقیه را حفظ کن

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان از اساتید سطوح عالی و محقق حوزوی، با اشاره به وجه تسمیه این شب به عنوان لیله الرغائب اظهارداشت: این شب را لیله الرغائب نامیدند، چون شبی است که امیال انسان‌های مومن در آن برآورده می‌شود و همه دست‌ها برای تضرع و نیاز به درگاه الهی دراز شده است.

فضیلت ماه رجب ، فضیلت بسیار بالایی است، همچنین اعمال این ماه نیز اعمال زیادی است، چون به دنبال این ماه شعبان و بعد هم ماه میهمانی خدا، رمضان فرامی رسد و به نوعی اعمال ماه رجب، مقدمه سازی برای ماه رمضان است.

این شب باید با عبادت و مناجات به درگاه احدیت گرامی داشته شود و اعمال این شب مقدمه‌ای برای ایام اعتکاف در ماه رجب و آمادگی انسان برای شعبان و رمضان است.

از خداوند می‌خواهم وحدت و اتحاد کلمه را در جامعه بیشتر کند و ارتباط قوی مردم با ولایت فقیه را حفظ نماید و لطف و کرمش را بر مسلمانان عنایت کند.

گزارش : سید رضا حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha