جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

ظهور و استقبال ازعرفانهای كاذب، دليلي بر تشنگي انسان غربي مي باشد و درهيچ زماني اين گونه سراب به جاي آب ترويج نشده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، پرفسور رولاند پيچ،  در نشست علمي « چالش سنت و مدرنيته»  در مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) قم  ضمن بر شمردن ابعادي چند از فلسفه و بنيانهاي فكري مدرنيته به تشريح تقابل سنت و مدرنيته پرداخت.

 وي با بر شمردن دو سطح عقلانيت،عقلانيت كلي و عقلانيت جزئيِ ابزاري نگر، عقل ابزاري را از شاخصهاي مدرنيته برشمرده وافزود: عمدة خصايص مدرنيته، مولود محدود كردن عقل به عقل ابزاري مي باشد.

استاد اسلام شناس دانشگاه مونيخ آلمان، با ذكر اشتراكات ايسم هاي مختلف و متفكرين غرب از دكارت تا حال از رنه گنون به عنوان انديشمندي متفاوت در غرب ياد کرد كه توانست براي اولين بار بين منطق غرب و منطق شرق تفاوت بگذارد وتا حدودي از فضاي مدرنيته حاكم بگريزد.

پرفسور رولاند پيچ، فراموشي وحي و شهود از منابع معرفت در مدرنيته را غير قابل جبران دانسته و تصریح کرد: ظهور و استقبال از عرفانهاي كاذب، دليلي بر تشنگي انسان غربي مي باشد و در هيچ زماني اين چنين سراب به جاي آب ترويج نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نگرش ابزاري را منجر به انكار وحي وقرآن دانسته وافزود: اين نوع نگرش در نهايت به تكثر الحادي و شرك مي انجامد.حال آنكه در منطق شرقي (وراء مدرنيته) حتي گرايشهاي متفاوت، نهايتاً از دين واحد سر در مي آورد، مخصوصا نظر گنون كه قائل بود يك دين الهي بيشتر نداريم.

براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، این نشست به همت دبيرخانه حمايت از رساله هاي سطح 4 مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) قم وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گرديد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha