شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر لزوم توجه به ذائقه و زبان روز جهان برای انتقال مفاهیم و معارف اهل بیت(ع) گفتند: می بایست با تشکیل یک اتاق فکر، نسبت به شناسایی مناطق تبلیغی، چگونگی تربیت مبلغان بین المللی و آموزش آنها اقدام شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید، امروز در دیدار معاون بین الملل حوزه و نمایندگی های استانی این معاونت، با ذکر این مطلب که زمان و تحولات جهانی، منتظر کسی نمی ماند، اظهارداشتند: امام صادق(ع) فرمودند اگر کسی از زمان خود عقب بماند، مورد هجوم واقع خواهد شد؛ امروز عصر تحولات و ابزارهاست و کافی است یک اندیشه در شرق دنیا تولید شود و دقایقی بعد غرب جهان، از آن آگاه شود.

ایشان افزودند: حوزه علمیه نیز باید با درک درست از فضای بین المللی، در این زمینه فعال باشد و همان گونه که علمای سلف از جمله شیخ کلینی و سایر بزرگان عمل می کردند، علوم اهل بیت(ع) را به نقاط دیگر نقاط جهان عرضه کنیم.

 معظم له ادامه دادند: آیت الله العظمی بروجردی(ره) ده ها سال پیش با درک این اهمیت و در حالی که بسیاری به این ضرورت پی نبرده بودند، مسجد و مرکزی را در قلب اروپا و در هامبورگ آلمان ایجاد کردند و با شیوخ الازهر مکاتبات علمی داشتند و افکار حوزه را در غرب و در درون جامعه علمی و اجتماعی جهان اسلام مطرح کردند؛ در حالی که در آن زمان، به دلیل عدم آگاهی بسیاری، این اعمال، حرکتی خلاف مسیر رودخانه تلقی می شد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: مرجعیت و علمای بزرگ ما همواره به این اهمیت واقف بوده اند ولی متاسفانه جنگ تحمیلی، تا حدودی این روند را کند کرد, ولی امروز کشور، دارای ثبات است و باید با شناسایی محیط های فرهنگی و تبلیغی، نسبت به اعزام مبلغان با تجربه و کارآزموده اقدام کرد.

ایشان افزودند: تبلیغ در خارج از کشور، کار هر کسی نیست، قدم اول در این زمینه شناسایی مناطق مختلف و فرهنگ ها، آشنا کردن افراد باتجربه و عالم با نوع فرهنگ و تعاملات اجتماعی و فرهنگی در کشورهای مختلف است که این گام  مهم در حوزه های علمیه آغاز شده است؛ درگام بعدی می بایست با تشکیل یک اتاق فکر، نسبت به شناسایی مناطق تبلیغی، چگونگی تربیت مبلغان بین المللی و آموزش آنها اقدام شود.

معظم له ادامه دادند: این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زمانی که امام صادق(ع) برای خنثی کردن فعالیت های ضد فرهنگی و مبتذلانه منحرفین بصره، فردی را به عنوان نماینده خود را اعزام کردند، آن فرد در مرحله اول موفق نبود و وقتی امام از وی، گزارش کار خواستند، گفت که در این سفر تبلیغی با شیوخ قبایل و علما مذاکره داشتم که حضرت در آنجا فرمودند « برای موفقیت در کار تبلیغی باید با معاشرت با جوانان، با آنها سخن می گفتی» و این رمز موفقیت در تبلیغ آن شخص در مرحله بعد بود؛ از این روایت می توان نتیجه گرفت که تبلیغ در مناطق و شرایط مختلف، ضوابط خاص خود را می طلبد که باید مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: باید مبلغانی تربیت کرد که بتوانند با تسلط بر دامنه علوم اهل بیت(ع) و زبان خارجی، این معارف را به شکلی شفاف و زیبا به دنیا ارایه کنند؛ بنده سال ها در همایش های بین المللی علمی در سطح جهان شرکت کرده ام و به این نتیجه رسیدم که علمای غیر شیعه داشته های اندک خود را به خاطر دانستن زبان، به بهای گزاف می فروشند.

این مرجع تقلید یادآور شدند: بسیاری از علمای شیعه به دلیل عدم تسلط به زبان برای شرکت در جوامع بین المللی، نمی توانند دامنه وسیع معارف اهل بیت(ع) را عرضه کنند؛ مشکل عرضه معارف تشیع در سطح بین الملل ازمشکلات اصلی ماست که باید با برنامه ریزی مناسبت حل شود.

معظم له با اشاره به تلاش های علامه کاشف الغطا در به عرصه آوردن منابع شیعه با زبان عربی و علمی در جوامع اهل سنت و انتشار در مجلات علمی جهان اسلام، اظهارداشتند: باید زبان عربی در حوزه در درجه اول اهمیت قرار گیرد؛ زیرا زبان علمی جوامع اسلامی است و حوزویان می بایست به این زبان تسلط داشته باشند و زبان های خارجی دیگر را در درجه دوم اهمیت قرار دهند.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: باید عقایدمان را به زبان و فهم روز منتقل کنیم؛ مواد غذایی در سراسر جهان ثابت است، ولی نوع ترکیب آنها موجب متنوع شدن ذائقه ها و تنوع غذایی شده است؛ برای اینکه در این فضا بتوانیم درست عمل کنیم باید ذائقه های جهانی را درست بشناسیم و معارف را با ذائقه و طبع جهانی به دنیا عرضه کنیم.

ایشان با ذکر این مطلب که پیامبران الهی همواره با انس گرفتن با مردم و تطبیق با شرایط فرهنگی و اجتماعی هر منطقه به تبلیغ دین می پرداختند، گفتند: پیامبران و بزرگان دین، در این زمینه برای ما الگو هستند؛ یکی از نکاتی که باید در اعزام مبلغ به خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد این است طلابی اعزام شوند که ابتدا، پایه های دینی و اعتقادی و همچنین علمی و فلسفی آنان کامل باشد تا با اندک تعاملی با نهادهای غربی، مرعوب فرهنگ و اندیشه های آنان نشوند.

معظم له افزودند: باید از اعزام طلاب مجرد به خارج از کشور خودداری کرد و طلاب اعزامی به همراه خانواده خود در خارج مستقر شوند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: اعزام روحانیون به کشورهای مختلف نباید بیش از 5 سال باشد؛ زیرا می بایست طلاب اعزامی به شکل مستمر با حوزه و پایگاه های علمی حوزوی در ارتباط مستمر باشند.

ایشان ادامه دادند: ده ها هزار طلبه در قم مشغول به تحصیل هستند و بدون شک باید با برنامه ریزی مناسبت به نوعی تبلیغ در خارج و داخل کشور را ساماندهی کنیم و نیروهای متخصص در این زمینه را تربیت و اعزام نماییم؛ همچنین مراودات علمی با اهل سنت و جهان غیر اسلامی از سوی علما باید به شکل پیگیر انجام شود.

معظم له در پایان گفتند: یکی از نقاطی که مبلغان شیعی در کشورهای به خصوص اسلامی باید به آن تکیه کنند، ذکر شأن و مرتبه اهل بیت(ع) و بیان اتصال شیعه به سیره و علم این خاندان است که به طور قطع اکثر مردم مسلمان نسبت به اهل بیت(ع) ارادت دارند و حرف ما را بهتر در این قالب می پذیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha