سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

حوزه‌نیوز: کتاب اقتصاد منابع طبيعي از منظر اسلام (اصول و مباني) به قلم حجت الاسلام سعید فراهانی فرد، رتبه برگزیده گروه علمی اقتصاد و مدیریت سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را به اختصاص داد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه، پژوهش حاضر به منظور دستيابي به اهداف زير سامان يافته است:

1. تبيين مباني نظري مالكيت منابع طبيعي در اسلام؛ 2. دستيابي به معيارهاي منطبق با ارزش‌ها و مباني اسلامي در بهره‌برداري از منابع طبيعي؛ 3. مقايسه‌ي اصول مطرح در توسعه‌ي پايدار با قواعد برگرفته از آموزه‌هاي اسلامي؛ 4. اثبات كارآمدي نظام اقتصادي اسلام در تحقق اهداف زيست‌محيطي و عدالت درون‌نسلي و بين‌نسلي؛ 5. اراده‌ي مدل بهره‌برداري از منابع طبيعي در نظام اقتصادي اسلام.

نويسنده در تحقيق خويش بر آن است تا اثبات كند كه بهره‌‌برداري از منابع طبيعي در نظام اقتصادي اسلام، با توسعه‌ي پايدار و عناصر اساسي آن يعني حفظ محيط زيست و عدالت سازگاري دارد.

وي ابتدا پديده‌ي مالكيت و منشأ آن را از نگاه اديان و مذاهب و نظام‌هاي اقتصادي ملاحظه كرده و در يك نگاه مقايسه‌اي ديدگاه مكتب اسلام را در اين باره مورد مداقه قرار مي‌دهد.

بهره‌برداري از اين منابع با توجه به تجربه‌ي دهه‌هاي اخير و شيوه‌هاي استفاده از آنها در نظام اقتصادي اسلام و تركيب دولت و بخش خصوصي مطلب بعدي نويسنده است. آثاري كه اين نوع استفاده از منابع طبيعي در ابعاد مختلف اقتصاد خواهد گذاشت شامل مباحث نظري توسعه‌ي پايدار و موضوعات اساسي مربوط به آن چون محيط زيست، عدالت بين نسلي و كارآيي، مطالب سه فصل از كتاب را تشكيل مي‌دهد.

نويسنده در ادامه به تبيين قواعد و اصول موضوعه در استنباط مدل بهره‌برداري منابع طبيعي در سه محور اصول اعتقادي، فقهي و ارزشي مي‌پردازد و در فصل پاياني با اثبات فرضيه‌هاي تحقيق، مدل كلي بهره‌برداري از منابع طبيعي را در يك نگاه كلي از منظر اسلام ارائه مي‌دهد.

کتاب فوق از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha