سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

تولیت مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) بناب در جمع مدیران مدارس علمیه استان قم توصیه‌ها و نکات مهمی در خصوص اداره مدرسه علمیه و تربیت طلاب بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله بنابی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست سالانه مدیران مدارس علمیه استان قم که هم‌اکنون در مشهد در حال برگزاری است اظهار داشت: یک مدیر موفق کسی است که همواره نسبت به افزایش شور و نشاط تحصیلی در بین طلاب دغدغه و اهتمام داشته باشد؛ باید سعی کرد همان انگیزه و نشاط اولیه در طلاب حفظ شده وتقویت گردد تا خدای ناکرده انگیزه و اشتیاق آنها در ادامه تحصیل فروکش نکند.

وی همچنین بر لزوم تبیین صحیح اهداف طلبگی برای افراد جدیدالورود به حوزه تاکید کرد و گفت: مبادا طلاب جدیدالورود ذره‌ای ورود به حوزه را وسیله تامین معاش خود و دستیابی به پست و مقام قرار دهد.

آیت‌الله بنابی با اشاره به اهمیت تربیت طلاب از سوی مدیران و اساتید و تاکید بر لزوم هوشیاری نسبت به آفات و آسیب‌ها اظهار داشت: تجربه چندین ساله مدیریت بنده می‌گوید که باید با طلاب در مراحل مختلف ارتباط صمیمانه داشت و حتی پس از فارغ‌التحصیلی این ارتباط را قطع نکرد.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ما برای طلاب ورودی به مدرسه علمیه بناب برنامه استقبال از آنهاست و به آنها خوش‌آمد می‌‌گوییم.

وی افزود: تعیین حجرات مناسب برای آنها و اینکه هم‌حجره‌ای و مسئول حجره آنها که باشد از دیگر برنامه‌های ماست.

مسئول مدرسه علمیه بناب یادآور شد: سعی  ما بر این است که از همان ابتدا طلبه با فضای صمیمیت مدرسه آشنا شده و به این وسیله غم غربت و دوری از خانواده برای او آسان شود.

*تاکید بر رشد علمی و معنوی طلاب

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رشد علمی و معنوی اخلاقی طلاب باید توأمان باشد ابراز داشت: در شرایط کنونی لزوم سرکشی مداوم مدیر و معاونین مدرسه نسبت به وضعیت طلاب از اهمیت فراوانی برخوردار است.

آیت‌الله بنابی حضور مستمر طلاب در نمازهای جماعت مدرسه و ارتقای انگیزشی آنان در تحصیل علم و تقوا را از دیگر بایسته‌ها عنوان کرد و افزود: از آغاز طلبگی نباید منابع درسی برای طلاب زیاد باشد چرا که ممکن است اکثریت آنها را از دورس زده و خسته کند.

این استان اخلاق حوزه همچنین لزوم مراقبت‌های اصولی و خیرخواهانه مدیران مدارس را نسبت به طلاب متذکر شد و گفت: طبعاً وقتی اعتماد متقابل بین طلاب و مسئولان مدرسه ایجاد شود بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به لزوم توجه مدیران به حل مشکلات خانوادگی و مالی طلاب بیان داشت : بنده شبانه‌روز وضعیت طلاب را رصد می‌کنم و یا از طریق برخی طلبه‌ها مراقبت‌های غیرمحسوس نسبت به اوضاع مدرسه دارم.

آیت‌الله بنابی از جمله آفات حوزه‌ها را پذیرش غیراصولی طلاب دانست وافزود: باید  ابهامات و تردیدهای عقیدتی و اخلاق از درون طلاب زدوده شود و همچنین از برخوردهای خشک و نامناسب با آنها و تحمیل برنامه‌های عبادی در مدرسه اجتناب گردد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از آنکه امر و نهی گفتاری مطرح باشد باید در عمل طلاب را نصیحت کرد و آنها را خودساخته تربیت کرد.

تولیت مدرسه علمیه بناب لزوم پرهیز از حرمکت‌شکنی نسبت به بزرگان و نیز اجتناب از امر به معروف و نهی از منکر غیراصولی را یادآور شد و گفت: توجه به برگزاری مستمر دروس اخلاق امر مهمی است اما نباید تنها به درس اخلاق اکتفا کرد بکله اخلاق عملی را نیز باید مدنظر قرار داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha