دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024

کنگره ملی حضرت زینب(س) با سخنرانی حضرت آيت‌الله نوری همدانی، با موضوع ابعاد علمی حضرت زینب(س) به مدت دو روز در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ سردار مهدوی‌نژاد،‌ ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه، با اعلام این خبر اظهار داشت: کنگره ملی حضرت زینب(س) در استان‌های مختلف کشور برگزار شده است که هر کدام دربر دارنده بخشی از شخصیت حضرت زینب(س) می‌باشد.

فرمانده سپاه علی‌بن ابی طالب(ع) افزود: در طول تاریخ،‌حرکت‌های ظلم‌ستیز بسیاری انجام شده است که یا در هاله‌ای از ابهام بوده و یا این که به صورت تحریف شده به دیگران منتقل شده است، ولی در کنار این‌حرکت‌ها، قیام‌هایی مانند قیام عاشورا، سرنوشت اسلام را تغییر داد و تاریخ جدیدی را در برابر اسلام گشود.

سردار مهدوی‌نژاد به نقش حضرت زینب(س) در انتشار پیام عاشورا(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) پیام قیام خود را از مدینه تا مکه و از مکه تا کوفه در خطبه‌ها و نامه‌هایی خود بیان کردند تا حجت بر همگان تمام شود؛ بعد از واقعه عاشورا نیز زبان رسای حضرت زینب(س) در به ثمر رساندن خون شهیدان و جلوگیری از پرده‌پوشی جنایات جنایت‌کاران نقش زیادی داشت.

وی با اشاره به بررسی ابعاد علمی حضرت زینب(س) در استان قم، ادامه داد:‌ با تشکیل ستاد کنگره ملی حضرت زینب(س)، 7 کمیته عمومی و تخصصی تشکیل شد که در جلسات کارشناسانه متعدد، مباحث علیم و پژوهشی در عرصه ابعاد علمی شخصیت حضرت زینب(س) را بررسی کردند.

فرمانده سپاه علی‌بن ابی طالب(ع)با اشاره به انتخاب پنج محور در 18 ریز موضوعات، در ابعاد علمی این بانوی بزرگوار، اظهار داشت: جایگاه علمی حضرت زینب(س)، بعد عرفان حضرت زینب(س)، نقش الگویی حضرت زینب(س)، بصیرت و خردورزی حضرت زینب(س) و بعد تربیتی حضرت زینب(س) به عنوان پنج محور کنگره اعلام و طی دو مرحله فراخوان، انجام شد که در این راستا، به تمامی مراکز و نهاد‌های حوزوی و دانشگاهی در سراسر کشور فراخوان مقاله ارسال شد و همچنین به 140هزار پژوهشگر فراخوان کنگره از طریق پیام کوتاه ارسال شد.

وی با اشاره به تدوین موسوعه دو جلدی بانوی «خردمند وحی» در راستای این کنگره اضافه کرد: این موسوعه در دو جلد و 1000 صفحه در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت که بخش دوم این موسوعه در روز برگزاری کنگره رونمایی می‌شود و جلد نخست آن نیز در آینده‌ای نزدیک تدوین و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مهدوی‌نژاد با تأکید بر این که فعالیت‌ها و برنامه‌ها در راستای انتخاب موضوعات فراخوان، بررسی مقالات علمی و نحوه برگزاری این کنگره با نظارت روحانیت و استفاده از نظرات مراجع تقلید انجام شده است، ادامه داد: در مجموع بیش از 500 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این تعداد 443 مقاله مورد قبول شدکه 30 مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شدند که مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به وجود آثار به صورت شعر، داستان کوتاه، متن ادبی و هنرهای تجسمی در این کنگره، اظهار داشت: بیش از 1300 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد، در مجموع،‌69 اثر، به مناسبت حروف ابجد «زینب» مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

فرمانده سپاه علی‌بن ابی طالب(ع)درباره دیگر فعالیت‌های انجام شده در کنگره ملی حضرت زینب(س)، اظهار داشت: راه‌اندازی سایت «عقیله»، ساخت تئاتر درباره زندگی حضرت زینب و به نمایش گذاشتن آن بعد از کنگره، وبلاگ‌نویسی و چاپ شرح خطبه حضرت زینب(س) از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا می‌باشد.

سردار مهدوی‌نژاد درباره نحوه برگزاری کنگره ملی حضرت زینب(س) اظهار افزود: این کنگره در دو روز، در روز‌های 18 و 19 خردادماه سال جاری با سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی، آیت‌الله حسینی بوشهری، امام جمعه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و  خانم علاسوند،‌ استاد حوزه و دانشگاه در قم برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha