یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استان قم را پرچمدار و راهبر فعالیت های قرآنی در کشور دانست و این استان را غیرقابل مقایسه با سایر استان ها عنوان کرد واظهار داشت: نگاه ما به قرآن کریم باید راهبردی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی درچهارمین جلسه کمیته توسعه  وترویج فرهنگ قرآنی که در دفتر امام جمعه قم برگزار شد با اشاره به جایگاه ویژه استان قم در کشور، گفت: پرچمداری و راهبری فعالیت های قرآنی کشور بر دوش قم است و این استان با شرایط موجود با هیچ یک از استان ها قابل مقایسه نیست.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: نگاه ما به قرآن کریم باید راهبردی باشد و این هدف و چشم انداز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با تهیه، تنظیم و تصویب منشور قرآنی به این هدف نزدیک شده ایم.

وی تأکید کرد: ساماندهی امور قرآنی کشور، رویکرد اصلی تصویب منشور قرآنی است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرآن کریم را چاره ساز مشکلات دانست و افزود: با این نگاه، مؤسسات قرآن و عترت راه اندازی شد و همچنین راه اندازی مرکز قرآنی در تمام دستگاه های اجرایی و اداری کشور در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.

وی ثبت مجوز بیش از دو هزار مؤسسه قرآنی را تأثیر تصویب منشور قرآنی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه برای هر 10 هزار نفر، یک مؤسسه قرآنی باید دیده شود، استان قم ظرفیت رساندن تعداد مؤسسات قرآنی خود به 120 مؤسسه را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی درخصوص تحول فعالیت های قرآنی کشور ابراز داشت: ترجمه قرآن کریم به 40 زبان جدید از جمله فعالیت های ویژه ای است که در حال اقدام بوده تا بدین وسیله در تحولات جدی این حوزه قدمی برداشته باشیم.

وی همچنین از راه اندازی مراکز قرآنی در کشورهای مختلف خبر داد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: وجود سه اصل شناخت، ایمان و رفتار قرآنی در کنار توسعه فعالیت های قرآنی ضروری است که باید توجه ویژه ای به این موضوع شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی درخصوص فرهنگ سازی قرآن گفت: لازم است فرهنگ قرآنی از زمان کودکی آموزش داده شود تا با این روش بی سوادی قرآنی در کشور ریشه کن شود.

وی در پایان، استان قم و حرم مطهر حضرت معصومه(س) را ظرفیت عظیمی برای تولید و گسترش معارف قرآنی عنوان کرد تا جایی که منبعی برای تولید الگو در کشور هستند.

در ابتدای این نشست، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم  نیز در سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت های قرآنی استان پرداخت و اظهار داشت: پیشرفت قابل توجهی در برنامه های قرآنی استان شاهد بودیم.

اسماعیلی طبا در ادامه به فعالیت های قرآنی در مراکز مختلف قم اشاره کرد و گفت: به غیر از مؤسسات مختلف قرآنی، نهادهای دیگری از جمله حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) فعالیت های قرآنی مناسبی انجام می دهند و این فعالیت ها در بخش های استان به ویژه در بخش قنوات نیز مشاهده می شود.

در ادامه این نشست،حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی نیز در سخنانی بر لزوم آشنایی متصدیان امور قرآنی با سه اصل شناخت، ایمان و عمل به قرآن تأکید کرد و گفت: فعالان قرآنی علاوه بر این، نباید به حداقل ها راضی باشند و در عین حال لازم است از شتاب و سرعت دادن به کار دوری کنند تا از کیفیت عملکرد کاسته نشود.

امام جمعه قم، فعالان قرآنی را به پیش گرفتن روش پیامبر اکرم(ص) دعوت کرد و ابراز داشت: لازم است وقتی با شخصی مواجه شدیم که حتی مقدار کمی از قرآن را متوجه شده و عمل می کند با تحسین کردن، وی را به پیشرفت در این زمینه تشویق نماییم.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل ارشادقم،وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا با توجه ویژه به این مسائل، شاهد رشد و ترویج روزافزون معارف قرآنی در کشور باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha