دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

امام سجاد(ع) در دعای 17 صحیفه سجادیه که یک متن گرانسنگ دشمن شناسی است، بحث های فعال راهبردی را مطرح می کنند که کاربرد بسیاری در حوزه جنگ نرم و پدافند غیرعامل دارد و رمز موفقیت در این حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین فرامرز سهرابی در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این مطلب که دعا، نقطه کانونی عبادت در فرهنگ الهی است، اظهارکرد: دعا در حقیقت، به نمایش گذاشتن فقر انسان در برابر غنای مطلق الهی است و اظهار این مساله اولین نقطه وصل به ذات احدیت است.

وی افزود: دعا، نرم افزارعبودیت است که باید توسط آن عبودیت خود را به تجلی برسانیم؛‌ قرآن کریم و روایات متعدد این حقیقت را به زبان های گوناگون بیان کرده اند؛‌ در صحیفه سجادیه به این مطلب اشاره شده است کسی که دعا را ترک کند در مقام استکبار قرار می گیرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با ذکر این مطلب که ترک دعا، به حبوط انسان می انجامد، ابراز داشت: خداوند در آیه «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ» فرایند پنج گانه رشد را حتی از منظر فلسفه تاریخ برای رسیدن به مقام خلیفة اللهی بیان کرده است؛‌ این مقام در سایه خلیفة الله اتم و حجت خدا شکل می گیرد.

 

* دعا زبان بیان اضطرار است

وی افزود: نخستین گام در این مرحله آن است که انسان به مقام ادراک اضطرار برسد و درک کند نسبت به خالق هستی و حجت خدا موجود مضطر است و در مرحله بعد به فقر در مقابل این جایگاه برسد؛‌ پس از درک اضطرار، زبان  اضطرار باز می شود که همان دعاست؛‌ در واقع دعا زبان بیان اضطرار است.

قائم مقام پژوهشکده مهدویت با ذکر این مطلب که انسان در مرحله اول باید فقر خود را حس کرده و با زبان دعا، این فقر را متجلی کند، افزود: پس از این که زبان دعا گشوده شد، اجابت در دو حوزه کشف سوء و رسیدن به مقام خلیفة اللهی شکل می گیرد.

وی ادامه داد: رسیدن به مقام خلیفة اللهی آخرین مرحله از این فرایند است؛ امام زمان(عج) خلیفه اتم است و در سایه این مقام، انسان ها یر اساس مراتب وجودی خودشان به مقام خلیفة اللهی می رسند؛‌ در واقع این دعا، ترجمان اضطرار است.

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی با اشاره به شرایط خفقان سیاسی در زمان امامت امام سجاد(ع)، تصریح کرد: امام زین العابدین(ع) در آن مقطع تاریخی، بهترین راه تربیت امت را راهبرد دعا و صحیفه سجادیه دانستند.

 

* راهبردهای حرکت جهانی اسلام

این محقق و پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در این صحیفه مبارکه راهبردهای اسلام برای حرکت جهانی علیه شیاطین انسی و جنی را به بهترین شکل ممکن بیان می دارند و راهبردهای مهم ولایت را در این ادعیه به خوبی بیان می کنند؛‌ ایشان در دعای 17 صحیفه سجادیه که یک متن گرانسنگ دشمن شناسی است، بحث های فعال راهبردی را مطرح می کنند که کاربرد بسیاری در حوزه جنگ نرم و پدافند غیر عامل دارد و به طور کلی رمز موفقیت در این حوزه است.

قائم مقام پژوهشکده مهدویت خاطرنشان کرد: در بخشی از این دعا، امام بیان می دارند که « اللَّهُمّ وَ مَا سَوَّلَ لَنَا مِنْ بَاطِلٍ فَعَرِّفْنَاهُ وَ إِذَا عَرَّفْتَنَاهُ فَقِنَاهُ وَ بَصِّرْنَا مَا نُكَايِدُهُ بِهِ وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَهُ وَ أَيْقِظْنَا عَنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ بِالرُّكُونِ إِلَيْهِ، وأَحْسِنْ بِتَوْفِيقِكَ عَوْنَنَا عَلَيْهِ»؛ امام در اینجا بیان می دارند که شیطان سعی می کند که در باطل تصرف عرضی کند و او را چهره حق ظاهر کند و این حیله شیطان را به معرفی کن؛‌ حضرت بیان می دارد که خدایا ما را از این حیله ها حفظ کن؛‌ در اوج این فراز بیان می دارند که خدایا بصیرتی به ما بده که ما برای شیطان کید و دام پهن کنیم.

وی افزود: امام در دعای 25 صحیفه، جایگاه لجستیکی شیطان را در سینه و مجاری دماء مردم ذکر کرده است و با درک این پوشش انسانی که حتی در خواب و رویای انسان نیز تصرفات دارد، از خداوند می خواهند که بصیرتی به ما عطا فرما که بتوانیم شیطان را در دام گرفتار کنیم؛ در اینجا امام، امکان وقوعی این امر را بیان می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی با اشاره به شیاطین انسی و جنی اظهار داشت: در راس همه این شیاطین، ابلیس است و شیاطین انسی نیز من الطبع شیاطین جنی هستند و ولایت پذیران شیاطین جنی هستند که قرآن نیز بر این مطلب صحه می گذارد؛ حضرت در صحیفه شاخصه های شیطان و دام گذاری برای شیطان رابیان کرده است، ولی سوال اصلی این است که این بصیرت از چه جنسی است؟ حضرت در یکی از فرازها می فرمایند که« اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِى نَظْمِ أَعْدَائِهِ، وَ اعْزِلْنَا عَنْ عِدَادِ أَوْلِيَائِهِ، لا نُطِيعُ لَهُ إِذَا اسْتَهْوَانَا، وَ لا نَسْتَجِيبُ لَهُ إِذَا دَعَانَا، نَأْمُرُ بِمُنَاوَاتِهِ، مَنْ أَطَاعَ أَمْرَنَا، وَ نَعِظُ عَنْ مُتَابَعَتِهِ مَنِ اتَّبَعَ زَجْرَنَا»، یعنی خداوندا ما را در نظم و آرایشی قرار بده که در مقابل شیطان قرار بگیریم؛ لذا در اینجا حضرت، یکی از راهکارهای بصیرت را در مقابل شیطان، آرایش منظم گروهی و نظام مند و سیستماتیک عنوان می کنند؛ ‌مرحله بعدی که حضرت بیان می دارند، حمله همه جانبه به شیطان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و... است.

 

* تاکید بر گریز از ولایت شیطان

وی با بیان این که این سیستم، انواع سلاح ها، سازمان نفرات و راه های چیره شدن بر شیطان را بیان می دارد، گفت: یکی از مسلمات مبارزه با شیطان آن است که مردم از ولایت شیطان خارج شده و به ولایت خداوند، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) که پرچمدار مبارزه با شیطان هستند، وارد شوند؛ ‌خداوند نیز در قرآن مردم را به گریز از ولایت شیطان فرا می خواند و از مردم می خواهد که شیطان را دشمن فرض کرده و علیه او حمله ور شوند؛‌ خداوند به ما می فرماید که شیطان دشمن شماست؛ یعنی باید این باور را در خود تقویت کنیم و ما را به حمله و حضور در فاز تهاجمی علیه شیطان تشویق می کند.

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی ابراز داشت: آرایش منظم و دستور به حمله و بسیج همه مخاطبان برای حمله به شیطان در کلام حضرات معصومین(ع) به ویژه امام سجاد(ع) به عنوان رمز توفیق جهانی در مقابل شیطان بیان شده است؛ در واقع حضرت به دنبال ایجاد نهضت جهانی علیه ابلیس است؛ از آیات نیز این گونه استفاده می کنیم که "یا ایها الذین آمنوا لا تتبعوا الخطوات الشیطان و من یتبع الخطوات الشیطان فانه یامر بالفحشاء و المنکر"؛ خطوات شیطان در عرصه های مختلف، مزاحم رشد انسانی است؛ دستور حمله از جانب خداوند داده شده است؛ در ادبیات معیوب سیاسی و فرهنگی موجود مهندسی معکوس شده است و ما را به اتخاذ ولایت شیطان سوق می دهند، ولی آیات و روایات و ادعیه راهبردهای اتخاذ عداوت شیطان را به ما نشان داده اند که راهبرد اصلی، بصیرت، آرایش و نظم و همچنین دستور حمله همه جانبه به خطوات شیطان است.

 

* نهضت جهانی علیه ابلیس

قائم مقام پژوهشکده مهدویت در پایان یادآور شد: نهضت جهانی علیه ابلیس دارای دو وجه ایجابی یعنی ایجاد نهضت جهانی سلامت اجتماعی و جنبه سلبی اش نهضت جهانی علیه خطوات ابلیس است که این دو محور در آیه "یا أیها الذین آمنوا ادخلوا فی السّلم کافّة و لاتتبعوا خطوات الشیطان"، ذکر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha