چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024

رییس مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه به همراه معاونین و مدیران این مرکز با حضور در مشهد مقدس با مدیر و معاونین مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست‌ها زمینه های همکاری و تعامل طرفین و همچنین نقش آمار در مدیریت حوزه های علمیه بررسی شد.

* آغاز همکاری های مرکز آمار حوزه با حوزه علمیه خراسان

معاون اجرایی مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه در یکی از این نشست‌ها به معرفی مرکز آمار و اطلاعات و فعالیت های انجام گرفته در طی 2سال اخیرو کارهای در دست اقدام در مرکزآمار و اطلاعات پرداخت.

حجت الاسلام حسینی کاشانی اظهار داشت: فرهنگ سازی آماری، برای تثبیت جایگاه فعالیت های آماری در بین حوزویان ضروری است و در این زمینه، کارگاه های  آموزشی استفاده از ابزارهای آماری برگزار گردیده است.

وی با اشاره به  تشکیل کمیته استانداردسازی تعاریف و مفاهیم واژگان حوزوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اظهارداشت: کمیته استانداردسازی با هدف وحدت رویه در تعاریف واژگان در ارائه آمار حوزه علمیه تشکیل شده است.

در ادامه این نشست مسئول گروه تدوین روشهای آماری و استاندارد سازی مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه بیان داشت: این مرکز به استاندارد نمودن تعاریف آماری و ارائه تعریف واحد از واژگان حوزوی ، جلساتی را تحت عنوان کمیته استانداردسازی به صورت ماهیانه وبا حضور نمایندگان تام الاختیار معاونین ومراکز حوزوی  برگزار می نماید.

حجت الاسلام مهدی حسینی نهاد تاکید کرد: پیش نویس اولیه 71واژه پرکاربرد حوزوی برای بررسی به معاونت ها و مراکز حوزوی ارسال شده و قرار است در کارگروه تخصصی مرتبط با واژه با حضور نمایندگان تام الاختیار مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص فرایند استاندارد سازی طرح ها و برنامه های آماری اظهارداشت: دومین جلسه  کمیته استانداردسازی با موضوع بررسی شرح وظایف و آیین نامه کمیته استانداردسازی و کارگروه های تخصصی در ماه جاری (بهمن) تشکیل می شود.

بر اساس این گزارش، محمد مهدی حصاری نیز در این نشست از روند استاندارد سازی و تلفیق اطلاعات جمع آوری شده در حوزه علمیه از دیدگاه مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه خبر داد.

وی در نشست مشترک معاونین و مدیران مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه و مدیران و کارشناسان فن آوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی اظهارداشت: نظام جامع آماری بین همه مدارس کشور به منظور شناسایی استعداد ها و امکانات مورد استفاده در مدارس  برای تصمیم گیری و سیاست گذاری ها توسط معاونین تدوین خواهد شد.

وی با بیان این که این مرکز با همه نهادهای مرتبط با حوزه تعامل دارد خاطر نشان کرد: ارتباط ما با مراکز تبلیغی حوزه  و هرجایی که بر هر نحوی ارتباط با حوزه و روحانیت داشته باشد برای ثبت مشخصات و ارتباط دیتای تعامل خوبی را برقرار کردیم.

مدیر اداره پردازش و تحلیل اطلاعات مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نحوه استاندارد سازی و تلفیق اطلاعات جمع آوری شده از ارگان های مختلف حوزوی و غیر حوزوی مرتبط با حوزه و ساختار بانک جامع آماری مرکز آمار و اطلاعات توضیحات مبسوطی را ارائه کرد

*نشست مشترک رییس مرکز آمار با مدیر حوزه علمیه خراسان

رییس مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه در این نشست طی سخنانی به معرفی مرکز و فعالیت های انجام شده در طی 2سال اخیرو کارهای در دست اقدام پرداخت واظهارداشت: این مرکز در مصوبه شورای عالی حوزه و در راستای منّویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با اهدافی بلند مدت زیر نظر مدیر حوزه های علمیه  از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.

حجت الاسلام خوانساری ادامه داد: : ساختار سازمانی مرکز آمار و اطلاعات حوزه‌های علمیه با مصوبه شورای عالی حوزه به تصویب رسید و این مرکز پس از یک سال کار بررسی، مطالعات و تحقیقات نخبگان حوزوی، فعالیت خود را دراواخر سال 89 آغاز کرد.

وی با اشاره به اهداف تاسیس این مرکز تخصصی اظهار داشت: بهینه سازی مدیریت گردش آمار و اطلاعات روحانیت، ساماندهی و استقرار نظام جامع آماری حوزه های علمیه، اجرای پژوهش های مورد نیاز حوزه بر اساس اطلاعات موجود در مرکز اطلاعات وآمار حوزه های علمیه از جمله اهداف تاسیس این مرکز است.

رییس مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه بیان داشت: اجرای پژوهش های مورد نیاز حوزه بر اساس اطلاعات موجود در این مرکز، استفاده از آمار طبق روش های علمی در تصمیم سازی، برنامه ریزی، سیاست گذاری حوزه های علمیه و همچنین، تدوین استاندارد های تولید، انتقال، پردازش، تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات حوزه های علمیه از جمله دیگر اهداف راه اندازی مرکز اطلاعات و آمار حوزه های علمیه می باشد.

حجت الاسلام خوانساری به نقش آمار در مدیریت اشاره کرد و  گفت: حضور این مهم (نقش آمار در مدیریت حوزه های علمیه) امروز برای مدیریت و برنامه ریزی بهتر در همه بخش های مختلف حوزه های علمیه احساس می شود و تمرکز اطلاعات یکی از مهمترین لوازم استخراج آمارهای واقعی است.

وی در خصوص جایگاه احساس نیاز و اعلام نیاز آماری مدیران در مدیریت بهتر حوزه های علمیه تاکید کرد:

یکی از مهمترین مسائل احساس نیاز به آمار است که می بایست در متن فعالیت های اداری حوزه مورد توجه قرار گیرد و دومین مسئله اعلام این نیاز به نهادهای که فعالیت آماری تخصصی انجام می دهند و مرکز آمارو اطلاعات حوزه های علمیه یکی از این نهادها است.

در ادامه این نشست مدیر حوزه های علمیه خراسان طی سخنانی بر نقش و اهمیت مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه و تحقق فرمایشات و منّویات رهبرمعظم انقلاب تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام افزود: فعالیت های مرکز آمار به عنوان یک مجموعه آماری و مکمل می تواند نقش بسزایی در برنامه ریزی ها و اجرای طرح های علمی، آموزشی و تحقیقاتی در پیکره حوزه های علمیه ایفا کند.

وی ادامه داد: همکاری نزدیک طرح و برنامه حوزه علمیه خراسان با مرکز آمارو اطلاعات حوزه های علمیه گامی موثر در رسیدن به آمارهای واقعی از حوزه های علمیه است .

استاد حوزه علمیه خراسان بیان داشت: طرح و برنامه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان می بایست در تدوین واستانداردسازی واژهای حوزوی حضور فعال داشته و نهایت همکاری را با مرکز آمارو اطلاعات حوزه های علمیه در جهت یکسان سازی تعاریف واژها داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در این جلسات توافقاتی بین رئیس مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه و مدیرحوزه های علمیه خراسان در خصوص فعالیت های مشترک آماری  تهیه پیش نویس انعقاد تفاهم بین حوزه های علمیه خراسان و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در خصوص تعاملات آماری، انتقال تجربیات و دانش علمی از مرکز آمار و اطلاعات به بخش آمار و فن آوری حوزه علمیه خراسان، شرکت حوزه علمیه خراسان درکمیته استانداردسازی تعاریف و مفاهیم واژگان آماری حوزوی و وحدت رویه در استفاده از واژه های مصوب صورت گرفت.

*نقش آمار در مدیریت حوزه های علمیه

این گزارش می افزاید: رییس مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه در نشست با مدیران و کارشناسان مرکز مدیریت خراسان طی سخنانی با اشاره به فعالیت های این مجموعه و ساختار تشکیلاتی آن اظهارداشت: شورای آمار که در آینده نزدیک متشكل از مدیران ارشد مراکز حوزوی مصوب خواهد شد وظيفه حمایت و پشتیبانی فکری و مشورتی در سطح كلان براي مرکز آمار و اطلاعات حوزه‌هاي علميه را  خواهد داشت.

حجت‌الاسلام خوانساری با اشاره به فعالیت های معاونت اجرایی یادآور شد: " اداره جمع آوری اطلاعات"، "اداره پردازش و تحلیل اطلاعات" و "اداره اطلاع‌رسانی" از جمله بخشهای این معاونت می‌باشند.در واقع به طور کلی انجام امور اجرایی و عملیاتی مرکز آمار و اطلاعات حوزه‌های علمیه بر عهده این معاونت است.

رئیس مرکز آمارو اطلاعات حوزه های علمیه با اشاره به دو مقوله مهم آمار یعنی فرابخشی بودن و ذی نفع نبودن متولی آمار در هر نهاد و ارگانی تاکید کرد: استقلال مراکز آماری یکی از نکته های مهم برای رسیدن به آمار دقیق جهت برنامه ریزی می باشد و تنها را برون رفت از آمار های غیر رسمی و آمارسازی های غیر واقعی است.

در ادامه این نشست معاون اجرایی مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه در سخنانی به  تببین و تشریح انواع روش های آماری، نمونه گیری های آماری و جایگاه استانداردسازی تعاریف و مفاهیم آماری پرداخت و گفت: آمار یک علم است و برخورد با آن باید علمی باشد و قبول و رد ، بدون بررسی مبانی گزارشات صحیح نمی باشد.

وی بیان داشت: روش های مختلفی در نمونه گیری وجود دارد و درصد تطابق آن با واقعیت بسیار بالاست و از نظر علمی قابلیت دفاع دارد و نمی توان به سادگی از نتایج حاصله از نمونه گیری های آمار گذشت .

وی، در مورد آمارهای ثبتی و جایگاه آن در رسیدن به اطلاعات دقیق ، به روز و کامل توضیحاتی ارائه نمودند.

معاون اجرایی مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه با اشاره به گزارش مبلغین حوزوی که توسط مرکز آمارو اطلاعات حوزه علمیه تدوین و ارائه شده است گفت:نمونه بارز استفاده  آمارکاربردی در این گزارش کاملا آشکار است.

حجت الاسلام حسینی کاشانی با اشاره  به رایزنی ها و تعاملات انجام شده در خصوص آماده سازی این گزارش جامع گفت: بعد از رایزنی های صورت گرفته با نهادهای مختلف تبلیغی از جمله؛ دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سپاه، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت تبلیغ حوزه، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه­ها و .... اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده و با اطلاعات مختلف موجود در سامانه مرکز آمار و اطلاعات، تطبیق داده شد و گزارش جامعی تهیه گردید که مورد استفاده معاونت تبلیغ حوزه علمیه قرار گرفت.

در ادامه این نشست، غلامرضا رحمانی، معاون مطالعات آماری مرکز آمار و اطلاعات حوزه های علمیه به تببین نقش آمار در حوزه علمیه و مباحث علمی آماری و اهمیت آمار در مدیریت و برنامه ریزی مطالبی را ارائه نمود.

وی تاکید کرد: علی رغم فعالیت های مختلف در مورد فرهنگ سازی آماری در حوزه علمیه و حتی در کشور هنوز اهمیت پرداختن به آمار و عدم برخورد سطحی با نتایج آمار نهادینه نشده است که راه بسیار طولانی در پیش داریم .

رحمانی با اشاره به کتاب نقش آمار در حوزه علمیه در حال تدوین در مرکز آمار و اطلاعات حوزه علمیه است گفت : این کتاب یک کار پژوهشی است که با همکاری متخصصین آماری و فرهیختگان حوزوی در علوم مختلف حوزوی از جمله رجال ، درایه و ... تدوین خواهد شد و برای استفاده مدیران حوزه های علمیه آماده می گردد.

وی تاکید کرد: طرح و تدوین این کتاب آماده شده و 20 پژوهش در ضمن آن تعریف شده است و تاکنون جلسات تخصصی با حضور متخصصین آماری و فرهیختگان حوزوی برگزار گردیده است.

17/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha