یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 309578
۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸

دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر که در عربستان به سر میبرد به همراه گروهی از علمای بزرگ مصر با شیخ صالح بن عبدالعزیز آل الشیخ وزیر اوقاف و تبلیغ عربستان دیدار کرد.

به گزار شسرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در این دیدار طرفین راههای همکاری دوجانبه میان وزارت اوقاف و امور اسلامی عربستان و الازهر مصر را در زمینه های مختلف اسلامی و همچنین راه های تقویت این همکاری ها را در زمینه تبلیغات اسلامی جهانی بررسی کردند.

* علت سفر به عربستان

احمد الطیب در این دیدار تصریح کرد که سفر او به عربستان بنا به تمایل الازهر و دعوت وزارت اوقاف و امور دینی و تبلیغات عربستان صورت گرفته و این دیدار در زمانی بسیار مهم برای هماهنگی جهت برخی امور مشترک میان الازهر و وزارت اوقاف و امور دینی عربستان در جهت خدمت به اسلام و مسلمانان در جهان عرب و اسلام صورت میگیرد.

* دیدار با ولی عهد عربستان

شیخ الازهر پیش از این با امیر سلمان بن عبدالعزیز ولی عهد و وزیر دفاع عربستان دیدار کرد و طرفین بر جایگاه الازهر تاکید کردند.

ولی عهد عربستان در این دیدار ضمن خوشامدگویی به شیخ الازهر و هیئت همراه ایشان، برای آنها اقامت خوب و دلپذیری را در وطن دوم خودشان عربستان! آرزو کرد.

در این دیدار در مورد روابط میان مصر و عربستان و راه های تقویت این روابط به ویژه در زمینه تبلیغات اسلامی و تبلیغ اسلام میانه رو و هماهنگی های لازم در مورد مسایل اسلام ومسلمانان در جهان بحث و گفتگو شد.

دکتر احمد الطیب در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از میزبانی عربستان در این سفر تاکید کرد که عربستان و مصر در طول تاریخ همواره پناه امت عرب و اسلام بوده اند و با یاری هم پرچم تبلیغ و نشر اسلام را در مناطق مختف جهان به دوش کشیده اند. وی همچنین بر ضرورت همکاری و هماهنگی مستمر میان علمای دو کشور در جهت خنثی سازی توطئه های ضد دینی و مقابله با دشمنان اسلام تاکید کرد.

* چه کسانی از شیخ الازهر استقبال کردند؟

دکتر احمد الطیب روز جمعه در راس هیئتی بلندپایه از علما به عربستان رسید و قرار است این سفر چند روز به طول بینجامد. در این سفر شیخ صالح بن عبدالعزیز وزیر امور اسلامی و اوقاف عربستان به همراه عفیفی عبدالوهاب سفیر مصر در عربستان و شماری از مسؤولان عربستان در فرودگاه بین المللی ملک خالد از شیخ الازهر استقبال کردند.

* نخستین سفر رسمی به عربستان

این اولین سفر شیخ الازهر به عربستان از زمان ریاست او بر الازهر در سال 2010 میباشد که به دعوت دربار پادشاه عربستان صورت گرفته و هدف این سفر تحکیم روابط الازهر و عربستان و روابط میان علمای دو کشور میباشد.

دکتر احمد الطیب و هیئت همراه او قرار است در این سفر با علمای بزرگ عربستان دیدار کرده و مناسک عمره را در مکه مکرمه به جا آورده و جهت عرض سلام به پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه و آله به زیارت مسجد نبوی در مدینه مشرف شوند.

* همراهان شیخ الازهر در این سفر

هیئت همراه شیخ الازهر در این سفر عبارتند از: دکتر حسن الشافعی عضو هیئت علما و رییس مجمع لغت عربی، دکتر نصر فرید واصل عضو هیئت علمای بزرگ و مفتی سابق مصر، دکتر محمد مختار المهدی عضو هیئت علمای بزرگ، دکتر محمد عمارة عضو هیدت علمای بزرگ و سردبیر مجله الازهر، دکتر محمد الاحمدی ابوالنور عضو هیئت علمای بزرگ و  وزیر سابق اوقاف مصر، دکتر احمد معبد عبدالکریم عضو هیدت علمای بزرگ و استاد حدیث، قاضی محمد محمود عبدالسلام مشاور شیخ الازهر، دکتر محمد السلیمانی عضو شورای انجمن جهانی فارغ التحصیلان الازهر و دکتر عبدالرحمن حجازی رییس دفتر شیخ الازهر.

برخی تحلیلگران معتقدند سفر شیخ الازهر به عربستان در راستای زدودن روابط تیره بین مصر و عربستان صورت گرفته است. البته احمد الطیب پیش از این قرار بود به عربستان برود که به دلیل آنکه برای همراهان وی، جایگاه مناسبی در هواپیما اختصاص نداده بودند، لغو شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha