شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از کاهش شدید ردیف بودجه‌های فرهنگی مخصوصاً در حوزه‌های علمیه و مساجد خبر داد و گفت: کار برای سازمان‌های فرهنگی از سال گذشته سخت‌تر است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با تاکید بر اینکه شاهد کاهش کل بودجه هستیم و این کاهش سهم مساجد، حوزه علمیه و ... را در بر گرفته است گفت: کاهش بودجه به خصوص برای نهادهایی که در عرصه فرهنگ دینی کار می‌‌کنند بیشتر است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام اینکه در کمیسیون فرهنگی و پیشنهاداتی برای تامین آن داده شد گفت: باید ببینیم در کمیسیون تلفیق و در صحن علنی مجلس چه اتفاقی می‌افتد امیدواریم تغییرات محسوسی را در بودجه فرهنگی برای تبلیغ فرهنگ دینی جامعه انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید بودجه فرهنگی و دینی را کاهش می داد گفت: به نظر می آید دولت خودش باید کاری برای جبران آن می کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقری با اشاره به اینکه دولت می‌بایست بودجه ای که در سال گذشته مثلاً یک میلیون بوده و اکنون 100 هزار تومان شده را به طور کلی کاهش می داد گفت: دولت باید همه را به یک نسبت می‌دید، ولی می بینیم که عملا بودجه فرهنگی کشور خیلی آسیب دیده و این کاهش در بلندمدت عوارض منفی خود را نشان خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه بودجه فرهنگی کار عمرانی نیست که بگوییم مثلا امروز ده کیلومتر کار کردیم گفت: تبعات کاهش بودجه فرهنگی را بعد از چند سال خود را نشان می‌دهد و تبعات آن در بلندمدت است و آثار آن در مسائل و بحث های اجتماعی، بحث های طلاق، مواد مخدر و آسیب‌پذیر بودن جوانان از نظر روحیه و فرهنگ نمایان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه الان تهاجم فرهنگی امنیت اخلاقی جوانان ما را تهدید می کند گفت: آنگاه دیگر هر چقدر هم پول داشته باشیم، نمی توانیم هویت اینها را تقویت کنیم و این معضل با کاهش بودجه فرهنگی و دینی شروع می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقری با اعلام اینکه هم‌اکنون بودجه نداریم تا در مساجد و محافل دینی، کار فرهنگی کنیم گفت: بودجه در مسایل دینی و در جاهایی که لازم است، تعریف نشده و از آن طرف شاهد برنامه‌ریزی سنگین فرهنگی دشمن برای آسیب‌ رساندن به هویت جوانان هستیم.

وی در مورد میزان بودجه گفت: بودجه اندکی برای مساجد و حوزه ها پیش بینی شده است. البته بنده نمی خواهم دلایل آنرا باز کنم، اگر چه اطلاعاتش را دارم، ولی نمی خواهم بعضی مطالب را بگویم و امیدوارم کمیسیون فرهنگی راه‌کار مناسبی اتخاذ نماید.

وی در پاسخ به اینکه کاهش بودجه بر عملکرد حوزه ها و مساجد تاثیر دارد گفت: سال 91 تمام شد در حالی که کمتر از ده درصد بودجه مصوب حوزه پرداخت داده شد و مشکلات جدی را برای کارهای عمرانی حوزه به وجود آورد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حوزه در امرار و معاش و تامین شهریه طلاب کاملاً مستقل و از سوی مراجع عظام تقلید صورت می‌گیرد گفت: اما وظیفه دولت و مجلس توسعه کارهای عمرانی و زیرساخت‌های حوزه برای فراهم کردن زمینه تحصیل جوانان علاقمند به دین و مذهب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقری در مورد آمادگی مجلس برای اصلاح بودجه گفت: با تعامل دولت و مجلس امکان اصلاح بودجه وجود دارد ولی اگر تعامل نباشد، با مشکل مواجه می شویم .

عضو کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: تبعات کاهش بودجه را برای تمامی عرصه‌های فرهنگی ارزیابی می‌کنیم مختص به حوزه علمیه و مساجد نیست، بلکه همه حوزه های فرهنگی مشکل دارند.

وی با اعلام اینکه کاهش بودجه های فرهنگی، باعث شده تا مطبوعات هم مشکل داشته باشند گفت: شک نکنید در سال 92 در سینما، فیلم، مطبوعات، مساجد، حوزه های علمیه و سازمانهای تبلیغات اسلامی و فرهنگی، همه جا با مشکل مواجه می شویم.

حجت‌الاسلام باقری تاکید کرد: البته برای سازمانهای فرهنگی در سال 91 هم مشکل وجود داشت اما برای سال 92 مشکل جدی‌تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha