پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024

مدیر پژوهش دانشنامه تخت فولاد گفت:‌ بر اساس بررسی‌های انجام شده، 1500 عالم شیعه در این مکان دفن هستند که بر اثر تحقیقات انجام شده در مسیر تدوین دانش‌نامه تخت فولاد، افراد جدیدی به این رقم افزوده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر اصغر منتظر القائم، مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان،عصرامروز(19خرداد) در همایش نقش علمای تخت فولاد در فرهنگ و تمدن اسلامی که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان این که شهر‌ اسلامی مؤلفه‌هایی دارد که نخستین مؤلفه‌ آن مسجد است، اظهارداشت گفت: این سنت از ابتدای ظهور اسلام که مسجدالنبی در مدینه بود و در ادامه آن در شهرهای دیگر اسلامی چون کوفه، بغداد، بصره و.... نیز وجود داشت که کانون تجمع و محل تصمیم‌گیری‌های مسلمانان بود.

وی در ادامه، قبرستان های اسلامی را از دیگر مؤلفه‌های جوامع اسلامی دانست و ادامه داد: مزارها در تاریخ اسلام مورد توجه قرار دارد، به گونه‌ای که نبی مکرم اسلام(ص) بعد از دفن شهدای احد، به زیارت آنها می‌رفتند.

مدیر پژوهش دانش‌نامه تخت فولاد، دیدگاه وهابیت را خلاف سنت حسنه زیارت اهل قبور در اسلام دانست و گفت:‌ زیارت حضرت محمد(ص) از اهل قبور که در منابع بزرگ شیعی و اهل سنت وجود دارد،‌نشان دهنده این جایگاه است.

وی درباره قبرستان‌ها در ایران بیان داشت: در گستره فرهنگی ایران اسلامی نیز مقابر و آرامگاه‌ها در مقام دوم پس از مسجد، یکی از وجوه شاخص هویت تاریخی و فرهنگی با جایگاه بالای معنوی و عرفانی می‌باشد که از اسناد مهم  تبیین و بررسی گذشته به شمار می‌آید.

منتظرالقائم، با بیان این که مزارهای بزرگان، از ابعاد مهم بیان فرهنگ و تاریخ شهر اصفهان است،‌ ادامه داد:‌ این مزارها به عنوان بخشی از بافت شهری، ارتباط تنگاتنگی  با تاریخ، اندیشه، مذهب، هنر، ادب و... به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین این قبرستان‌ها تخت فولاد است که نسبت به دیگر مزارات اصفهان از رتبه و جایگاه ویژه برخوردار بوده و پس از وادی‌السلام در نجف اشرف، شریف‌ترین و شکوهمند‌ترین مزار جهان تشیع به شمار می‌آید.

عضو کمیته فرهنگی تخت فولاد، تخت فولاد را محل دفن علما و شهدا دانست و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، 1500 عالم شیعه در این مکان دفن هستند که بر اثر تحقیقات انجام شده در مسیر تدوین دانش‌نامه تخت فولاد، افراد جدیدی به این رقم افزوده می‌شوند.

منتظرالقائم افزود: همچنین در کنار این علمای مدفون،7هزارو 450 شهید نیز در این قبرستان مدفون هستند که از جمله این شهدا می‌توان به بزرگانی چون آیات اشرفی اصفهانی، شمس آبادی و دیگر علما و بزرگانی که از شهدای مدفون در  این محل هستند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha