جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 315386
۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

استاد حوزه علميه خراسان گفت: اگر طلاب علوم دینی به تهذیب و اخلاق متخلق باشند، در جامعه کارآمدتر و تأثیر گذارتر خواهند بود.

آیت الله سید جعفر سیدان در حاشیه بازدید از امتحانات شفاهی خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري حوزه در مشهد، تقید اساتید به بیان مباحث اخلاقی در ابتدای دروس را  از اموری دانست که می تواند در جهت تقویت تهذیب و اخلاق  طلاب علوم دینی مؤثر باشد.

 ایشان متخلق بودن  به اخلاق حسنه را برای طلاب امری ضروری دانسته و گفت: با استناد به آیات قرآن ، احادیث وتایید عقل، طلاب در سایه این صفت نیک، کارآمدتر خواهند بود. 

 این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که اگر عالم  دینی به اخلاق متخلق باشد،  علمیت و قوت علمی او  نیز در جامعه تأثیر گذار خواهد بود افزود: اگر دو نفر از نظر علمی برابر باشنداما  یکی ازآن دو از نظر اخلاقی امتیاز بیشتری داشته باشد،محبوبیت وتاثیر گذاری فرد اخلاقی در  جامعه صد در صدبیشتر خواهد بود.

 این استاد حوزه یاد مرگ را بزرگ ترین مانع گرایش انسان به سوی هوی وهوس عنوان کرد ویاد آور شد: آ‌یت‌الله شیخ مجتبی قزوینی در تزکیه افراد ورشد اخلاقی انان از یاد مرگ بهره می بردند،  وتاکید می نمودند، اگر کسی بخواهد بر طبق معمول کتب اخلاق پیش رود، عمر نوح می خواهد  تا بتواند به آن عمل کند اما توجه به مرگ  اثر فوری دارد؛ زیرابا این امر،  انسان تمام هوس ها و نفسانیات را پوچ می بیند. 

وی با تاکید بر اهتمام طلاب به یادگیری ادبیات عرب خاطرنشان کرد: مسئولین حوزه نیز باید برای حل مشکلات طلاب تلاش کنند تا آنان بهتر بتوانند در زمینه تحصیلی فعالیت و تمرکز داشته باشند.

 آیت الله سیدان در این بازدید، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری این امتحانات، عقیده دارم که خیلی از طلاب با جدیت در پی تحصیل علم هستند، اما باید کار و تلاش بیشتری انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha