جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024

خبرگزاری حوزه/ این روزها اگر اهل کتاب خریدن، خواندن و یا حتی اگر امکان خرید ندارید، اهل تماشای کتاب و حظ معنوی تماشای آنها باشی، حتما به بخش کتاب‌های نمایشگاه قرآن سرمی زنی.

این روزها اگر اهل کتاب خریدن، خواندن و یا حتی اگر امکان خرید ندارید، اهل تماشای کتاب و حظ معنوی تماشای آنها باشی، حتما به بخش کتاب‌های نمایشگاه قرآن سرمی زنی. وقتی که مشغول تماشای کتاب‌های گوناگون و احیاناً صحبت با غرفه داران و فروشندگان کتاب‌ها هستی، ناگهان پوستر کتابی توجه شما را به خود میکند. حال اگر از نسل دهه پنجاهی و طرفدار خاطرات کودکی آن دوره باشی که دیگر حتما از جایت تکان نمی‌خوری. کتاب محبوب کودکان آن دوران مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب، نوشته مهدی آذریزدی که کودکیت را با آن ها و داستان‌های قرآنی، دینی و البته فیلسوفان بزرگ ایران طی کرده‌ای و اکنون در نمایشگاه قرآن کریم، در دهه سوم زندگیت، به کتاب‌های خاطره‌انگیز دوران کودکی‌ات برخورد کرده‌ای. بله این جا انتشارت امیرکبیر است.

رضا مرادی مسئول غرفه انتشارات امیرکبیر در گفت وگو با خبرنگار حوزه درباره یکی از قدیمی‌ترین انتشارت کشور که فعالیت‌های دینی و قرآنی فراوانی هم انجام داده گفت: همان‌گونه که می‌دانید قدمت فعالیت این انتشارات به سال 1328 باز می‌گردد و تا اکنون چندین نسل از کودکان این سرزمین با کتاب‌های دینی این انتشارات رشد کرده و بالیده‌اند.

وی درباره تازه‌های نشر این انتشارات با موضوع دین گفت: از ابتدای سال 92 تا کنون چندین جلد کتاب دینی توسط این انتشارات به چاپ رسیده که از آن نمونه می توان به کتاب نفیس کلیات خواجه عبد الله انصاری، تفسیر روز از آقای یثربی، تاریخ قرآن، تاریخ تمدن اسلام  و .. اشاره کرد. همین کتاب‌های مهاجران موسوی، درباره زندگی حضرت امام موسی کاظم (ع) و نواده های ایشان، کتاب پژوهشی در ساختار معنا شناسی قرآن ترجمه دکتر رقیه رستم پور ملکی و .. از جمله کتا‌ب‌های دینی و قرآنی این انتشارات هستند.

در حوزه کودک و نوجوان نیز کتاب‌هایی مثل داستان‌های پیامبر اکرم (ص) و زندگی ایشان، داستان‌های قرآنی و بسیار از کتابهای دینی دیگر برای تعلیم احکام دینی منتشر شده و در نمایشگاه هم استقبال خوبی از آن ها شده است.

اما در آخر درباره داستان‌های قرآنی این مجموعه تنها به مقدمه نویسنده این کتاب مرحوم آذریزدی اشاره می‌کنم که برای بچه‌ها نوشته است: "این قرآن پیغام آسمانی است و راهنمای مسلمانی. قرآن کتاب قصه نیست؛ ولی چون برخی از احوال پیغمبران و سرگذشت دیگران، از خوبان و بدان، در ضمن آیات قرآن آمده است، وقتی این داستان‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، آنها را "قصه‌های قرآنی" می‌نامند.

از میان قصه‌های قرآن مشهورترین آنها انتخاب شده و بعضی قسمت‌ها کوتاه‌تر و بعضی دیگر مفصل‌تر نوشته شده و بیشتر به روش قصه‌گویی نزدیک شده است.

بنابراین نامیدن این کتاب به قصه‌های قرآن فقط برای توجه داشتن خوانندگان به ریشه‌ی قصه‌ها در قرآن است و بس. نکته‌ی دیگر این که در این کتاب از معجزات و کارهای غیرعادی و دیدار فرشتگان و گفتگو با پریان و... سخن به میان می‌آید که اسرار آن را پیشوایان دین می‌دانند و شما برای فهم حقیقت آنها، می‌توانید به کتاب‌های مرجع رجوع کنید. همچنین در نقل قصه‌ها لقب‌ها و تعارفات را ساده گرفته‌ام؛ مانند: خدا گفت، مرغ گفت، پیغمبر گفت....باید توجه داشت که این کتاب، کتاب آداب و احکام نیست؛ بلکه کتاب داستان و قصه است.

آری فرزندان عزیز من، این کتاب از همه کتاب‌هایی که تا کنون برای کودکان نوشته شده، خوب‌تر است و باید عزیزتر باشد و بیشتر خوانده شود."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha