یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

عضو شورای گسترش توسعه معارف قرآنی استان قم گفت: قم به حوزه علمیه متصل است و مراکز قرآنی زیادی در این شهر در حال فعالیت هستند؛ از این رو این شهر باید الگوی کارهای قرآنی در کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام شهیدی پور در همایش مشترک شورای گسترش توسعه معارف قرآنی و  شورای اساتید جلسات قرآن استان قم که شب گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، حوزه علمیه قم را ظرفیتی بزرگ برای فعالیت‌های قرآنی کشور دانست.

عضو شورای گسترش توسعه معارف قرآنی استان قم ادامه داد: قم به حوزه علمیه متصل است و مراکز قرآنی زیادی در این شهر در حال فعالیت هستند، از این رو انتظاراتی هم که از فعالیت‌های قرآنی دراین شهر وجود دارد، نسبت به دیگر شهرها و استان‌ها متفاوت است.

وی، قم را الگوی قرآنی برای سایر شهرها دانسته و گفت: فعالیت‌های قرآنی استان باید دارای جامعیت باشد؛ قرائت درست دری برای ورود به دریای بیکران قرآن است؛ از این رو باید همگان در عرصه قرائت توانا باشند تا از این نعمت بزرگ الهی بی‌بهره نباشند.

حجت‌الاسلام شهیدی‌پور با مهم دانستن مسئله حفظ برای انس با قرآن، ادامه دادند: ‌مفاهیم و تدبر در قرآن، باید اساس کار ما باشد؛ البته در این عرصه نباید نسبت به حدیث غافل شد، چرا که قرآن و عترت از هم جداشدنی نیست.

وی افزود: ‌باید فعالیت‌های قرآنی را لیست کرده و با اهم و مهم کردن آنها، هر نهاد و ارگانی با توجه به ظرفیت‌های موجود، عهده‌ار این فعالیت‌ها باشد؛ هر کدام از این نهاد‌ها باید الگویی قرآنی در اختیار نهادهای مختلف در سراسر کشور قرار دهند.

در ادامه این نشست، دکتر علی اصغر شعاعی، دبیر شورای جلسات اساتید استان قم با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای جلسات اساتید استان، گفت: از خرداد سال گذشته این ضرورت احساس شد که شورایی از سوی وزارت ارشاد با این عنوان تشکیل شود و امروز شاهد تشکیل دومین نشست شورا هستیم.

وی افزود: در این شورا مسائل مختلف قرآنی مورد برسی قرار می‌گیرد. از جمله آسیب‌هایی که در این عرصه وجود دارد، این است که فعالیت‌های قرآنی از نظر کیفی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا در کنار توسعه کمی،‌توسعه کیفی را نیز شاهد باشیم.

شعاعی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات در میان جلسات قرآنی استان، ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های مهم برگزاری مسابقات، شناسایی استعداد‌های قرآنی و برنامه‌ریزی برای ارائه برنامه‌های آموزشی به قرآن‌آموزان می‌باشد.

وی به مشکلات جلسات قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: تفاوت سطوح قاریان قرآن، از جمله آسیب‌ها دراین عرصه است، همچنین راه‌های ایجاد و  تقویت انگیزه برای اساتید در برگزاری جلسات قرآنی از جمله مسائلی است که در فعالیت‌های قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای جلسات اساتید استان قم، ارائه آموزش‌هایی برای بالا بردن سطح علمی و مهارتی به اساتید قرآن کریم، از الزامات فعالیت‌های قرآنی معرفی کرد و گفت: مساجد ظرفیت‌های بزرگی برای نشر معارف قرآنی است که باید از این فرصت استفاده کرد؛ مساجد مراکز محور فعالیت‌های قرآنی و دینی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha