سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024

اولین اجلاس جهانی شهر اسلامی روزهای نهم و دهم شهریور ماه سال جاری با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی آیت الله مهدوی کنی در قزوین برگزار می‌شود.

به گزارش‌ خبرگزاری حوزه، از تهران، دکتر حسین محمدپور زرندی، رییس شورای سیاست‌گذاری اجلاس جهانی شهر اسلامی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت:  متاسفانه امروز در ساخت و ساز شهری به مبانی اسلامی توجه نشده در صورتیکه تمدن غرب بعد از رنسانس به تدوین مبانی و سیاست‌های خودش در ابعاد مختلف پرداخت.

دکتر نقره‌کار، رییس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت، نیز در ادامه این نشست طی سخنانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و انقلاب ما مقدمه‌ای برای ایجاد همه جانبه تمدن بزرگ اسلامی در دنیا است، معماری و شهرسازی اسلامی گسترده‌ترین و وسیع‌ترین هنری است که تمدن ما را در دنیا معرفی و نمایان می‌سازد.

وی خاطرنشان ساخت: شاخصه‌های اسلامی و تمدن کهن و دیرینه ما که با مبانی دینی و اسلامی منطبق است، در دنیا  باعث تغییر بسیاری نگرش‌ها درباره ایران و اسلام و چه بسا مدل اسلام آوردن بسیاری از آزاد‌اندیشان جهان نیز شده است.

دکتر نقره‌کار افزود: در شرایط امروز، غرب به دلیل رویکرد مادی به ویژه در حوزه زیباشناسی و هنر شاهد نابسامانی و به هم ریختگی هست اما در فرهنگ اسلامی به صورت عمیق و همه‌جانبه نظریه‌پردازی‌های ژرفی در حوزه شهرسازی اسلامی وجود دارد که لازم است در طراحی‌ها و فضاسازی‌ها به قانون تبدیل شود.

دکتر حسن بلخاری، عضو هیئت امنای اجلاس شهر اسلامی نیز در این جلسه در خصوص جایگاه اندیشه اسلامی در شهرسازی گفت: در اندیشه دینی، وحی یا ربانیت خداوند درتدوین اصول نقش زیادی دارد و فرم و معنا در شهرسازی اسلامی از اندیشه دینی اخذ می‌شود.

وی افزود: آیات، روایات و دستورات زیادی در باب شهر ایمن و دارای رفاه با ساختار معنوی داریم که راهکار ایجاد محیط‌های امن و آرامش بخش را به ما آموزش داده است.

گفتنی است اجلاس جهانی شهر اسلامی روزهای نهم و دهم شهریور در شهر قزوین برگزار شده و پس از قرائت پیام آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی و سخنرانی آیت‌الله مهدوی‌کنی رییس مجلس خبرگان رهبری، دکتر ولایتی به عنوان رییس مجمع  جهانی شهر اسلامی سخنرانی و در ادامه نیز شخصیت‌های اسلامی و حوزوی به ایراد سخن خواهند پرداخت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha