دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

مدیر مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم گفت:جای تأسف است که یهودیت سرمایه گذاری کلانی بر تحصیل علوم اسلامی ما انجام دهد و ما مسلمین از علوم غنی اسلامی مانند فلسفه غافل باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  غلامرضا فیاضی، امروز  در نشست علمی «تبیین ضرورت و اهمیت فلسفه در حوزه های علمیه و بررسی شبهات»، که به همت مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار گردید، با اشاره به سند کار حوزه های علمیه در قرآن، اظهار کرد: در آیه نفر، عبارت «و ما کان المؤمنون لینفروا کافه» در مقام انشاء و طلب وارد شده است و تأکید می کند که حرام مؤکد است که همه مؤمنان به جبهه جنگ با دشمنان دین روند، و با جمله بعد "فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فى الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون" تکلیف برخی از مؤمنان را روشن می کند که باید به دنبال کسب علم و تعلم بروند.

وی افزود: دین، از لحاظ اهمیت، شامل عقائد، اخلاق و احکام می شود. بنابر این ، حوزه های علمیه نباید از این سه بخش غافل باشند، باید همت خود را در تبیین آن برای مردم بگذارد.

مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، پرداخت اختصاصی حوزه به بخش احکام دین را از دسیسه های دشمن دانست و بیان کرد: این تفکر که حوزه فقط باید در فکر تحصیل احکام دین باشد، همان تفکر دشمنان دین است که باید از آن دوری نمود.

حجت الاسلام والمسلمین  فیاضی یادآورشد: برخی از متقدمین، ورود در اصول را جائز نمی دانستند و براهینی همانند مخالفین فلسفه می آوردند. برای نمونه می گویند این که نبی مکرم اسلام(ص) اشاره ای به عام و خاص، مطلق و مقید ننمودند، پس پرداخت به آنها خارج از دین است.

وی با نقد این نظریه گفت: جایگاه عقل در این‌گونه نظریه‌ها را انکار می‌شود، عیب این دسته به ظاهر عالمان آن است که به فرموده قرآن اهل تدبر نیستند و در ضلال و گمراهی نیز باقی می مانند.

مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان این که برای پرداخت به احکام نیز به اصول نیازمند هستیم، ابراز نمود: برای این که استدلال و درک درستی از آیات و روایات داشته باشیم، نیازمند به علم جدیدی به نام اصول هستیم. ضرورت این علم هیچ جای شبهه ای را در میان حوزویان باقی نگذاشته است.

حجت الاسلام المسلمین  فیاضی، با اشاره به رابطه اصول و فلسفه، اظهار کرد: اصولیین اذعان دارند که برای فهم برخی از قواعد اصولی باید از اصول فلسفی کمک گرفته شود، بنابر این نمی‌توان علم فلسفه را علمی بیگانه از علم اصول دانست.

وی با اظهار این که موضوع فلسفه جهان بینی است، اضافه کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، فلسفه، زبان مشترک مؤمن و ملحد است. به عبارت دیگر، این علوم عقلی و فلسفی است که می تواند غربی ها را اقناع کند و استدلال قوی اسلام را بقبولاند.

مدیر مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه اذعان نمود: جای تأسف است که یهودیت سرمایه گذاری کلانی بر تحصیل علوم اسلامی ما انجام دهد و ما مسلمین از علوم غنی اسلامی مانند فلسفه غافل باشیم.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین حسین مظفری، با اشاره به رابطه فلسفه و حفظ ایمان مؤمن، اظهار کرد: به قول شهید مطهری، اندیشه های فلسفی در غرب ضعیف است و فیلسوفانی مانند راسل با شبهات کوچکی از عقیده الهی خود بازگشتند.

وی افزود: فلسفه، انسان را از حس گرایی و تجربه محوری افراطی دور می کند و نمی گذارد که دچار چالش نظریه مارکسیزم گردد که مبتنی بر حواس گرایی است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به نقش فلسفه در فهم دین، اذعان نمود: فلسفه به شناخت حقایق عالم منجر می گردد، در نتیجه می تواند به فهم عقلانی بهتر معارف دین نیز کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری فلسفه را عاملی برای حفظ دین دانست و تأکید کرد: فلاسفه ای که عمری را به پاکی و ایمان زیسته اند، این نکته را به ما می فهمانند که با کمک جستن از فلسفه، احتمال ثبات قدم در دین بیشتر است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha