شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024

یک کشاورز اهل شهر بخشایش استان آذربایجان شرقی، ده هزار متر مربع زمین را جهت احداث حوزه علمیه وقف کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، همدلی، تعامل و تلاش چندین ساله روحانی و اهالی شهر بخشایش و اقدام نیکوی یک کشاورز خیر، موجب شد زمینه احداث حوزه علمیه در این شهر فراهم شود.

محمد کامکار، که به کار کشاورزی در شهر بخشایش مشغول است، زمینی به وسعت ده هزار متر مربع را جهت احداث حوزه علمیه در این شهر وقف کرد. البته این واقف، وقف زمین دیگری به وسعت 120 متر مربع و همچنین احداث خانه عالم در این شهر را نیز متقبل شده است.

بخشایش یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان هریس واقع شده ‌است. جمعیت این شهر، طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 خورشیدی، بیش از شش هزار نفر است که از این جهت، سومین شهر پرجمعیت شهرستان هریس و سی و چهارمین شهر استان آذربایجان شرقی محسوب می ‌شود.

گفتگوی خبرنگار حوزه با این کشاورز واقف را بخوانید.

فرد خیر، امانتدار خداست

محمد کامکار می گوید: در سال 1343 در بخشایش به دنیا آمدم، شغلم کشاورزی است و دارای شش فرزند هستم.

وی می افزاید: زمینی که به حوزه علمیه اهدا کردیم، یک امانتی در دست ما بود که خدا داده است، تا ما نیز در زمان احتیاج در جای خود استفاده کنیم.

کامکار تاکید می کند: خیرین اصلی، انسان هایی هستند که در اجرای کار خیری پیشتاز می شوند، فرد خیر تنها یک امانتدار است، شاید اگر کسی جلو نمی افتاد این اتفاق هم نمی افتاد.

این واقف حوزه علمیه با بیان اینکه خدا توفیق داد که به بهانه وقف این زمین، کار خیری انجام دهیم، عنوان کرد: این زمین را به سختی خریده بودم و از همان روز که سند آن به نامم نوشته شد با خدای خودم عهد و پیمان بستم که نیمی از آن را برای کار خیری اهدا کنم.

زمین وقفی را به سختی خریده بودم

وی گفت: حدود 16 سال پیش این زمین را خریده بودم و هم اکنون نیز که این زمین وقف شده، آن را از اوقاف اجاره کردم تا برای کاشت محصول بهره برداری کنم.

کامکار تصریح کرد: یکی از روزها مساله احداث دانشگاه در بخشایش مطرح شد، در آن روز با خودم عهد بستم تا نیمی از زمین را اهدا و پول نیم دیگر آن را بگیرم، اما شاید مصلحت این بود که این زمین ده هزار متری به حوزه علمیه وقف شود.

این کشاورز در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی سبب وقف این مقدار زمین شد، تصریح کرد: روزی در همین زمین مشغول آبیاری محصول بودم، در حالی که بیل هم در دستم بود، برای خرید به مغازه آمدم، فردی پرسید کار احداث حوزه علمیه به کجا رسید، شنیدم که می گویند زمینی برای احداث حوزه علمیه پیدا نکردیم، مقداری که گوش کردم، جریان را جویا شدم و گفتم اگر مشکل، زمین است، من آن را متقبل می شوم. گفتند اگر هزار متر زمین باشد کافی است، گفتم من حاضرم بیش از این مقدار را وقف کنم، اما به شرطی که حوزه علمیه احداث شود و این کار بطور جدی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه وقتی اسم حوزه علمیه مطرح شد با خدا عهد بستم تا این زمین را وقف کنم، تصریح کرد: اگر حوزه علمیه نباشد روحانی و طلبه ای تربیت نمی شود و اگر روحانی نباشد، جامعه و افراد نیز دچار تحول نمی شوند، همانطور که از دانشگاه افرادی مانند احمدی روشن بیرون می آید که در پیشرفت انرژی هسته ای، خدمات شایانی را انجام می دهند، پرورش طلاب در حوزه های علمیه نیز برای جامعه مثمرثمر خواهد بود.

از خدا خواستم تحصیل طلبه ها در این حوزه را ببینم

کامکار در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که بعد از وقف زمین ده هزار متری جهت احداث حوزه علمیه چه احساسی داشتید، اظهار داشت: با خدا عهد بستم که در این مکان حوزه علمیه احداث شود و تحصیل طلبه ها را ببینم تا خدا مرا ببخشد.

وی همچنین تاکید کرد: کلنگ احداث این حوزه علمیه که به زمین زده شود، سه میلون تومان نیز اهدا خواهم کرد و نذر دیگری کردم که با بهره برداری از ساختمان حوزه علمیه 120 متر دیگر نیز وقف خواهم کرد تا با احداث چند باب مغازه، درآمد حاصل از آن در زمینه فعالیت حوزه علمیه هزینه شود.

این واقف بخشایشی گفت: از مسئولین استانی و کشوری درخواست می کنم به زودی این کار را به سرانجام برسانند، شهر بخشایش یک مکان عالم پرور و مذهبی است و با شهرهای دیگر قابل مقایسه نیست، نام بخشایش یک افتخار برای استان و کشور است و مسئولین باید توجه بیشتری به این بخش کنند.

کامکار با اشاره به اینکه نام حوزه علمیه بخشایش به نام حضرت ابافاضل(ع) نامگذاری می شود، گفت: من ارادت خاصی به حضرت ابوالفضل دارم و هر میزان محصولی که از زمین کشاورزی برداشت می کنم، ابتدا سهم حضرت ابوالفضل(ع) را کنار می گذارم.

وی تاکید کرد: برای احداث خانه عالم نیز تعهد کردم که اگر زمین آن تهیه شود، هزینه احداث خانه عالم را متقبل خواهم شد.

این کشاورز عنوان کرد: اگر دو طلبه در این حوزه علمیه نماز شب بخوانند، برای دنیا و آخرت من کافی است.

گفتگو: بیت اله احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha