سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024

جهان استکبار با پوشش واژه هایی مانند دموکراسی، حقوق بشر، آزادی، جامعه مدنی بزرگترین جنایت ها و خیانت ها را در جهان کنونی بر اساس منافع و مطامعش انجام می دهد.

جهان استکبار با پوشش واژه هایی مانند دموکراسی، حقوق بشر، آزادی، جامعه مدنی بزرگترین جنایت ها و خیانت ها را در جهان کنونی بر اساس منافع و مطامعش انجام می دهد. این چیزی است که ما امروز در افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، فلسطین، شمال آفریقا و جاهای دیگر شاهد هستیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همایش "اسلام و صلح جهانی" در جزیره سوماترای جنوبی و در شهر پالمپانگ برگزار شد.

در این همایش که تعداد کثیری از فرهیختگان علمی و دینی، همچنین مسئولان بلند پایه منطقه ای حضور داشتند حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن احمدی شاهرختی استاد علوم قرآنی حوزه علمیه قم پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید به ایراد سخن پرداخت. وی در آغاز سخن و با ذکر مقدمه ای در باره مقاصد صلح آمیز اسلام و قرآن کریم گفت: "واقعیت این است که جهان امروز مملو از ظلم و جنایت و فساد اخلاقی در سطوح مختلف اجتماعی سیاسی اقتصادی و فرهنگی است و این به معنای عدم وجود امنیت و آرامش همه جانبه در جای جای جهان کنونی است. حتی کشور های پیشرفته ظاهری هم در اضطراب و عدم آرامش شدید به سر می برند."

وی ضمن بیان اصل بودن جهاد همه جانبه در قرآن کریم و استثنا بودن صلح، بیان کرد: "اگر نگاه مصلحانه به این جهان داشته باشیم، طبعاً پرداختن به معلول بدون در نظر گرفتن علل و اسبابش کاری را به سامان نمی رساند و حتمی است برای حل مشکل خشونت و عدم امنیت جهانی ریشه ها را باید خشکاند و علت را از بین برد تا به صورت نظام مند معالیل خود به خود حذف بشود."

* فریب آشکار و سازمان یافته غرب نسبت به جهان سوم

حجت الاسلام احمدی با یادآوری دو جبهه مستکبران و مستضعفان در قرآن گفت: "هر کسی متناسب با اعتقادات و باورهایی که دارد مباحث خودش را در سطح جهان مطرح می کند، طبیعتاً رویکرد و نگاه ما با غرب متفاوت است. امت اسلامی باید مبنای واحد خودش را در مواجهه با مسائل گوناگون یک دست و یک صدا مطرح کند و آنگاه که روبه روی غرب قرار می گیرد، متوجه باشد چه می گوید تا در چنگالشان گرفتار نشود."

وی به فریب آشکار و سازمان یافته دنیای غرب نسبت به جهان سوم را متذکر شد و افزود: "جهان استکبار با پوشش واژه هایی مانند دموکراسی، حقوق بشر، آزادی، جامعه مدنی بزرگترین جنایت ها و خیانت ها را در جهان کنونی بر اساس منافع و مطامعش انجام می دهد. این چیزی است که ما امروز در افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، فلسطین، شمال آفریقا و جاهای دیگر شاهد هستیم."

* عوامل امنیت در قران کریم

حجت الاسلام احمدی شاهرختی عوامل امنیت را از نگاه قرآن کریم چنین بیان نمود: "قرآن کریم با صدایی رسا عواملی چون: ایمان، تقوا، معنویت و علم حقیقی را عامل اصلی امنیت و آرامش می داند و هر نوع ظلم و جنایت و ستم را در حق مردمان، معلول بی تقوایی و بی ایمانی در برابر خداوند متعال ارزیابی می کند. بی ایمانی و انحراف در ایمان طبیعتاً دو عامل جدی بسیاری از معضلات جامعه کنونی جهانی است. امت اسلامی بر اساس قرآن کریم و سنت نبوی باید شاخص ها و عوامل امنیت را در نظر بگیرد و با رویه واحد در مقابل اندیشه های استکباری قد علم کند و باهم گرایی و اتحاد و رشد روز افزون معنوی و علمی، امنیت داخلی خودش را کسب کند و اجازه ندهد دولت های قدرتمند هرگونه که بخواهند ما را به سخره بگیرند."

* ترس در برابر دشمنان، پاشنه آشیل امت اسلامی

دانش آموخته حوزه علمیه قم، ترس در برابر دشمنان اسلام را پاشنه آشیل امت اسلامی دانست و با توجه به سخن حضرت امام خمینی رحمه الله اظهار داشت: تعارف های بین المللی را باید کنار بگذاریم؛ اگر دشمن از امت اسلامی حساب نبرد و همچنان ارباب گونه حرف بزند، طبیعتاً همین ظلم ها بر حق ملت های مسلمان روا داشته خواهد شد. به فرموده امام خمینی رحمه الله، دشمن استکبار جهانی مانند سگ هار است که یک قدم سمتش بروی، ده قدم می رود عقب، یک قدم عقب بنشینی ده قدم می آید جلو!! ما نباید در برابر زیاده خواهی های دشمن سکوت کنیم؛ این ظلمی است که خودمان در حق خودمان انجام خواهیم داد."

* نگاه ایران، همواره با رویکرد صلح و دوستانه بوده است

حجت الاسلام و المسلمین شاهرختی در پایان بیان کرد: "با توجه به همین مبانی قرآن است که جمهوری اسلامی ایران هم "گفتگوی تمدن ها" را در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی مطرح کرد و موضوع سال سازمان ملل متحد شد و هم امسال رئیس جمهورمان عنوان "جهان عاری از خشونت و افراط گرایی" را مطرح کرده است و مورد استقبال جهانیان قرار گرفته است. نگاه ایران همواره با رویکرد صلح و دوستانه بوده است و صلح را برای همگان آرزو می کند و برایش طرح و برنامه ارائه کرده و همواره از مسلمانان مخصوصاً ملت مظلوم فلسطین در مقابل ظالمان جهانی حمایت کرده و جزء اصول خدشه ناپذیر ج.ا.ایران در دفاع همیشگی از امنیت و مقاومت مظلومان در جهان بوده است."

شایان ذکر است سخنان این استاد اعزامی حوزه علمیه بارها مورد تشویق حضار قرار گرفت.

* شرکت در محفل قرآن شهر پالمپانگ

حضور در محفل شبی با قرآن شهر پالمپانگ اندونزی نیز از دیگر برنامه های حجت الاسلام والمسلمین شاهرختی در سفر به اندونزی بوده است. در این مراسم با شکوه که جمعی از مسئولان شهر و همچنین از بزرگان جمعیت نهضت العلمای اندونزی هم حضور داشتند، برنامه های زیبایی از سرودها، تواشیح و... از سوی برگزارکنندگان در شأن و مرتبه رسول رحمت صلی الله علیه و آله اجرا شد.

آنگاه نفر اول مسابقات بین المللی در اندونزی قاری عبد الرئوف آیاتی را تلاوت کرد، سپس مدیر مراسم و مجتمع آموزشی الاتفاقیه جناب مدرک قاری، بالای جایگاه رفت و با تمجید بسیار جالب از ایران، این استاد علوم قرآنی را به صورت ویژه تحسین کرد که مورد تشویق چند باره حضار قرار گرفت.

* عشق به قرآن ، دو ملت ایران و اندونزی را به هم پیوند داده است

در پایان برنامه ها حجه الاسلام و المسلمین احمدی شاهرختی نیز هم ضمن تشکر و قدردانی از برگزاری با شکوه این مراسم، در پاسخ به تعابیر زیبای آن مسئول محترم، در باره کشور عزیزمان، سخنی از مرجع بزرگوار عالم تشیع حضرت آیه الله العظمی سیستانی دامت برکاته را نقل کرد که: "برادران اهل سنت، تنها برادران ما نیستند بلکه نفس و جان ما هستند." و تأکید کرد: عشق به قرآن کریم، دو ملت بزرگ ایران و اندونزی را به هم پیوند داده است، و می توان ارتقا یابد؛ که تشویق چند باره حضار را در پی داشت.آنگاه وی ضمن تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، به اجرای ابتهال درباره وجود مبارک نبی اکرم صلی الله علیه و آله پرداخت.

* سخنرانی در جمع طلاب حوزه دانشجویی المحسن

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، حجت الاسلام احمدی شاهرختی، روحانی اعزامی از مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمع طلاب دانشجویی حوزه المحسن شهر جوگجاکارتای اندونزی حاضر شد و به اجرای تلاوت قرآن کریم و ایراد سخنرانی در باره موضوع "اتحاد امت اسلامی و تقریب مذاهب" پرداخت.

وی با اشاره به زحمات گرانقدر علمای سلف در ایران و مصر در برقراری تقریب مذاهب اسلامی، منادیان تفرقه را به دور از عقل سلیم خواند و گفت: "وحدت، اصل عقلی و عرفی است و صاحبان عقل سلیم و حتی بچه ها نیز آن را می فهمند؛ اما جای بسی تعجب است که برای اتحاد امت اسلامی در برابر دشمنان خونخوار جهانی باید مدام استدلال به آیه و روایت کنیم و باز عده ای آن را درک نکنند و بر خلاف مصالح عمل نمایند و به نام دین ریشه دین را بزنند و برای برخی این تفکر تا جایی پیش رود که جز با آشامیدن خون برادر مسلمانش آرام نگیرد!"

حجت الاسلام شاهرختی با توجه به اشکالاتی که از ناحیه دشمنان اسلام درباره تحریف قرآن شیعه (برگرفته از مطالب مطروحه در کتب شیعه) اظهار داشت: "جهالت برخی مسلمانان از مذاهب گوناگون نباید مستمسکی برای به چالش کشیدن کل آن مذهب باشد. تنها کتابی که تمام مطالبش حجت است، قرآن کریم است. در تمامی کتب دیگر مذاهب ممکن در جمع آوری، تدوین و تحلیل مطالب مشکلاتی رخ دهد، دنبال نقطه ضعف یکدیگر  نباشیم و به مشهور آنچه از ناحیه علما نقل می شود، کفایت کنیم."

وی درباره شیوه تعامل اهل سنت و شیعه در مسائل دینی، اعتقادی و فرهنگی بیان داشت: "اگر همگان به دستور قرآن کریم و سنت نبوی اقتدا نماییم و التزام بر پیروی از کلام احسن کنیم، و به دور از جنجال در محیطی علمی و منطقی و با نگاه مثبت مباحث را به صورت ایجابی مطرح نماییم و تحکمی در پذیرش یا عدم پذیرش افراد نداشته باشیم، خود به خود بسیاری مشکلات حل خواهد شد. این چیزی است که جهان اسلام به شدت به آن نیاز دارد و باید برای آن فرهنگ سازی شود."

استاد علوم قرآنی در پایان هم توصیه کرد: "از حرکت های تندروانه پشتیبانی نکنیم؛ از ناحیه هر کسی که صادر شود، محکوم نماییم، تنها کسی یا کسانی که از تفرقه جهان اسلام سود می برند، دشمنان اسلام و قرآن اند، با آنها همکاری نکنیم. دشمن در کمین ماست به هوش باشیم."

* دیدار با رئیس دانشکده شریعت و قانون دانشگاه سونان کالیجاگا

با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی شاهرختی با آقای علی هادی، رییس دانشکده شریعت و قانون دانشگاه سونان کالیجاگای اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

دانشکده شریعت و قانون، بزرگترین و کهن ترین دانشکده این دانشگاه اسلامی است که بیش از 3500 دانشجو دارد و در خصوص احوال شخصی، معاملات، مسائل سیاسی جنایی، مباحث قضایی، مقارنۀ المذاهب، مسائل اقتصاد اسلامی و قوانین اسلامی فعالیت می کند. به صورت کلی سه تخصص دارد: احکام، اقتصاد و قانون اسلامی.

رئیس دانشکده شریعت و قانون ضمن خوش آمدگویی به هیئت ایرانی، از سفر ریاست دانشگاه به ایران برای شرکت در مراسم هفته وحدت اشاره کرد، آنگاه اطلاعاتی در باره این دانشکده ارائه کرد: "این دانشکده با کشورهایی مثل آلمان، نروژ، آمریکا (واشنگتن)، استرالیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی در زمینه های گوناگون همکاری دارد و مایل هستیم با ج.ا.ایران هم همکاری  کنیم."

وی افزود: "یک موضوعی به نام گفتگوی کشورهای مناطق جنوب وجود دارد که طبیعتاً در این زمینه هم می شود با ایران همکاری کنیم. مناسب است درباره تبادل اساتید و دانشجو و انتشار کتب و مجلات اقدامات مشترک داشته باشیم، و به زبان عربی باهم تعامل کنیم، به کشور ج.ا.ایران بیاییم و از آنجا افرادی را برای این جا دعوت کنیم."

ایشان به صراحت بیان کرد: "آگاهی اهل سنت از مطالب علمی شیعه را ضروری می دانیم. اساتید دانشگاه بیشتر گرایش اهل سنت دارند و طبیعتاً از مطالب اهل بیت بی خبریم. دوست داریم نظریات جدیدی را  در دانشگاه مطرح کنیم."

 استاد علی هادی رییس دانشکده شریعت و قانون اظهار داشت: "این را هم می دانیم که عده ای نمی خواهند این همکاری ها صورت بگیرد. چند سال قبل مشکلی در اندونزی در همین جهت پیش آمد که بر اساس گفتگوهای علمی که صورت گرفت جلوی آن فتنه گرفته شد و ما باز هم به این مطالب تقریبی نیاز داریم، به همین جهت پیشنهاد میکنم کنفرانسی را در زمینه تقریب بین مذاهب برگزار کنیم. البته آموزش عالی بودجه ای در این زمینه ندارد و اگر بنا باشد باید همکاری مالی هم داشته باشیم."

در ادامه حجت الاسلام احمدی شاهرختی هم از ایشان به واسطه وسعت نظر علمی در همکاریها و فضای باز حاکم بر اندیشه ایشان صمیمانه تقدیر و تشکر کرد و گفت: "در ایران شخصیت های علمی فراوانی هستند که در زمینه های فقه و حقوق اسلامی و اصول فقه و قضا و مسایل اقتصاد اسلامی و بحث مقارنۀ المذاهب و احوال شخصی نظریات جدیدی دارند که باعث بالندگی این دانشگاه خواهد شد. قطعا این همکاریها می تواند به صورت رسمی یا در قالب همایش ها و هم اندیشی های تخصصی در موضوعات گوناگون مطرح شود."

استاد علوم قرآنی حوزه و دانشگاه از برگزاری همایش تقریب استقبال کرد و افزود: "حوزه علمیه قم و مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در ایران آمادگی کامل دارند تا هر زمانی که شایسته است با نگاهی عالمانه و کارشناسانه همایشی با شکوه در خصوص مسائل تقریب و وحدت امت اسلامی در این دانشگاه بزرگ و با حضور شخصیت های علمی شیعه و اهل سنت برگزار نمایند."

شایان ذکر است در پایان این جلسه رییس دانشکده از این روحانی فرهیخته برای تدریس در این دانشگاه به صورت رسمی و دراز مدت دعوت به عمل آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha