سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
آیت‌الله جزایری

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تاکید بر این که روند رشد علمی در حوزه های علمیه شیعه هیچ گاه متوقف نشده است، گفت: امام راحل بحث فقه جواهری را مطرح کرده‌اند و امروز ما نباید خود را از این سنت جدا بدانیم

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله موسوی جزایری، پیش از ظهر امروز در چهاردهمین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه سفیران هدایت، در قم با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: علما مرزبانان جامعه هستند و از دیانت مردم، در مقابل انواع تهاجم های فرهنگی مراقبت می‌کنند.

وی با اشاره به دوران پرافتخار علمی و تبلیغی شیعه، تصریح کرد: در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، شاگردان برجسته مکتب تشیع از سوی ایشان در مساجد و نقاط مختلفی گمارده می‌شدند تا پاسخگوی سئوالات مردم باشند و آنان حتی فتوا صادر می‌کردند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: هدف عالی ائمه(ع) از این کار، بنیان گذاشتن سنت رجوع به علما و صدور فتوا از سوی آنان بود. این روند تا غیبت صغرا نیز ادامه پیدا کرده و از زمان غیبت صغرا، محدثین بزرگی ظهور پیدا کرده‌اند که به تدوین کتب اربعه پرداختند.

امام جمعه اهواز افزود: تنظیم اصول اربعه از این دوره آغاز شد و اولین کسی که این کار را کرد، مرحوم کلینی(ره) بود و پس از آن شیخ صدوق(ره) و شیخ طوسی(ره) نیز به تنظیم این آثار پرداختند. این روند تا زمان شیخ طوسی(ره) ادامه داشت و با توجه به این که شایعه‌ای از سوی اهل سنت رواج پیدا کرد که می‌گفتند شیعه علمیت ندارد و تنها به نقل حدیث می‌پردازد، روند علمی گسترده‌ای از سوی شیخ مفید(ره)، سید رضی(ره)، شیخ مرتضی(ره) و شیخ طوسی(ره) آغاز شد. همه اینها به دنبال حرکت علمی تکامل‌یافته‌ای بود که شیخ مفید(ره) آنها را در حوزه‌های علمیه شیعه ایجاد کرد.

آیت الله موسوی جزایری افزود: این روند ادامه داشت تا در زمان علامه حلی(ره) ایشان دست به ابتکار جالبی زد و رویکرد فقه تطبیقی را با تکیه بر فقه اهل‌بیت(ع) بنیان گذاشت که بازخورد آن در کتاب "تذکره" بیان شده است و ایشان توانست ارجحیت فقه شیعه را به اثبات برساند.

وی با بیان این که هیچ وقت روند علمی حوزه‌های علمیه شیعی متوقف نشده است، عنوان کرد: امام راحل بحث فقه جواهری را مطرح کرده‌اند و امروز ما نباید خود را از این سنت جدا بدانیم، براین اساس تفسیر ما باید اجتهادی باشد و همان گونه که بزرگانی چون وحید بهبهانی(ره) در هر دوره‌ای احساس کردند که باید تحولی مبتنی بر اصول ایجاد شود، این کار را انجام دهیم.

امام جمعه اهواز ادامه داد: مرحوم بهبهانی(ره) اخباری گری را منسوخ کردند و این کار ایشان توسط بزرگانی چون شیخ انصاری(ره) با تدوین اصول مدون فقه شیعه به روند پویایی خود ادامه داد؛ البته این تغییرها بسیار خوب است، ولی به شرط آن که مبتنی بر تعاون و حفظ اصول و آسیب‌شناسی باشد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به مقایسه‌هایی که بین برخی کتب درسی از جمله لمعه انجام می شود، گفت: هرکدام از کتب حوزه دارای یک سری ویژگی‌های مثبتی هستند که باید ویژگی‌های مثبت آنها رصد شود و به خوبی نقاط ضعف و قوت آنها توسط کارشناسان بررسی شود؛ زیرا هدف ما ارائه آموزش های قوی به طلاب است و مرجع ما در این زمینه کتاب و سنت است.

آیت الله موسوی جزایری در ادامه با اشاره به روند فعالیت‌های مدارس سفیران هدایت، ابراز داشت: خوشبختانه این مدارس در اهواز فعالیت جدی و خوبی دارند و البته در این مسیر همیشه مشکلاتی وجود داشته که نباید از آنها غافل شویم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان یکی از مشکلات سفیران را ادامه تحصیل طلاب ذکر کرد و ادامه داد: طلاب سفیران باید پس از 5 سال اول، ادامه تحصیل دهند و توان علمی خود را با توجه به تجربه‌های تبلیغی که کسب می کنند، افزایش دهند، به همین منظور حتی باید برای طلابی که نمی‌توانند به حسب مشکلات تبلیغی و بعد  مسافت، در دروس حوزه شرکت کنند، شیوه تحصیل مجازی را در نظر گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha