چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
بل

در این کتاب که در سه بخش پیدایش، نگرش و گسترش مسیحیت طی فصول مختلفی به رشته تحریردرآمده، مخاطب ضمن به دست آوردن شناختی تفصیلی از آیین مسیحیت به مثابه یک دین الهی و آیین ابراهیمی، در جریان پدیده های نوظهور و انحرافات انسانی که طی دورانهای مختلف و قرون گذشته در این آیین آسمانی به وجود آمده قرار می گیرد.

خبرگزاری حوزه/ کتاب شالوده مسیحیت از پیدایش تا گسترش نوشته حجت‌الاسلام محمد علم الهدی را می توان یک دایرة‌المعارف موجز و فشرده از شناخت‌نامه ای دانست که تلاش کرده است، مسیحیت را به مثابه یک دین و پدیده اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در طول دوران تطورهای مختلفش، از گذشته های دور تا عصرحاضر، مورد مداقه و بررسی و تحلیل قراردهد.

در این کتاب که در سه بخش پیدایش، نگرش و گسترش و طی فصول مختلفی به رشته تحریردرآمده، مخاطب ضمن به دست آوردن شناخت تفصیلی از آیین مسیحیت به مثابه یک دین الهی و آیین ابراهیمی، در جریان پدیده های نوظهور و انحرافات انسانی که طی دورانهای مختلف و قرون گذشته در این آیین آسمانی به وجود آمده قرار می گیرد.

در بخش اول این کتاب که با عنوان «پیدایش» است به موضوعاتی نظیر تأثیرات مختلفی که بر آیین مسیحیت رفته است و نیز تحریف های متنوع آن و نیز ویژگی های مختلف دینی، اخلاقی و تبلیغی فرق مختلف مسیحیت در طی قرون و اعصار مختلف پرداخته شده است.

در بخش دوم کتاب ذیل عنوان نگرش، به شبهات پیرامونی دین مسیحیت همچون غروب آفتاب در اندلس، جنگهای صلیبی،رنسانس علمی، تفتیش عقاید، شبهات مختلف پیرامون کتاب مقدس و... پرداخته شده است.

نگارنده در بخشی از کتاب تحت عنوان «پیشگامان» مسیحیت به دیدگاه‌های افرادی چون پولس رابرت بام استد، ویل دورانت، قدیس آگوسیتنی پرداخته و دیدگاه‌های پولس را مورد بررسی و دقت نظر قرار داده است.

در بخش سوم با عنوان «گسترش»، به مباحثی همچون گسترش مسیحیت در ایران، محققین آخرالزمانی مسیحیت در سراسر جهان به ویژه ایران، سایت های متعلق، وابسته و مرتبط با تبلیغ مسیحیت، تأثیرات انقلاب اسلامی بر جو جهان،یهودیت و نحوه مواجهه آن با مسیحیت، گسترش مسیحیت در اقصی نقاط جهان و... پرداخته شده است.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا تعریفی صحیح از شالوده مسیحیت ارائه دهد که مستلزم جامعیت افراد و مانعیت اغیار است.

در همین مدار و بر اساس همین رویکرد است در بخشی از فصول کتاب که به بحثهایی همچون عملکرد کلیسا و اعتراض هایی که بدان صورت گرفته است از باب تعریف مانعیت اغیار پرداخته است، این موضوعات چالشی و آسیب شناسانه هم وارد متن بحث شده است.

در نگارش این کتاب، چند اصل مهم مورد توجه نویسنده قرار گرفته و از آن جمله اینکه تمامی متون نقل شده از جدیدترین و معتبرترین ترجمه های کتاب مقدس است.

و نیز اینکه مسایل مربوط به پیدایش و گسترش مسیحیت در ایران و نیز گسترش و چگونگی مسیحیت کنونی در دنیای امروز مورد توجه قرارگرفته است.

نویسنده تلاش کرده است در این کتاب، موضوع رفاقت دیرینه اسلام و مسیحیت و پیوندهای مختلفی که میان این دو آیین الهی وجود داشته است را مدنظر قرار داده  و ایجاد و حفظ و صیانت از وحدت میان این دو آیین را در ذهن و قلم خویش مورد نظر قرار دهند.

علاوه بر این، یکی دیگر از ویژگی های این اثر این است نویسنده سعی کرده، تضادهای اخلاقی برای مسیحیت مانند تفتیش عقاید را به کلیسا نسبت دهد نه به شخص حضرت عیسی مسیح(ع)  که از گناه و خطا عاری است.

اشکالات دینی مانند عصمت کتاب مقدس و یا صحت گردآوری آن هم در این کتاب مورد پژوهش علمی قرار گرفته است.

وی در فصل دوم تحت عنوان بایبل(کتاب مقدس) و سه شبهه قدیمی به عهد جدید و منابع رومی و یهودی در این موارد اشاره کرده است.

علاوه بر این، نویسنده در تحقیق و نگارش این اثر، که عموما تاریخ تحلیلی است، تحلیل های علمی را بر تحلیل های دینی و مذهبی ارجحیت دهد.

آیین مسیحیت یک آیین یکتاپرستانه است که بر آموزه‌ها و سخنان عیسی ناصری (مسیح) استوار گشته‌است. آموزه‌هایی چون تثلیث ، مرگ مسیح به عنوان کفاره گناهان ، تعمید آب و روح القدس از باورهای بنیادین این آیین هستند.

کتاب شالوده ی مسیحیت به نويسندگی حجت‌الاسلام محمد علم الهدي را نشر تهران و آلما در  464 صفحه در قطع  وزیری برای نوبت اول و با تیراژ 1000 نسخه منتشر نموده است.

علاقمندان به تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن مرکز فروش آن 02166959958 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسينی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 0
    جهت تهیه این کتاب با این شماره تماس حاصل فرمایید : (شماره محفوظ است )