سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
شهید مطهری

امروز باید تلاش شهید مطهری برای فهم صحیح، اصولی و جامع از اسلام و ارایه آن به جامعه، الگوی حوزویان و دانشگاهیان متعهدی باشد که دغدغه دین و مقابله با توطئه های شوم دشمن در جنگ فرهنگی و اعتقادی را دارند.

خبرگزاری حوزه/ همه ساله در چنین روزهایی، ایران اسلامی، در حال و هوای هفته معلم و یاد و نامِ استاد شهید مطهری قرار می گیرد و در تجلیل و تکریم از مقام شامخ تئوریسین بزرگ انقلاب اسلامی، همایش ها و سمینارهای بسیاری در سراسر کشور از جمله حوزه های علمیه برگزار می گردد.

به راستی سخن گفتن از شخصیتی که به تعبیر امام امت،«پاره تن اسلام» و «حاصل عمر» ایشان بود، بسی دشوار است، اما بی درنگ اساتید حوزه ، بهتر از دیگران می توانند درباره این استاد بزرگ حوزه و دانشگاه ، به سخن پرداخته و از ایشان بگویند.

همزمان با ایام سالروز شهادت استاد مطهری و هفته معلم، خبرنگار خبرگزاری حوزه با تنی چند از اساتید حوزه قم به گفتگو پرداخته که چکیده ای از مهم ترین نظرات و دیدگاه های آنان در ادامه می آید؛

توفیق شاگردی در محضر استاد

آیت الله محسن فقیهی، استاد خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که چند سالی توفیق شاگردی در محضر استاد شهید مطهری را داشته است، اظهار داشت: بنده این توفیق را داشتم که در درس اسفار استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری شرکت کنم؛ چندین سال مانده به پیروزی انقلاب، ایشان در مسجد رضویه و حسینیه ارک قم، درس اسفار را در روزهای تعطیل برگزار می کردند که جلسات خصوصی بود و عده ای از بزرگان امروز حوزه هم در آن جلسه پرمایه شرکت می کردند

ویژگی های درسی استاد

عضو جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: شهید مطهری حقیقتاً هم در تدریس و مایه های علمی در حد اعلایی بود و هم در جنبه اخلاق و تقوا نمونه یک استاد برجسته به شمار می رفت.

وی یادآور شد: از خصوصیات درس ایشان این بود که در مساله تفهیم و تفهم درس بسیار قوی بودند و خیلی از مسایل به ظاهر دشوار را به خوبی تفهیم می کردند و مطالب مشکل را با مثال های خیلی راحت بیان می نمودند.

مایه فخر و مباهات حوزویان

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی، استاد حوزه و عضو خبرگان رهبری نیز با بیان این که آیت الله شهید مطهری، افتخار نظام اسلامی به ویژه حوزه های علمیه است، گفت: ما باید هر چه بیشتر وبهتر این شخصیت بزرگ و تاثیرگذار را به نسل جوان جامعه به خصوص طلاب و فضلای جوان بشناسانیم تا از ایشان به خوبی الگوگیری کنند.

پاسخگویی دغدغه مندانه به شبهات

وی همچنین با اشاره به عظمت جایگاه شهید مطهری در کلام امام راحل، علامه طباطبایی، مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان ابراز داشت: یکی از مهم ترین دغدغه های این عالم فرزانه، پاسخگویی به شبهات بود به ویژه در رابطه با این دروغ بزرگ دشمنان که اسلام قابلیت و توانایی اداره مطلوب جامعه و حل مشکلات بشر امروز را ندارد که شهید مطهری با نگارش کتب و نیز سخنرانی های متعدد به روشنی به این گونه شبهات علیه اسلام پاسخ مستدل و منطقی می دادند.

فیلسوف فقیه، اسوه طلاب جوان

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه هم در سخنانی، شهید مطهری را شخصیتی برجسته، فیلسوفی فقیه و مجتهدی مسلم توصیف کرد و گفت: سیره و مرام فکری و اندیشه ای شهید مطهری، امروز و هر زمانی باید الگوی حوزویان و به خصوص طلاب و فضلای جوان باشد تا با دغدغه بالای دینی در راستای خدمت به ساحت دین و شریعت گام بردارند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) همچنین با اشاره به نقش بسیار ممتاز استاد مطهری در شکل گیری بنیان های فکری، قانونی و مکتبی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: ایشان به درستی تئوریسین انقلاب اسلامی و شخصیتی بود که حضرت امام (ره) او را پاره تن خود برمی شمرد و از فقدان ایشان بسیار مغموم بودند.

نیازمند اندیشه مطهری ها هستیم

حجت الاسلام فخارطوسی از اساتید حوزوی نیز با بیان این که امروز بیش از هر زمان دیگری به اندیشه و فکر شهید مطهری ها نیازمندیم ،تصریح کرد: بی شک فقدان متفکری همچون شهید مطهری امروز کاملاً محسوس می باشد و به اعتقاد بنده، قدر و منزلت واقعی ایشان هنوز هم ناشناخته مانده است.

تاکید بر رسالت سترگ رسانه های جمعی

وی همچنین افزود: رسانه های جمعی باید بیش از پیش در تبیین شخصیت و آثار علمی و معنوی این شهید بزرگ انقلاب بکوشند چرا که امام خمینی(ره) در تایید این بزرگوار فرمودند کلیه کتب و آثار برجای مانده از ایشان بلااستثنا مفید و قابل استفاده است.

آبرویی که همه اش خرج اسلام ناب شد

حجت الاسلام احمد جوادی، از دیگر اساتید سطوح عالی حوزه هم با بیان این که شهید مطهری کسی بود که همه اعتبار و آبروی خود را خرج ترویج اسلام ناب محمدی(ص) کرد ، گفت: تلاش ایشان برای فهم صحیح، اصولی و جامع از اسلام و ارایه آن به جامعه، امروز باید الگوی همه حوزویان و دانشگاهیان متعهدی باشد که حقیقتاً دغدغه دین و مقابله با توطئه های شوم دشمن در جنگ فرهنگی و اعتقادی را دارند.

به روز بودن استاد؛ الگویی برای حوزه و دانشگاه

وی همچنین با اشاره به شناخت دقیق شهید مطهری از اوضاع زمانه و به روز بودن ایشان در عرصه های مختلف مورد نیاز ، افزود: استاد مطهری با درک نیازهای جامعه و به خصوص اهداف و برنامه های دشمنان اسلام و تشیع، در زمینه های خانواده، جوانان، مباحث اعتقادی همچون حجاب و عفاف و غیره به ایراد سخنرانی های جذاب و گیرا و نیز نگارش کتب ارزشمند و روان پرداخت و از سنگر دین و دیانت و فرهنگ و تمدن اسلامی به خوبی دفاع کرد.

لزوم ترویج  اندیشه های استاد

این استاد حوزه تاکید کرد: ترویج کتب استاد مطهری و استفاده از آن به عنوان متون درسی طلاب حرکت ارزشمندی است که می تواند تا حدود زیادی به شناخت بیشتر این متفکر و اندیشمند بزرگ به حوزه های علمیه کمک کند.

جهادگر بزرگ علم و فرهنگ

حجت الاسلام سیدرضا موسوی نسب، از اساتید سطوح عالی حوزه نیز با بیان این نکته که شهید مطهری، مصداق بارز مجاهد فی سبیل الله در عرصه جهاد علمی و فرهنگی است، گفت: ایشان با توکل بر خدا، اخلاص بالا و رعایت تقوای الهی در همه عرصه ها توانست به چنین جایگاه رفیعی چه در حوزه و چه در دانشگاه دست یابد؛ به گونه ای که پس از گذشت بیش از 35 سال از شهادت ایشان، همچنان این چهره بزرگ در آسمان علم و معرفت و معنویت می درخشد و نورافشانی می کند.

در تکریم استاد به همایش های یک روزه اکتفا نکنیم!

وی افزود: در تکریم مقام این استاد بزرگ نباید صرفاً به همایش ها و برنامه های یکی دو روزه اکتفا کرد بلکه می بایست در طول سال نشست ها و سمینارهایی در راستای تبیین و ترویج اندیشه مطهر ایشان برگزار کرد تا دست کم بتوان اندکی از حق بزرگ این استاد شهید را ادا نمود.

گزارش: سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha