چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
یی

سومین اجلاس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگ‌های شیعه با موضوع « نقش عالمان اسلامی در تبیین اعتدال و عقلانیت دینی و توسعه همزیستی جهانی » برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام مرکز اسلامی هامبورگ با رأی قاطع اعضاء به عنوان رئیس جدید اتحادیه انتخاب گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در این اجلاسیه بیش از 110 تن از اعضای برگزیده و از جمله عده ای از تئولوگهای زن (برای نخستین بار)، از سراسر اروپا شرکت داشتند.

اجلاسیه صبح شنبه 13 اردیبهشت در سالن کنفرانس مرکز اسلامی هامبورگ با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و انجام آیین بزرگداشت و توسل کوتاهی به محضر اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت امام هادی علیه السلام شروع شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ طی نطقی ضمن خوش آمدگویی به اعضای اتحادیه، ایام شهادت حضرت امام هادی (ع) را تسلیت گفت.

وی که به عنوان نماینده مرجعیت شیعه سخن می گفت به جایگاه و نقش آن حضرت در فرهنگ سازی دینی اشاره کرد و افزود: با مطالعه زیارت جامعه کبیره که یادگار امام هادی علیه السلام است، به جایگاه واقعی امام‌(ع) و نقش ایشان برای ایجاد وحدت بین مسلمانان پی می بریم. امام زبان قرآن است و همانطور که در تعابیر مختلف آمده است امام نقش محوری در وحدت بین مسلمانان دارد. شناخت و معرفت به امام(ع) وظیفه اوّل ماست و سپس محبت، و بعد از آن عهد و پیمان و در آنگاه اطاعت از امام یک تکلیف است.

* اتحادیه در دوران تثبیت به سر می برد

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کلیه مسئولین و هیئت رئیسه سابق، بیان کرد: این اتحادیه پس از تاسیس تا به حال دوران تثبیت خود را می گذراند و از الان باید فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف گسترش دهد. عالمان شیعه باید بدانند که وظایف مهمی بر عهده آنها گذارده شده است . هر کدام از ما یک مسئولیت فردی و یک مسئولیت جمعی داریم. مسئولیت جمعی تاثیرگذاری بیشتری از مسئولیت فردی دارد . هدایت و ارتقاء سطح فکر و معنویت و اخلاق مردم مسؤولیت علماست. وظیفه دینداری و پاسخ به سؤالات دینی مردم بر عهده روحانیت است. در روایات آمده است اگر بدعتی در دین ایجاد شد عالمان دین موظفند آن را به مردم بگویند. وظیفه عالمان دین شناخت اعتدال و حرکت در چهارچوب اعتدال و عقلانیت است. عقلانیت دینی به این معناست که ما برای تمام سوالات و شبهات دینی پاسخ و استدلال عقلانی ارائه دهیم. عالمان دین باید با توجه به آموزه های اهل بیت (ع) و با تفقه، فهم دقیق  و جامعی از دین به دست آورند و بعد در حوزه ی کاری خود به ترویج دین بپردازند.  این اتحادیه می تواند در این راستا نقش بسیار مهم و سازنده ای را  داشته باشد. اتحادیه اروپایی علماء بستر مناسبی برای شناخت ظرفیت‌هاست. اگر ظرفیت‌ها خوب شناسایی شوند و ما در کنار یکدیگر قرار بگیریم، به فضل الهی می توانیم اقدامات مثبت و بسیار بزرگی برای جامعه بشری انجام دهیم.

* این اتحادیه کاملا مستقل است

سخنران بعدی، حجت الاسلام سید عباس حسینی قائم مقامی رئیس سابق اتحادیه بود. وی نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور کلیه روحانیون با اشاره به آیه 43 سوره مبارکه شوری، صبر و پایداری را لازمه به ثمر رسیدن هر کار بزرگ بیان نمود و افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید:« وَلَمَن صَبَرَ‌ وَغَفَرَ‌ إِنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ‌ » هر کار بزرگ و ماندگاری نیازمند صبر و پایداری است. به میزانی که کار بزرگ است نیازمند به سعی و تلاش و عزم دارد. بنابراین برای عزم مقدماتی مانند غفران و صبر وجود دارد . انسان باید ببخشد غفران و صبر داشته باشد و نیز مشاوره از لوازم به ثمر رساندن کارهای بزرگ است. امیدواریم انشاء الله این اتحادیه نیز یکی از مصادیق عزم الامور باشد که نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان و پیروان سایر ادیان نیز از آن بهره مند شوند. این اتحادیه یک تشکل کاملا مستقل است و هیچ گونه وابستگی سیاسی، قومی، ملیتی و ... به هیچ متبوعی ندارد و تمام تلاش مسئولین نیز این بوده است که این استقلال همچنان حفظ شود.

وی وجود اعتدال و عقلانیت در مکتب شیعه را برگرفته از آموزه های اهل بیت (ع) دانست و آن را یکی از نقاط قوت تشیع معرفی کرد و افزود: در طول تاریخ مکتب شیعه یک جریان معتدل و به دور از خشونت بوده است که این ناشی از ذات تفکر شیعی و برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) می باشد. نخستین عنصری که در آموزه های اهل بیت (ع) وجود دارد عقلانیت است که اعتدال در مکتب شیعه را نیز تضمین می کند و در واقع مکتب اعتدالی شیعه در میان دو جریان سکولاریسم و تحجّر قرار دارد .انسان نیازهای مختلفی دارد و دین نه تنها پاسخگوی تمام نیازهای بشری است بلکه بین این نیازها نیز تعادل و توازن بوجود می آورد. باید تلاش کنیم و نگذاریم که شیعه این تراث اهل بیت (ع) تبدیل به یک فرقه شود و به عنوان یک مکتب خشونت طلب معرفی شود و این امر میسّر نمی شود مگر با دو عنصر عقلانیت و اعتدال.

* انتخاب اعضای هیت رئیسه جدید

در ادامه، انتخابات اعضای جدید هیئت رئیسه  اتحادیه برگزار شد و در جریان آن، تعداد  11 نفر و 3 نفر علی البدل انتخاب شدند که در میان  انتخاب شدگان یک نفر از تئولوگ های زن برای نخستین بار انتخاب گردید. اسامی منتخبین به شرح زیر است: حجج اسلام جناب آقایان رمضانی، واعظی، خادمی، حکیم الهی، شمشاد رضوی، جازاری، ایرانمنش، والدمن، بایار و سرکار خانم موسوی پاینده و اعضای علی البدل حجج اسلام نقوی، خلیل زاده و سید مظفر نقوی.

همچنین در این همایش چهار کمسیون علمی با عناوین 1. تبلیغات و انتشارات و شیوه های نوین تبلیغ در جامعه شیعی 2.بررسی مسائل صنفی و امور مربوط به روحانیون و مبلغان 3. روشهای بسط و اعتدال و عقلانیت و مقابله با افراطی گری 4. بررسی کم و کیف چاپ کتاب و انتشار مجلات و برنامه های فرهنگی برگزار گردید و نتایج کمسیون ها در نشست عمومی به اطلاع اعضا رسید. اجلاسیه بعد از اظهار نظرهای تعدادی از اعضا در صحن عمومی، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و با نطق پایانی ریئس جدید اتحادیه و امام مرکز اسلامی هامبورگ پایان یافت. وی در نطق پایانی خود به پایان یافتن مرحله تثبیت اتحادیه، دوران جدید را دوره حرکت و فعالیت گسترده ی آن با ساختار سازی و برنامه ریزی دقیق قلمداد کرد و پیشنهاد کرد تا اجلاس عمومی بعدی سال آینده برپاگردد که این پیشنهاد با اکثریت آرائ تصویب گردید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha