چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
کد خبر: 331275
۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
حجت‌الاسلام پوراکبر

مدیر حوزه علمیه شهرستان بابل از برگزاری کنگره علامه شیخ کبیرمازندرانی در سال آینده خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین پور اکبر، در گفتگو با خبرنگار سرویس استانهای خبرگزاری حوزه با تاکید براینکه شیخ کبیر از علمای بزرگ و مفاخر دین اسلام است، اظهارداشت: حاج شیخ محمد حسن مازندرانی، معروف به شیخ کبیر، فرزند ملا صفر یکی از علما و مراجع مازندران در اواخر قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم هجری قمری است.

وی افزود: این عالم ربانی در شهرستان بابل به دنیا آمد و پس از فراگیری تحصیلات اولیه در ایران رهسپار عتبات و عالیات شد و سالها نزد علمای بزرگ آن روزگار به ویژه آخوند محمد کاظم خراسانی، علامه سید محمد کاظم طباطبایی یزدی استفاده ها برد تا خود به درجه اجتهاد نائل شد.

 به گفته مدیر حوزه علمیه شهرستان بابل ، شیخ کبیر تنها یک شخصیت علمی و فقهی نبوده بلکه در مبارزات سیاسی، زمان مشروطیت و رضاخان اقدامات سیاسی بزرگی داشته و با شیخ فضل‌الله نوری همراه بوده و از مراجع تقلید عام و خاص در 90 سال قبل بوده است.

وی با بیان این مطلب که بیش از 40 کتاب و آثار این عالم برجسته در مباحث و موضوعات  فقهی و رجالی نوشته شده است، افزود: در حال حاضر یازده اثر علامه شیخ کبیر به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین پوراکبر، بررسی اندیشه‌های  اصولی و فقهی و رجالی شیخ کبیر، شناخت رجالی، اصول فقهی و اخلاقی علامه، بهره‌وری و استفاده از آثار و تالیفات این عالم، معرفی علامه به حوزه و دانشگاه، نسل جوان و برجستگان و بررسی ابعاد زندگی سیاسی این شخصیت علمی را از جمله اهداف برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ کبیر دانست.

وی تصریح کرد: تجلیل از مقام علمی و فقهی عالمان دینی، آشنایی نسل امروز با خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی ایشان، الگوبرداری از نسل جوان، حوزویان و دانشگاهیان از سیره علمی و عملی عالمان دینی، معرفی و احیای آثار و تالیفات علامه، قدردانی از زحمات و تلاش بی‌وقفه بزرگان دینی، معرفی الگوهای اخلاقی، علمی و فقهی و عمل به وظیفه ارزشمند دینی و شعائر دینی را از دیگر اهداف برگزاری این کنگره برشمرد.

این استاد حوزه، ساخت فیلم مستندی از زندگی شیخ کبیر و تبدیل منزل شیخ کبیر واقع در بابل به موزه تاریخی برای بازدید علاقه‌مندان را از جمله برنامه های جانبی در راستای برگزاری این کنگره اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha