چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
حجت‌‌الاسلام میرباقری

اي مالك! با خدا و مردم انصاف داشته باش و اگر چنين نكردي كارت به ستم مي‌كشد؛ و هيچ چيزي مثل ستم نيست كه نعمت را تغيير مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمين سيد حميد ميرباقري در مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) تهران با تأكيد بر نقش و اهميت انصاف در اسلام گفت: اين رفتار حسنه بسيار مورد تأكيد اهل بيت عليه السلام بوده چنان كه روايات زيادي از آن بزرگواران در توصيه به انجام اين صفت اخلاقي آمده است.

*انصاف را از رجبعلی خیاط بیاموزیم

وي در ادامه با اشاره به شخصيت برجسته مرحوم نكوگويان معروف به «رجبعلي خياط» خاطرنشان كرد: وقتي فردي براي دوختن لباسي نزد ايشان مي‌آمد طي مي‌كرد چقدر طول مي‌كشد و چقدر مي‌گيرد. مثلاً اگر دو روز كار داشت مي‌گفت بيست تومن. بارها پيش آمده بود كه وقتي شخصي براي گرفتن لباس مي آمد و طبق قرار قبلي بيست تومن را مي‌داد رجبعلي خياط ده تومان را برمی‌گرداند و وقتي سوال مي‌شد مگر بيست تومن طي نشده بود مي‌گفت: فكر مي‌كردم دو روز كار مي‌برد، ولي يكي روز بيشتر طول نکشید!

حجت‌الاسلام ميرباقري در ادامه با طرح اين سوال كه حقيقتاً چند درصد از ما به اين روش و سلوك پايبند هستيم اظهار داشت: الآن راننده تاكسي ما طي مي‌كند مثلاً از جنوب تا تجريش را فلان قدر ببرد و براي گفتن قيمت ميزان مسير و حجم ترافيك را نيز در نظر مي‌گيرد؛ آیا اگر ترافيك نباشد و سريعتر برسد، پول كمتري را ميگيرد؟

*صاحبخانه‌ای که اجاره را کمتر کرد

وي ادامه داد: مرحوم رجبعلي خياط راننده اي داشت كه مستأجر ايشان نيز بود و ماهي بيست تومن اجاره مي‌داد؛ وقتي مستأجر اجاره بها را به رجبعلي داد دو تومان را پرِ قنداقه بچه اش گذاشت و گفت: حالا كه بچه دار شدي و خرجت بيشتر شده ماهي هجده تومن اجاره شما است.

سخنران این مجلس افزود: اکنون صاحب خانه هاي ما اگر كسي بچه بيشتري داشته باشد، اجاره بيشتري مي‌گيرد ولي ببينيد انصاف رجبعلي خياط را!

وي در ادامه با تبيين انصاف از نگاه قرآن و اهل بيت عليهم الاسلام افزود: متأسفانه امروزه ما عمدتاً خودمان را مي‌بينيم و كاري به ديگران نداريم و انصاف در ميان ما كمتر شده و دقيقاً يكي از مشكلاتي كه ما را به ظلم مي كشاند همين عدم انصاف است.

*هشدار امام علی(ع) به مالک

حجت‌الاسلام و المسلمين سيد حميد ميرباقري در ادامه به معرفي يكي از بزنگاه هاي آدمي اشاره كرد و بيان داشت: امام علي (ع) جواب اين سوال ما را كه «يك دفعه چه اتفاقي افتاد كه زندگي من اينطوري شد»؟ یا «من كه زندگيم خوب بود»؟ را به زيبايي مي‌دهد؛ جوابي كه يكي از بزنگاه هاي مهم زندگي ما مي باشد و حقيقتاً عبرت انگيز نيز است:

حضرت می‌فرماید: اي مالك! با خدا و مردم انصاف داشته باش و اگر چنين نكردي كارت به ستم ميكشد؛ و هيچ چيزي مثل ستم نيست كه نعمت را تغيير مي‌دهد.

وی با تأكيد بر اينكه طبق روايت اگر كسي انصاف نداشته باشد به ستم مي‌افتد گفت: در چنين حالتي نعمت به سرعت تغيير مي‌كند و بلا به سرعت نازل مي‌شود. در واقع ستم موجب مي‌شود پروردگار متعال سريعاً نعمت را تغيير دهد و عذاب را نازل كند.

*دلایل نزول بلا

این استاد حوزه كه در مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) سخنراني مي‌كرد با قرائت فرازهايي از دعاي كميل ‹‹اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ››‏ ‹‹اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ›› ‹‹اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ وتُنْزِلُ الْبَلاَءَ›› تصريح كرد: طبق كلام اميرالمؤمنين يكي از دلايل نزول بلا و تغيير نعمت ها گناه مي باشد، لذا بايد در اين ماه مبارك تمام توجه خود را نسبت به اين موضوع داشته باشيم.

وي در ادامه يكي از دلايل جدايي ما از امام ز مان (عج) را مداومت بر گناه و ستم و دوري از انصاف خواند و افزود: شيخ طوسي دليل اصلي غيبت امام عصر (عج) را خود مردم خوانده است.

اين خطيب معروف با اشاره به تأكيد حضرت صاحب الامر (عج) نسبت به دلايل غيبت گفت: حضرت تصريح دارند غيبت من ناشي از عمل شماست، لذا بايد عمل‌مان تغيير يابد تا حضرت ظهور كنند.

*امام زمان(عج) نزد ما می‌آید؟

وي در ادامه به نقل حكايتي تأمل برنگيز پرداخت و گفت: فردي سخت در تلاش بود تا محضر امام زمان (عج) شرفياب شود، لذا چله نشيني ها كرد و نمازهاي آنچناني و روزه هاي بسيار. اما توفيق حاصل نيامد تا اينكه بر اثر همين روحيه معنوي در عالم مكاشفه يا خواب به وي اطلاع دادند برو در بازار فلان شهر وقتی آنجا رسيد در آستانه دكان، پيرمرد جمال مبارك امام عصر (عج) را رويت نمود و سلامي كرد و چون خواست كلام را بيشتر كند، امام فرمودند: بشين و تماشا كن. در اين بين پيرزني كه تمام بازار را براي فروش قفلش گشته بود و هيچ كس حاضر نشده بود قفل را بيشتر از 3 شاهي بخرد به پيرمرد گفت: 3 شاهي مي‌فروشم پيرمرد گفت: قفل شما 8 شاهي مي ارزد و هزينه اي نيز دارد تا نو شود و حتي 10 شاهي فروخته شود.

پيرزن كه تعجب كرده بود گفت: پول را نياز دارم لذا فرصت نوشدن آن را ندارم. پيرمرد گفت: بنده اين را هفت شاهي مي‌خرم تا يك شاهي به عنوان كاسب سود كنم. و چنين شد.

حجت‌الاسلام ميرباقري گفت: اگر ما به دستورات خدا عمل كنيم، امام زمان (عج) نزد ما مي آيد و لازم نيست ما نزد ايشان برويم.

وي افزود: اگر انصاف را پيشه كنيم و طبق دستورات اهل بيت عصمت و طهارت عمل كنيم در دنيا و قيامت نزد امام زمان (عج) روسفيد خواهيم شد.

35/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha