شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
حجت الاسلام محمد تقی ربانی

حوزه / رئیس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم از عضویت 100 استاد متخصص در عرصه مباحث مهدوی و آینده پژوهی در این انجمن خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح برنامه ها و فعالیت های انجمن مهدویت حوزه پرداخت و گفت: حوزه های علمیه در زمان غیبت کبرای امام زمان(عج)، دین و معارف اهل بیت(ع) را حفظ کرده و در جامعه گسترش می دهند.

وی با اشاره به آیه 9 سوره حجر، ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ/ ما قرآن را فرو فرستادیم و خود حافظ آن هستیم» که این آیه شامل معارف شیعه و اهل بیت(ع) شده و ما معتقدیم باید با این نگاه به سمت تحول در حوزه حرکت کرد که در این راستا انجمن های علمی با ارشادات مقام معظم رهبری راه اندازی شده اند.

*ضرورت نگاه واقع بینانه به مهدویت

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ضرورت توجه جدی به مقوله مهدویت، تاکید کرد: اگر به مساله مهدویت با یک نگاه محدود بنگریم، قطعا یک بحث کلامی صرف در کنار سایر مباحث کلامی خواهد شد که نگاهی نادرست به این مقوله است؛ اما اگر با یک نگاه درست و واقع بینانه که از دل آیات و روایات در آمده مشاهده کنیم، خواهیم دید که مطابق آیات و روایات، تمام دین ولایت است و این دین، جز با شناخت و معرفت امام کامل نخواهد شد.

*شناخت امام عصر(عج)؛ لازمه شناخت اسلام ناب

این محقق و پژوهشگر حوزه مهدوی خاطرنشان ساخت: با ورود به عرصه مهدویت و شناخت امام عصر(عج)، اسلام و شیعه را خواهیم شناخت و هستی ما با ایشان گره خواهد خورد و لازمه اعتقاد و باور به این نگرش این است که باید حضرت را حاضر و ناظر در تمام فعالیت ها و شئون زندگی خود بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی تصریح کرد: مطابق با روایات معصومین(ع)، بزرگترین و مهم ترین وظیفه ما در عصر غیبت، معرفت نسبت حضرت و انتظار سازنده برای ظهور ایشان می باشد که در این راستا باید این اصل مهم را در همه فعالیت های فردی، سیاسی، اجتماعی و سایرعرصه های زندگی ساری و جاری کرد.

*هیئت موسس

وی یادآور شد: انجمن مهدویت حوزه با نگاهی دقیق به مقوله حضرت حجت(عج) فعالیت های خود را با عنایات حجج اسلام والمسلمین قرائتی، کلباسی، پورسیدآقایی، خسروپناه، مبلغی، نجم الدین طبسی و برخی دیگر از فضلای حوزه به عنوان اعضای هیات موسس، کار خود را آغاز کرد و توانسته است منشاء خدمات خوبی برای نشر و گسترش دقیق و عالمانه مهدویت در جامعه اسلامی باشد.

*عضویت اساتید دارای مدرک سطح 4(دکترا)

رئیس انجمن مهدویت حوزه با اشاره به این که قریب به 100 نفر از اساتید فاضل و محقق در عرصه مهدویت در این انجمن عضو می باشند، اظهار داشت: اعضای انجمن علاوه بر برخورداری از مدرک سطح 4، در عرصه مهدویت نیز صاحب پژوهش های مفیدی هستند

وی با تأکید بر این که اظهارنظرهای غیر عالمانه و سطحی در عرصه مهدویت و بدون ارتباط با دانش آموختگان حوزه آسیب زاست، افزود: در تلاشیم هرشخصی که قصد دارد در زمینه مسائل مهدویت در جامعه اظهار نظری داشته باشد، ابتداء آن را در انجمن مهدویت و با حضور کارشناسان فاضل و متخصص این عرصه مطرح کرده و سپس این نظرات را در جامعه ارائه نماید تا بتوانیم از اظهارنظرهای غیر عالمانه و سطحی در عرصه مهدویت جلوگیری کنیم.

*ضرورت مقابله با مدعیان دروغین

حجت الاسلام والمسلمین ربانی، مقابله با مدعیان دروغین عرصه مهدویت را یک ضرورت خواند و گفت: امروزه با مدعیان دروغین یمانی در عراق که بعضا از طرف دشمنان اسلام حمایت می شوند، مواجه هستیم و این تفکرات انحرافی به سایر کشورهای اسلامی و حتی اروپایی ارائه شده و موجی از این تفکرات نیز به ایران ورود پیدا کرده که انجمن مهدویت به صورت جدی وارد میدان شده و با تجهیز و اعزام نیروهای متخصص و کارشناس به مناطق آسیب پذیر، به مقابله با این جریانات انحرافی برخواسته و در این راستا به تالیف کتاب «جریان شناسی جریان احمد اسماعیل» اقدام کرده است.

وی ادامه داد: برگزاری 10 نشست علمی، برگزاری مناظره ای با موضوع "رجعت در نظام معرفتی اسلام، برگزاری کنگره "امام مهدی(عج) و آینده جهان" در کشور عراق و .... از جمله فعالیت های ما بوده است.

*لزوم توجه بیشتر مسئولین حوزه به انجمن های علمی

رئیس انجمن مهدویت حوزه در پایان، کمک و یاری مسئولین حوزه را خواستار شد و گفت: انجمن های علمی یک حرکت دانش بنیان و مبتنی به فعالیت های پژوهشی و دانشی است که حرکت سنگین و دشواری داشته و متولیان حوزه های علمیه باید با پشتیبانی خود کمک کنند تا این انجمن ها به آن نقطه بلوغ خود دست یابند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha