جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
4

حوزه/ این استاد دانشگاه گفت: هنر اسلامی از جنس الهام است؛ به این معنا که هنرمند با سیر و سلوک خود به مرتبه ای می رسد که جلوه هایی از حقیقت را شهود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر رجبی در اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی اشراق که پیش از ظهر امروز در سالن اجلاس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم  برگزار شد، هنر را از امور روحانی دانست و گفت: هنر با روح انسان ها سر و کار داشته و اگر هم تأثیری در آن مشاهده می کنیم، به دلیل اثربخشی آن بر روح انسان هاست.

وی هدف تمام علوم را شناخت امور عنوان کرد و اظهار داشت: موضوع علم در فرهنگ اسلامی، الهی است و از این رو همه علوم در زمره معرفه الله قرار می گیرند؛ چون هدف اصلی، کشف حقیقتی است که مرضی رضای خدای متعال است.

*هنر اسلامی از جنس الهام است

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با بیان این که علم به دو نوع حضوری و حصولی تقسیم می شود، ابراز داشت: هنر از جمله علوم حضوری است که عقل، حس و دل از مراتب آن بوده و می توان گفت هنر اسلامی از جنس الهام است؛ به این معنا که هنرمند با سیر و سلوک خود به مرتبه ای می رسد که جلوه هایی از حقیقت را شهود خواهد کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: اثر هنری در عرصه دین، حاصل سیر جلوه های ربانی است که در دل هنرمند صالح قرار گرفته و از عقل به حس و از حس به یک هنر تبدیل خواهد شد.

دکتر رجبی به نقش آداب معنوی در آثار هنری اشاره کرد و گفت: نقش آداب معنوی از پیوند هنرمند از ظاهر اثر به باطن آن، جزء لاینفک اثرات هنری است که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و از مباحث علمی و دانشگاهی ما حذف شده است.

وی "پیدا آوری أمر ناپیدا" را معنای إبداع دانست و بیان داشت: مبدع به کسی می گویند که بتواند به جلوه ها دست پیدا کرده و آن را ابداع کند.

*هنر اسلامی، هنر تسلیم الی الله است

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد در پایان تصریح کرد: هنر اسلامی، هنر تسلیم الی الله است و اثر هنرمند باید مخاطب را در خود فانی کند؛ نه اینکه با مشاهده آن اثر، اسم هنرمند و خودآن اثر به چشم مخاطب بیاید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha