یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
آیت‌ پیمان

حوزه/ پاسخگويى به نيازهاى جديد جوامع اسلامى وشبهات جديد در عرصه نوين اطلاع رسانى از اهداف كنگره هاى سالانه دين پژوهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  مدیر مسئول دبیر خانه دین پژوهان کشور با بیان این مطلب گفت:به منظور دسترسى به اهداف خود كه هماهنگى و همفكرى بيشتر عالمان دينى در راستاى شناسايى و جواب گويى نيازهاى بشرى مى باشد دبيرخانه دين پژوهان در سال جارى پنجمين كنگره دين پژوهان ، باعنوان فرصت ها وچالش هاى دين پژوهى در ايران معاصر را در پيش رو خواهد داشت.

آیت پیمان افزود:  امیدواریم بتوانيم  همزمان با شناخت دقيق جهان كنونى و شبهات و مسائل مستحدثه كه جهان اسلام با آن روبه رو مى باشد و همچنين هدايت و اطلاع رسانى انديشمندان مسلمان با انتخاب برترين هاى دين پژوهى تحت عنوان ((تجليل از پژوهشگران برتر حوزه دين)) گامى در پيشبرد اهداف خود در راستاى اعتلاى كلمه حق برداريم.

وی با بیان این که به استناد قرآن كريم، اسلام كاملترين دين است سئوال اين است كه منظور از كاملترين چيست؟ بیان داشت: دينى كامل است كه بتواند پاسخگوى تمامى نيازهاى بشر باشد. از ميان اديان آسمانى، اسلام اين ويژگى را دارد كه گره حيات آدمى را بر پايه عقل به آسانىمى گشايد. پهنه مبهم و تاريك هستى را با خورشيد وحى نورباران مى كند. پیمان ادامه داد: از همين روست كه ختم نبوت معنا پيدا مى كند. زيرا اگر اسلام كامل نبود و توان پاسخگويى همه نيازهاى جوامع بشرى را نداشت ختم نبوت با حكمت و لطف الهى سازگار نمى شد. چون حكمت الهى اقتضا مى كند كه پس از آفريدن انسان او را بسوى كمال رهنمون مى نمايد و راه درست زندگى و شيوه پيمودن آن را هم نشان دهد.

وی افزود:به همين منظور پيامبران آمدند و پس از ختم نبوت ائمه معصومين ((عليهم السلام)) و پس از غيبت آخرين خورشيد امامت, علماى راستين عهده دار راهنمايى مردم شدند.

مدیر مسئول دبیر خانه دین پژوهان کشور با بیان این که ما وارث منابع گرانسنگى هستيم كه از چشمه هاى زلال وحى جوشيدن گرفته است اظهارداشت: منابعى كه پاسخ گوى تمامى عصرها و نسل هاست, بايد انديشيد كه چگونه مى توان اين انسانهاى تشنه را از اين سرچشمه ها سيراب كرد؟ شكى نيست كه از يك سو بايد نيازمنديهاى بشر را از اين منابع استخراج كرد و مسايل مستحدثه را با استنباط بالنده، پاسخ گو بود.

وی اضافه کرد:  جايگاه استنباط و بررسى منابع اسلامى عالمان دينى و حوزه هاى علميه مى باشند. پس مجتهدان و عالمان دينى و محققين علوم اسلامى هستند كه بايد همراه با زمان جوابگو و پاسخ گوى نيازهاى جوامع بشرى در ابعاد مختلف مادى و معنوى باشند.

دکتر پیمان گفت: عالمان دين و حوزه هاى علميه وظيفه دارند كه نيازهاى مادى و معنوى جوامع مختلف بشرى را از منابع و متون اسلامى استخراج و پس از استنباط مطابق با شرايط مكانى و زمانى در قالب نظرات پويا و زنده آن را در نظرگاه بشريت قرار دهند.

وی افزود:پس از پيروزى انقلاب اسلامى و شكست مكاتب مادى و الحادى, دنياى معاصر چشم به حوزه هاى علميه و عالمان دينى دوخته است كه چگونه مطالب ناب و منطبق با فطرت هاى بشرى را در اختيار آن ها خواهند گذاشت, از طرف ديگر با نيازهاى روزافزونى مواجه هستيم كه اختصاص به امت اسلامى ندارد بلكه تمامى انسان ها را شامل مى شود و از طرف ديگر با وجود منابع و متون اسلامى با مشكلات فراوانى در راه پاسخ گويى به تك تك نيازهاى بشرى مى باشيم كه به دليل رشد تكنولوژى و فن آورى روز و شبهه پراكنى مخالفان نمى توانيم جلوگير بعضى از ارتباطات باشيم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha