شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
عاشورا

نیاز به ترويج فرهنگ حسيني حتی پس از گذشت قرن ها از واقعه عاشورا از سوی نهادهاي فرهنگي، احساس می شود تا عاشورا و وقايع قبل و بعد آن را به طور صحيح و مطابق واقع به گوش عموم جامعه برسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان نهادی با دغدغه های فرهنگی و ترویجی تلاش دارد تا با انتشار کتب مفيد و با محتواي صحيح و مطابق با تاريخ به عنوان ابزاری برای شناخت حقیقی عاشورا، مردم را با ماهيت و واقعيت قيام امام حسين(ع) آشنا کند.

کتاب «امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» اثری است که به قلم علامه محمد تقی جعفری به رشته تحریر درآمده و توسط به نشر چاپ و توزیع شده است که طی آن مولف می کوشد با تکیه بر برهان هایی بدیهی و واضح اثبات کند که اهل بیت(ع) هرگز نباید دستاویز کوتاه فکری قرار گرفته و از جایگاه سازنده خود به مرتبه پایین کشیده شوند.

علامه محمد تقی جعفری در این اثر، با غنای تحلیلی غیرقابل انکاری، درصدد بیان مطالبی است که اصولا هیچ دین شناس خبیری که درصدد درک و فهم آموزه های ولایی شیعه باشد، از تفکرات مندرج در آن بی نیاز نیست.

انتشارات آستان قدس رضوی در کتاب دیگری از علامه محمدتقی جعفری با عنوان «نیایش های امام حسین(ع) در صحرای عرفات» که تا کنون پنج نوبت چاپ را پشت سر گذاشته است، نیایش های امام حسین(ع) را با خدای خود در صحرای عرفات منتشر می کند.

«حکمت های حسینی» ششمین کتاب از سلسه کتاب های «راه زندگی» است که جواد محدثی، نویسنده این مجموعه، به ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین(ع) پرداخته است که تبیین چهل موضوع اخلاقی و اجتماعی، با ترجمه‌ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده از اشعاری متناسب در لابلای مطالب، از ویژگی های این اثر به شمار می رود.

حجت‌الاسلام جواد محدثی در دیگر کتابش با عنوان «سیره حسینی» که دربردارنده چهل حدیث است، نگاهی گذرا به سیره و سنت امام حسین(ع) دارد که از زبان روایات ائمه اطهار(ع) بیان و بررسی موضوعات گوناگون اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و غیره و همچنین ترجمه روان و توضیح مختصر هر حدیث، ذکر اشعار و نقل داستان های تاریخی را می توان از شاخصه های این اثر دانست.

«پیام عاشورا» نوشته سید محمد فضل الله و ترجمه قربانعلی محمدی مقدم، اثری شاخص در حوزه عاشورا است که به بسیاری از سوالات و پرسش های فراوان  در این زمینه پاسخ می دهد.

«راس الحسین(ع)» نگاشته حسین عبدالامیر النصراوی و ترجمه سیدعلی مرتضوی، شامل سفرنامه‌ای است که خوانندگان را با سر مطهر امام حسین(ع) و کاروان اسرا از کربلا تا شام همراه و ضمن بیان رنج ها و مصیبت های اهل بیت امام(ع)، کرامت ها و معجزه های این امام همام در این سفر تاریخی بازگو می کند و از روشنگری های حضرت زین العابدین(ع) و حضرت زینب(ع) سخن می گوید.

شهید هشام صیمری، نگارنده کتاب «گفتاری درباره فرزند شهید پیامبر(ع)» با نگاهی عمومی تلاش می کند تا با استناد به منابع روایی معتبر و مدارک اسلامی فریقین و ارائه مطالب با زبانی قابل فهم و به دور از تفصیل، پاسخ هایی درخور به برخی پرسش های شبهه‌انگیز در ارتباط با واقعه کربلا بدهد.

براساس اعلام آستان قدس رضوي، علاقه مندان به تهیه بسته کتاب های عاشورایی و همچنين سایر کتاب های به نشر(انتشارات آستان قدس رضوي) می توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com و یا فروشگاه های معتبر مراجعه نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha