شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حق‌جو

رئیس مرکز مشاوره و درمان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، گفت: تلاش این مرکز در جهت ایجاد گرایش دینی و قرآنی است و هدف از آن ارتقای معنویت و اخلاق دانشجویان قرآنی، بالندگی علمی و قرآنی آنها است و از ظرفیت حوزه در این راستا بهره می‌بریم.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» گفت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، وابسته به سازمان اوقاف وامور خیریه است که 22دانشکده آن در سراسر کشور فعال است که در دو حوزه خواهران و برادران در سطوح کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

وی افزود: این دانشگاه در موضوعات مختلف علوم قرآنی و تفسیر قرآن پژوهانی از سراسر کشور تربیت می‌کند و پذیرش این دانشگاه از طریق آزمون سراسری انجام می شود.

رئیس مرکز مشاوره و درمان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، گفت: یکی از مهمترین بخش هایی که باید در هر محیط آموزشی وجود داشته باشد، واحد مشاوره و سلامت دانشجویان است ولی تا کنون به شکل جدی فعالیتی در این واحد انجام نشده بود و از امسال بخش مشاوره دینی در دانشگاه فعال شد.

وی گفت: در این رابطه چند برنامه در محور فعالیت‌ها قرار دارد؛ نخستین برنامه ما در این واحد، آسیب شناسی دانشجویان از طریق مدیران و اساتید است؛ نیازسنجی که دانشجویان در مسایل مرتبط با مشاوره مطرح می کنند و مدیریت امکانات در دانشگاه های سراسر کشور از جمله این برنامه ها است.

حجت الاسلام  والمسلمین حقجو تصریح کرد: فعالیت مشاوره ای در این مراکز به سه شکل حضوری، غیر حضوری و مجازی انجام می شود که در شکل مجازی و غیر حضوری از طریق تلفنی و مکاتبه ای و تلفن مستقیم، مشاوره انجام می شود.

وی گفت: در فضای مجازی، فعالیت های مختلفی انجام خواهد شد از جمله بارگذاری درس های اساتید مشاوره در سایت دانشگاه و بخش مشاوره، انتشار مطالب تخصصی از طریق گردآوری مطالب آموزشی و مشاوره ای در سایت ها و کتب در سایت تخصصی این واحد این ارتباط می تواند به شکل ایمیلی و مکاتبه ای مجازی صورت گیرد.

رئیس مرکز مشاوره و درمان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تصریح کرد: از جمله برنامه های این مرکز آن است که بنا داریم علاوه بر کاری که برای دانشجویان انجام می شود، با شناسایی اساتید و کارکنان علاقه مند به مشاوره دوره هایی را برای آنها برگزار کنیم تا بتوانند دانشجویان را در طول سال مدیریت و راهنمایی کنند.

وی گفت:  از جمله کارهایی که در این عرصه انجام می شود، اختصاص واحدهای تخصصی در سه مقطع است که این واحدها می تواند تا 8 واحد در نظر گرفته شود تا دانشجویان از این مباحث علمی استفاده کنند.

 حجت الاسلام والمسلمین حقجو خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه های این مرکز ایجاد گرایش دینی و قرآنی مشاوره در دانشگاه تخصصی قرآنی است و هدف ما از این کار در ابتدا، ارتقای معنوی و اخلاقی دانشجویان قرآنی، بالندگی علمی و قرآنی دانشجویان، همچنین آسیب شناسی عرصه های مختلف دانشجویی، پیشگیری از شیوع رذایل اخلاقی در بین دانشجویان، درمان و چاره اندیشی مشکلات آنها و همچنین آشنایی با مهارت های تحصیلی تربیتی، خانوادگی و روحی و معنوی آنها است.

وی گفت: از برنامه های دیگر این واحد می توان به ایجاد یک نشریه تخصصی مشاوره های قرآنی برگفته از معارف قرآن و اهل بیت(ع) اشاره کرد؛ همچنین از اساتید توانمند در قم در قالب جلساتی دعوت به عمل خواهیم آورد تا با مشارکت آنها نرم افزارهای آموزشی مشاوره ای را تولید کرده و به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین حقجو تصریح کرد: در نظر داریم با ایجاد ارتباط موثر با دانشگاه های دیگر از توانایی این دانشگاه استفاده کرده و شرایطی را برای استفاده این دانشگاه ها، ایجاد کنیم.

وی از تلاش در جهت پیوند این دانشگاه با حوزه‌های علمیه خبرداد و گفت: قصد داریم با ایجاد ارتباط فعال با حوزه و تعامل و تبادل فرهیختگان این دو مرکز علمی و فرهنگی کشور، نقش آفرین باشیم.

رئیس مرکز مشاوره و درمان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: یکی از اهداف ما در این مجموعه برای اساتید و کارکنان، ارتقای عوامل انگیزه سازی و نشاط برای اساتید و دست اندرکاران است؛ از دیگر فعالیت هایی که در این حوزه انجام می دهیم، می توانیم به اجرای طرح دانش افزایی در امور خانوادگی و اجتماعی و...، دوره های پودمانی برای شناسایی آسیب ها و بزه کاری های فردی و اجتماعی، اجرای تجربیات و معارف دینی در مسیر فعالیت های مدیریتی اشاره کنیم.

وی گفت: در مجموع با ایجاد این مرکز یک رویکرد جدید به مسایل مرتبط با مشاور در بین دانشگاهیان این دانشگاه و سراسر کشور ایجاد خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha