یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام حق‌جو

حوزه/ تدوین و انتشار 55 عنوان کتاب با 25 بار چاپ درباره مسائل جوانان و نوجوانان با قلم شیوا و روان از برخی فعالیت های علمی فرهنگی مرکز انصارالمهدی (عج)بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حق‌جو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به فعالیت های مرکز فرهنگی انصارالمهدی با تأکید بر این که اینگونه فعالیت ها باید استمرار داشته باشد، ابراز داشت: امروز تلاش های حوزه بسیار گسترده شده است و این فعالیت ها باید اطلاع رسانی شود تا جامعه بداند که در حوزه های علمیه چه کارهایی انجام می شود.

*نگاهی بر فعالیت های مرکز فرهنگی انصارالمهدی

مدیر مرکز فرهنگی انصارالمهدی گفت: این مرکز از سال 1368 با حضور جمعی از دوستان فعالیت های خود را آغاز کرده و تا به امروز کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

مدیر مرکز مشاوره حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که پیش از راه اندازی مرکز فرهنگی انصارالمهدی در مؤسسه پیام اسلام مشغول به فعالیت بودیم، خاطرنشان ساخت: این مؤسسه از سوی مرحوم مصطفی زمانی در سال 1341 راه اندازی شده بود و در آن به سوالات و شبهات پاسخ داده می شد.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو با اشاره به فعالیت های خود در قبل از انقلاب، تصریح کرد: در آن روزها، جلساتی را با جوانان در مشهد و نیشابور برگزار می کردیم که توسط ساواک بهم خورد و قصد دستگیری ما را داشتند که با اطلاعی که به ما داده بودند، توانستیم فرار کنیم.

وی افزود: کم کم به ذهن ما رسید که باید کار جدید با رویکردی جدیدتر آغاز کنیم و به نتیجه رسیده و این مرکز را راه اندازی کردیم.

*انتشار 55 عنوان کتاب در موضوعات گوناگون

مدیر مرکز فرهنگی انصارالمهدی به انتشارات این مرکز اشاره کرد و گفت: در سال های نخستین تأسیس این مرکز، حدود 30 عنوان کتاب به رشته تحریر درآمد که توانستیم آن‌ها را منتشر کرده و در بازار پخش کنیم و امروز نیز این تعداد به 55 رسیده است.

*کتبی که تا به حال 25 بار تجدید چاپ شده اند!

این محقق حوزوی با بیان این مطلب که برخی از کتب این مرکز تا به حال 25 بار تجدید چاپ شده اند، یادآور شد: بیشتر کتبی که تا به حال منتشر شده درباره مسائل جوانان و نوجوانان با قلم شیوا و روان بوده است.

وی اظهار داشت: یکی از فعالیت های این مرکز، انتقال معارف و مفاهیم به طلاب به وسیله برگزاری کلاس و جلسات در مدارس علمیه بوده که تاکنون برخی از آن سخنرانی ها نظیر کتاب شیوه های موفقیت در تحصیل به صورت کتاب منتشر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حق‌جو ادامه داد: در این کتاب موضوعاتی از قبیل روش استفاده از حافظه، تقویت حافظه، آسیب شناسی و آسیب زدایی از حافظه و آفات حافظه با رویکرد دینی و علمی بوده است.

وی با بیان اینکه این مرکز در موضوعات روز کتابها را به رشته تحریر درآورده است، ابراز داشت: یکی از مشکلاتی که در گذشته و امروز نیز وجود دارد، موضوع چشم چرانی است که در همین راستا کتاب چشم و نگاه را منتشر کرده ایم.

مدیر مرکز فرهنگی انصارالمهدی به انتشار کتاب شکوفایی اراده اشاره و خاطرنشان ساخت: این کتاب با موضوعاتی از قبیل اضطراب و استرس، خودنمایی، کم رویی و افسردگی به رشته تحریر درآمده است.

*برخی از کتب منتشرشده مرکز فرهنگی انصارالمهدی

این محقق حوزوی تصریح کرد: آئین ارشاد و هدایت نسل جوان، خانه داری، تربیت فرزند، ورزش و ورزشکار، خودسازی در مکتب قرآن، سرمایه کلاسداری، شیوه های حفظ قرآن، افسردگی، اراده، اضطراب، نجات از کم رویی و ..... از جمله کتاب های منتشر شده این مرکز فرهنگی انصارالمهدی می باشد.

وی افزود: یکی از فعالیت های صورت پذیرفته، تدوین مجموعه آثار این مرکز می باشد که در 7 جلد چاپ شده است.

*تولید نرم افزار در موضوعات گوناگون

حجت الاسلام والمسلمین حق‌جو تولید نرم افزار را یکی از برنامه های این مرکز عنوان و اظهار داشت: تولید محصولات صوتی در بیش از 430 موضوع از کارهایی بوده که در این مرکز صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: موضوعاتی همچون وسواس، روانشناسی، خانواده، غیبت و حسادت، راه های تمرکز، عاطفی و روانی، ازدواج، خانه داری، مهارت های زندگی، احترام، شیوه های محبت، تعریف و تمجید، انتقاد، زندگی 14 معصوم و ... از جمله موضوعاتی بوده که برای آنان نرم افزارهای صوتی تولید کرده ایم.

مدیر مرکز فرهنگی انصارالمهدی ابراز داشت: تولید نشریات، جزوات و تک نگار با موضوعات گوناگون از دیگر فعالیت های ما در این مرکز می باشد.

*مشاوره به 50 تماس تلفنی در روز

این محقق حوزوی به موضوع مشاوره اشاره و خاطرنشان ساخت: انجام مشاوره حضوری (به طور متوسط ده نفر در روز)، تلفنی (50 تماس تلفنی) و مکاتبه ای(پاسخ به 100 نامه در هفته) از کارهایی است که در این مرکز انجام می پذیرد.

این استاد مشاورحوزه علمیه قم به تشکیل جلسات علمی برای طلاب اشاره و تصریح کرد: ما معتقدیم که این معارف و علوم باید به طلاب منتقل شود تا بتواند دست مایه ای برای آنها باشد.

*کمک به طلاب برای نگارش پایان نامه

حجت الاسلام والمسلمین حقجو یکی از فعالیت های این مرکز را راهنمایی طلاب در امور پایان نامه نویسی عنوان کرد و گفت: تا کنون نزدیک به 30 پایان نامه را به عنوان استاد راهنما و مشاور در خدمت طلاب عزیز بوده ام که به صورت کتاب به چاپ رسیده اند و باید این رساله ها را در جهتی سوق داد که بتوان از آنها در دنیای نشر استفاده کرد.

*راه اندازی نمایشگاه کتاب در شهرستان ها

وی به تشکیل نمایشگاه های کتاب در شهرستان ها اشاره و اظهار داشت: ارسال کتاب برای شهرستان ها و تشکیل نمایشگاه از دیگر کارهای این مرکز بوده و بحمدالله خوب جواب داده است.

*تجربه نشان داده که چیزی جای کتاب را نمی گیرد

مدیر مرکز فرهنگی انصارالمهدی با تأکید بر أمر کتاب خوانی، ابراز داشت: خوشحالیم که کتب به صورت نرم افزار تدوین شده و در بازار موجود است؛ اما تجربه نشان داده است که چیزی جای کتاب را نخواهد گرفت.

*حوزه  از ظرفیت های خود بهره ببرد

این محقق حوزوی با اشاره به تهاجمات و شبیخون های فرهنگی، خاطرنشان ساخت: امروزه با مشکلات بسیاری در جامعه روبرو هستیم و حوزه های علمیه با ظرفیت عظیمی که در آن وجود دارد، باید وارد عمل شده و نیروهایی را در موضوعات گوناگون تربیت کند تا بتوان آنان را به جامعه عرضه و جلوی بسیاری از معضلات روز را گرفت.

استاد مشاور حوزه ادامه داد: به عنوان مثال یکی از مشکلات امروز ما، موضوع طلاق است که یکی از عوامل مهم رویداد آن، جهل به مهارت های زندگی و ارزش های آن است که اگر این افکار توسعه پیدا کند، می توان بسیاری از مشکلات را حل و فصل کرد؛ البته خود دولت نیز به عنوان متولی فرهنگی باید حمایت و پشتیبانی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو خاطرنشان ساخت: مشکلات و معضلات بسیاری وجود دارند که ناشی از عدم علم بوده که می توان با تربیت نیروهای متخصص آنها را برطرف ساخت.

وی در ادامه  به نقش رسانه در تبیین فعالیت ها اشاره و اظهار داشت: راه اندازی هفته نامه افق و خبرگزاری حوزه از ابتکاراتی بوده است که در مدیریت حوزه های علمیه اتفاق افتاد و بوسیله آن دو خلأ اساسی و مهم برطرف شده است.

* راه اندازی هفته نامه افق و خبرگزاری حوزه برخی از کمبودها را پایان داده است

مدیر مرکز فرهنگی المهدی(عج)  ادامه داد: انتشار اخبار حوزه های علمیه در داخل و خارج از کشور و همچنین اطلاع رسانی از فعالیت های نوین مراکز تخصصی در ارتقاء ابعاد آموزشی، اخلاق، تربیتی و نیروسازی برای نهادهای کشوری از فعالیت هایی بوده که باید اطلاع رسانی می شده که بحمدالله مدیریت حوزه های علمیه در این زمینه وارد شده و با راه اندازی هفته نامه افق و خبرگزاری حوزه به این کمبودها پایان داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha