چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حسن کرمی قزوین

حوزه / مدیر کتابخانه امام صادق (ع) قزوین گفت: متاسفانه دانش در کشور تجاری شده و عده ای ملاک مطالعه را به تعداد تیتراژ کتاب ها ارتباط می دهند، در حالی این مسئله اشتباه است و معلوم نیست

حجت الاسلام حسن کرمی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با اشاره به ارزش و اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه، اظهار کرد: تمام ادیان و اشخاص اگر به درجات بالای علمی و معنوی رسیده اند همه در پرتو کتاب و کتاب خوانی بوده است.

وی با اشاره به بخشی از آیه 12 سوره مریم« يَا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ»، گفت: اگر چه در این آیه مخاطب خداوند حضرت یحیی (ع) است، اما در واقع همه انسان ها می توانند مورد خطاب این آیه قرار گیرند.

مدیر کتابخانه امام صادق (ع) قزوین ادامه داد: جایگاه کتاب و کتابخوانی  قابل توصیف نیست و اگر بپذیریم که فلسفه خلقت، عبادت خداوند است، این عبادت فقط با معرفت، کتاب و تعلیم و تعلم دست یافتنی است.

 *تعلیم و تعلم؛ نردبان معرفت

حجت الاسلام کرمی با ذکر این نکته که تعلیم و تعلم نردبان معرفت است، بیان کرد: اگر بخواهیم به فلسفه خلقت برسیم باید به دنبال توسعه تعلیم و تعلم باشیم، چرا که بی خبری ما از ماهیت بهشت و خلقت و عدم شناخت ماهیت جهنم  به دلیل کم اطلاعی و کم آگاهی ماست.

*سابقه کتابخانه داری در حوزه

این فعال فرهنگی در ادامه بیان کرد: سابقه کتابخانه داری در حوزه، بسیار بیشتر از دانشگاه است و کتاب داران عالم یا عالمان کتاب دار بیشتر از میان حوزوی ها بوده اند که از جمله آنها می توانیم به "ابن ندیم" صاحب کتاب الفهرست و آقا بزرگ تهرانی نویسنده کتاب الذریعه  اشاره کنیم.

وی افزود: متاسفانه کتابخانه های حوزوی به خصوص در شهرستان ها وضعیت مطلوبی ندارد و کتابخانه های مدارس در بیشتر مواقع به یک حجره یا انباری خلاصه شده که ملاک ها و معیارهای لازم برای کتابخانه بودن را ندارند.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین با ذکر این نکته که در هیچ یک از استان ها کتابخانه های علمی و به روز نداریم عنوان کرد: درخواستی که از مدیریت حوزه های علمیه دارم این است که بخشی در مجموعه مدیریت حوزه تشکیل شود و به بررسی کتابخانه های حوزه های علمیه استان ها پرداخته و آنها را زیر نظر داشته باشد.

*ضرورت تشکیل سامانه کتابخانه های حوزوی

این فعال فرهنگی ادامه داد: در مرحله بعد از طریق یک سامانه واحد می توان کتابخانه های مدارس را به هم وصل کرده و فهرست کتاب های موجود در هر حوزه و مدرسه را در این سامانه وارد کرد تا طلاب از کتاب های موجود در هر مدرسه و شهری اطلاع داشته باشند.

حجت الاسلام کرمی عنوان کرد: این سامانه می تواند با کمترین هزینه راه اندازی شده و با رده بندی علمی و جمع آوری مناسب کتاب ها منبع عظیمی در اختیار طلاب مدارس قرار دهد.

وی افزود: استفاده از ابزار و امکانات به روز در اداره کتابخانه های مدارس و حوزه های علمیه باعث افزایش استفاده طلاب و خانواده هایشان از این کتابخانه ها شده و این کار مقدمه ای برای تربیت طلابی باسواد و اهل علم است.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین اظهار کرد: یکی از نعمت هایی که خداوند به ما داده این است که رهبری داریم که هم کتاب خوان و هم کتابدان است و به این عرصه اشراف دارد و یکی از آرزوهای ایشان کتابخوان شدن طلاب است.

*لزوم تغذیه علمی روحانیون شاغل

 حجت الاسلام کرمی تصریح کرد: تغذیه فکری طلاب جوان و روحانیونی که در مشاغل مختلف هستند، از ضرورت هاست و مسئولین حوزه باید آنها را تغذیه و از مباحث علمی مختلف آگاه نگه دارند.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) قزوین گفت: متاسفانه در بحث کتاب و کتابخوانی بعضی از اشخاص به جای مطالعه کتاب به کتاب بازی روی آورده و به خرید و انباشت کتاب ها روی می آورند، در صورتی که باید از محتوای کتاب هم بهره برد.

*آسیب نگاه تجاری به کتاب

وی، تجاری سازی کتاب و کتابخوانی را آسیب دیگر این حوزه عنوان کرد و ابراز اشت: متاسفانه دانش در کشور تجاری شده و عده ای ملاک مطالعه را به تعداد تیتراژ کتاب ها ارتباط می دهند، در حالی این مسئله اشتباه است و معلوم نیست بیشتر این کتاب ها که در حوزه آموزش بوده، اثر چندانی داشته باشد.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: جامعه ای که می خواهد نسل کتابخوان  تربیت کند، باید اهل کتاب و کتابخوانی باشد، به طوری که کتاب دائما در دسترس بوده و همانقدر که به فیلم و تلویزیون اهمیت می دهند، به همان اندازه به کتاب هم اهمیت بدهند.

 وی افزود: در بحث کتابخوانی، کتاب های در دسترس درسی مهم نیست و مطالعه کتاب باید بدون نمره و امتیاز باشد و اولین عامل در این جریان هم این است که والدین بخشی از وقت خود را به کتاب اختصاص دهند.

*والدین الگو باشند

این فعال فرهنگی با ذکر این نکته که وجود کتاب در خانه باید مثل همه لوازم زندگی باشد، بیان کرد: همان طور که در خانه انواع اقسام وسایل و لوازم در دسترس است، در مورد کتاب هم باید جدیدترین و علمی ترین کتاب ها در دسترس اهل خانه قرار گیرد و فرزندان ببینند و یاد بگیرند که پدر و مادرشان در عین اینکه به وظایف خود عمل می کنند کتاب هم می خوانند و این طوری فرزندان هم کتاب خوان و کتاب دوست بار می آیند.

مدیر کتابخانه امام صادق (ع) قزوین با اشاره به این که بین وضعیت اقتصادی و کتابخوانی رابطه ای وجود ندارد، گفت: کتاب در مقایسه با کالاهای دیگر گران نیست و اصلا رابطه ای بین اقتصاد و کتابخوانی نیست، چون اگر این رابطه وجود داشت، باید ثروتمندان جامعه دارای کتاب های زیاد و اهل مطالعه می شدند، در صورتی که این گونه نیست.

*تاثیر فناوری های نوین بر جریان مطالعه

حجت الاسلام کرمی در مورد تاثیر فناوری های نوین بر جریان مطالعه و کتابخوانی نیز گفت: بسیاری از امکانات و تکنولوژی هایی که در ایران وجود دارد، زودتر در کشورهای غربی ظهور کرده بود، اما با نگاهی به کتابخانه ها و دانشگاه های این کشورها متوجه می شویم که در بحث کتاب، آنها هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی قوی تر بوده و فاصله ما با آنها فاصله معنادار است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم ابزار و امکانات جدید را در مسیر اهداف کتاب قرار دهیم، با آمدن این امکانات جای کتاب قوی تر و مستحکم تر می شود، البته اگر کتاب های جذابی را منتشر کنیم.

*ایجاد پاتوق های فرهنگی

این مسئول فرهنگی بیان کرد: در شهرستان ها و حداقل در مراکز استان ها باید یک نمایشگاه دائمی کتاب با عرضه جدیدترین کتاب ها وجود داشته باشد تا این مراکز به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شوند و مردم همانطور که برای خرید لوازم می روند از این نمایشگاه ها هم بازدید کنند.

مدیر کتابخانه امام صادق(ع) خاطر نشان کرد: متاسفانه انتشار کتاب های کم محتوا و بی محتوا بسیار زیاد شده و امروز شاهد هستیم که عده ای فقط به خاطر کسب سابقه علمی، کتاب ها و مقالاتی را از راه های  مختلف چاپ می کنند، در حالی که این کتاب ها دارای هیچ مطلب جدیدی نیستند و غیر از حیف و میل سرمایه های مردم، شاید جامعه کتابخوان را هم دچار مشکل کند و افراد با مشاهده این جریان شاید دیگر کتاب نخرند.

*ضعف کتابخانه ها!

حجت الاسلام کرمی افزود: متاسفانه کتابخانه های ما به لحاظ کمی و کیفی ضعیف هستند و این مسئله هم به دلیل آن است که هر کس توانسته کتاب های خود را به نهاد های مرتبط بفروشد و این کتاب ها به کتابخانه ها راه یافته، در صورتی که کتابخانه باید طوری باشد که انسان با گرفتن یک کتاب مشتاق شود که کتاب دیگری را هم به امانت بگیرد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha